Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Pattons third army

Startat av Strv102r, 27 april 2008 kl. 21:55:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

2
D+5:

Genombrottet för XII gick i sig bra, men offensivt tyskt agerande vid genombrottets norra skuldra begänsade möjligheterna att nyttja detta. Fienden står ännu kvar med delar i denna terräng och 6 armored och 80 inf kommer nu slutligen att lösa problemet.

5 inf har i tre dagar varit i strid med bla 17 SS GvB. Framgångarna har varit minst sagt begränsade men till sist inledde en stridsgrupp med framgång anfall mot METZ.

90 inf har nått utgånsgläge för anfall och 10 armored likaså. D+7 smäller det!

Hoppas på bra väder. Hittils har det ösregnat hela tiden vilket medfört att inget flyg har kunnat bidra.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

2

D+7! Och vädret blir klart som på beställning!

Anfallet mot TRIER får en bra start. 90 tränger in i fiendens ställningar. Men den nyanlända 437 inf div kan ställa till det lite.

I centern påbörjas inneslutningen av METZ.

I öster tränger vi sakta fienden bakåt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

2
D+12.

När 90 och 10 armored till sist lyckas tränga in i fiendens försvar börjar en flera dagar lång utnötning för att komma vidare. Denna utfaller inte till min fördel och mina förband hotas av total förintelse. Ett kraftfullt tyskt motanfall med den starka 36 och 437 inf misslyckas, dock utan förluster på tysken, och resterna av 10 armored och 90 inf drar ur. De har ingen anfallskraft kvar.

5 inf och 95 inf nöter på METZ. 95 tar stora förluster och har ingen anfallskraft kvar.

I centern och i öster drar tysken tillbaka till "Siegfriedlinjen". Han lämnar doch en av broarna svagt försvarad av en kampgruppe ur 17 SS GvB och 6 armored lyckas hinna fram och slå denna och ta ett brohuvud! Tysken reglar snabbt av brohuvudet med bra infanteri och slår ut ett motanfall ned dessa samt 21 Pz. 6 armored stridsgrupp håller med förluster. I syfte att avlasta denna stridsgrupp genomför resetn av 6 armored och 80 inf understödjande anfall  mot de tyska infanteriet på ömse sidor brohuvudet. Båda slås tillbaka med förluster och stridsgruppen i brohuvudet slås...  Både 80 inf och 6 armored har nu klart begränsad anfallskraft.

35 inf lyckas ta ett nytt brohuvud i nära anslutning till det som slogs.

I öster slås 26 inf och 4 armored tillbaka.

Men tyskken har lämnat en infart till SAARBRUCKEN oförsvarad och obevakad... D+13 kommer han att få ångra detta!

I övrigt är läget så att jag tagit mycket terräng, men mer ogynnsamma chitdragningar, mer regn och gyttja samt därmed nästan inget flyg har gjort att stridsvärdet är nästan uttömt. Jag ska in i SAARBRUCKEN och sedan invänta 5 inf och allt artilleri innan jag försöker någonstans igen. Det finns risk att tysken tar initiativet nu...

[/img]

Jimmy

Kul läsning! I synnerhet som det här var det första krigsspel jag stötte på ngn gng under tidigt 80-tal (jämte ett Napoleonspel som jag vill minnas hette The Battle of Nations och som behandlade Leipzig).

Bästa hälsningar

Strv102r

Battle of nations tog min oskuld oxå! Har ännu kvar det, med den svenska översättningen av regler som Hobbyhuset hade gjort. Faktiskt mycket bra spel. Den operativa/taktiska situationen är ju jätteintressant med omslagspunkter i styrkeförhållanden, terrängen med mera. Systemet är enkelt, men låter dig koncentrera dig på det fältherren ska göra, vilket kan vara bra nog om man inte vill förrdjupa sig i stridsteknik från Napoleonkrigen.

