Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Förstudie 2: OCS på Friendly Fire

Startat av BigPapaBear, 16 maj 2008 kl. 15:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

JA! Jag vill spela OCS på Friendly Fire 2008. Helst vill jag spela något scenario eller en kampanj i

Korea
1 (10%)
Case Blue
1 (10%)
Burma
3 (30%)
Tunisia
0 (0%)
DAK 2
1 (10%)
Sicily
1 (10%)
GBII
1 (10%)
Hube's Pocket
0 (0%)
Vad som helst så länge det är OCS!!!
2 (20%)

Antal personer som röstat: 9

Omröstningen har avslutats: 16 maj 2008 kl. 15:30:22

Snowfox

Hur långt hinner man normalt spela av ett s.k. monsterspel på ett sånt här evenemang?

Jag får ett intryck av att halva den tillgängliga tiden kommer att gå ut på att ställa upp pjäserna och resten av tiden fördelas på egna spelfaserna och väntetid medans motståndarlaget tänker. Och eftersom alla andra i världen tänker långsammare än en själv blir det mest väntetid. Ahem  :oops:        

Så hur många spelvarv blir det då eller pratar vi mest en glad grupp med likasinnade som slänger käft och har allmänt skoj? Och är i så fall dessa evenemang ett slags "Zen of wargaming"? (Det är vägen snarare än målet att visa motståndarna vem som är the boss som blir syftet med partiet).
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

BigPapaBear

Citat från: "Snowfox"Hur långt hinner man normalt spela av ett s.k. monsterspel på ett sånt här evenemang?

1) Det beror på vad det är för spelsystem. En del system - OCS är ett sådant - låter dig agera även under under motsåtndarens fas, vilket gör det hela lite mer fartfyllt.

2) Lagspel går snabbare än 1-1, både vad gäller det operativa och setup:en. Det är dessutom roligare i min bok.

3) Läs igenom reglerna innan konventet.

4) Låt bli att spela monsterkampanjer om de verkar för långa. I t.ex. Burma finns det en kortare variant av kampanjen som lämpar sig bra för lagspel. I de större spelen väljer man med fördel ett scenario istället. När du vet vad du vill spela får du föra en dialog med dina medspelare. Vill de spela monsterkampanjen och se hur långt de kommer kanske du ska välja ett annat arrangemang.

5) Gör din downtime till någonting positivt. Titta på bordet bredvid, prata med folk, ställ dumma frågor, drick kaffe.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Downtime på con's är inget tråkigt. Då får man tid att glida runt. Senast vi var i Götet, så hade jag dessutom förberett setup minutiöst, så det tog väldigt kort tid. Det rekommenderar jag varmt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Det kan inte sägas tillräckligt, Andreas hade den mest prydliga ordning på sina CB blippar som jag någonsin skådat i ett krigsspel.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Snowfox

Downtime i sig har jag intet emot. Men jag kan tänka mig att spelare med större tävlingsdriv än jag inom denna ädla hobby skulle kunna få problem.

Vad gäller gäller spelsystem, tja, kampanjscenarios överhuvudtaget låter som en no no om du vill se slutet av det innan det är dax att packa ihop.  :)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.