Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Köpes: Third World War (GDW)

Startat av Björne, 1 juni 2008 kl. 17:26:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Björne

Hej

Jag är på jakt efter alla titlarna i Third World War serien på grund av ett oförklarligt nyvaknat intresse för ett krig som aldrig blev av.

Någon som har? Någon som vill sälja?

Det gäller alla fyra titlarna: Persian Gulf, Europe, Arctic Front och Southern Front.

//Björne
Björne
<br />Segeltorp, Stockholm
<br />Spelar: Siege of Syracuse

A F

Du är medveten om att det är fyra verkligen dåliga spel, va?

Elias Nordling

Nää, det första är kanon. Inte ett dugg realistiskt, visserligen, på grund av tidsskalan, men vem bryr sig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Björne

...jag har genom åren haft hundratals spel som jag aldrig lyckats få till att spela. Flera av dem dåliga. Ibland har jag dock hitta dolda juveler. Jag lånade Arctic Front från lokalen och tyckte det såg intressant ut.

Vad är det som är så dåligt?
Björne
<br />Segeltorp, Stockholm
<br />Spelar: Siege of Syracuse

Elias Nordling

Just Arctic Front är väl det sämsta spelet i serien. Oaktat realismen snöar det oftast in på två stackar med tre brigader vardera som sitter fast i ett bergspass norr om Narvik. Inte så rafflande. Man kan ju alltid invadera Sverige och Finland för att få mer fart på dödandet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ragngand

Third World War serien var en härlig batalj, men den har blivit lite inaktuell sedan Grossdeutchland återbildades och Nato öppnade sig för vem som helst att bli medlem.

De viktigaste delen är onekligen Battle for Germany, sedan var det lite kul med Persian Gulf som upplägg för utbrott av stridigheterna även om diplomatisystemet var lite för begränsat och målstyrt. Southern Front och Arctic Front får ses mer som utfyllnad.

Dock kanske Arctic Front har något att säga trots de begränsade möjligheterna om inte Finland/Sverige invaderas, dvs vad kunde priset ha varit för ryssarna att gå igenom vårt fosterland. Åtminstone på den tiden, då vi hade för avsikt att avvärja en invasion.
Robert Andersson
Umeå

EvilSpook

Jag tänkte behålla mina ex...  :twisted:

Men jag hade gärna sett en mer tidstypisk OoB i originalspelet (runt då det släpptes). Har också lite synpunkter på air allocation, Nuclear weapons och supplies (Och tidsskalan som nämnts).

Arctic och Southern är lite tråkiga som stand-alone,  men ger en hel del i ett combined tycker jag . Bäst av efterföljarna är som sagt Persian med politik och fria ytor. Funkar mycket bra som stand-alone.

Riktigt höjdarspel överlag, och jämfört med andra spel från den tiden tycker jag inte att det är mindre realistiskt (!?).

//EvilSpook

A F

Citat från: "Elias Nordling"Inte så rafflande.

Men pinsamt realsitiskt.  :up:

Andreas Lundin

Citera...med politik och fria ytor.

Låter intressant. Politiken, gick den att applicera på hela jäkla serien, eller bara på Persian Gulf?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

EvilSpook

Citat från: "Andreas Lundin"Låter intressant. Politiken, gick den att applicera på hela jäkla serien, eller bara på Persian Gulf?
Serien (combined) förutsätter att kriget startar i mellanöstern (Efter Irans kollaps). Man kan där stödja olika länder och grupper för att manövrera till (men mest ifrån) sig allierade i Mellanöstern, Samtidigt som man grupperar sig. Det finns också ett par viktiga options för att mobilisera styrkor och invadera/intervenera (endast Iran om jag minns rätt).

När båda sidor spelat sina Invade/Intervene kort och finns på plats i Iran bryter kriget ut (kallas GameTurn 0). Under efterföljande GameTurn (1) bryter kriget ut på övriga fronter.

Rätt simpelt men ganska coolt.

//EvilSpook

Holmgren

En befintlig tråd om spelserien återfinns här.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!