Jimmy

Har numer bara vaga begrepp om det spelet. Minns att den svenska översättningen förmodligen inte var gjord av en auktoriserad översättare. Det jag mest minns var de mkt enkla och nybörjarvänliga reglerna. Det var också ett riktigt roligt spel som vi körde många ggr i vår lilla spelgrupp. Det fanns om jag minns rätt endast två värden på enheterna: stridsvärde och förflyttning, och jag minns också att det fanns en del riktigt tuffa franska enheter (Gardet?) med ung dubbelt så stort stridsvärde som reguljära allierade. Det gällde att manövrera dessa och använda dem som brandkår men samtidigt att konservera dem så länge man kunde. Ahhhh those were the days, spel hela helger och långa nätter. Grafiken var dock inte riktigt av samma klass som TDC och GMTs nyare alster.

Bästa hälsningar

Strv102r

2

Slutläget D+24! Glömde att ta en bild innan avdukning så det aktuella läget är inlagt på föregående foto ( finns fortfarande förband  runt METZ på fotot). Det regnar i stort sett hela spelet så flyget ger effekt bara två dagar av 24! Detta påverkar en hel del kopplat till generellt sämre chitdragning för mig och bätte för tysken än i förre genomförandet.

35 Inf kastas tillbaka ut ur Siegfriedlinjen med stora förluster D+13. Divisionens anfallskraft är bruten.

4 armored sniker in i SAARBRUCKEN D+13 men hystas omgående ut med stora förluster. Anfallskraften är bruten.

D+15 anländer Panzer Lehr i öster och anfaller delar av 26 inf. Fienden får initiala framgångar och eftersom METZ faller just då till 5 och 95 inf börjar 5 inf omgående marschera österut för att hindra ett genombrott. Fienden ser detta och avbryter anfallet. Lehr övergår till att tillsammans med alla andra Pz enheter i öst bara passivt försvara. Min anfallskraft är bruten så jag är bara tacksam för det. 5 inf stannar centralt som armé reserv.

I nordväst drar sig tyska 416 & 318 inf tillbaka utan strid till nästa försvarslinje närmare TRIER. 83 och 90 följer efter. När så 15 Pzgren och det andra reg ur 25 Pzgren anländer till TRIER D+18 så slår tysken ut ett motanfall mot 83 och 90 (90 är jättesvag) understött av 19 inf och 416 inf. Initialt får de bara motgångar men efter ett dygn börjar de få utdelning. Både 5 och 95 inf marscherar mot området och när de anländer D+22 är det i sista minuten. Både 90 och 83 har 30% av stridsvärdet kvar, tysken har tagit tillbaka den terräng han övergav och ett genombrott var ett faktum. Tysken grupperar 19 och 416 för försvar och 15 och reg ur 25 Pzgren blir reserv.

Sedan händer inget.

Det blir åter en Marginal allied victory. Läget är dock mycket bättre för tysken denna gång. Han håller Siegfriedlinjen mned starka förband och har bra reserver. Jag har ingen som helst anfallskraft kvar. Faktum är att om han sett hur svag 10 armored var hade han anfallit även denna D+18 med 437 och då hade han slagit 10 armored lätt och sedan hade han överflyglat 83 & 90 och hotat METZ! Kopplat till detta hade 36 inf kunnat anfalla den svaga 80 inf och därmed hade hela nordvästra delen, XX kåren, hotats av kollaps. Alla Pz enheter i öst hade bundit de brutna förband som XII kåren har. Fiendens dåliga analys av mitt stridsvärde gjorde att han överskattade mig och valde att gå på säkerhet. detta kostade honom segen, som nog hade kunnat bli avsevärd...

Lek med tanken... 3 armén slås i slutet av december. När Ardenneroffensiven sätter igång finns det inget flankhot i söder så hela 7 armén kan sättas in på ett annat sätt. Kanske ardenneroffensiven hade lyckats då? Och vad hade kunnat hända då?