Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hur kommer jag igång med trådlöst internet?

Startat av Jon, 20 maj 2008 kl. 23:56:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jon

Hej hopp,

jag har nyligen flyttat och då skaffat mig bredband från Telia och fick med ett tjusigt ADSL-modem att koppla till datorn. Men hur ska jag göra om jag vill slippa att tjorva med sladdar och kablage? Jag har letat runt lite på nätet men blev osäker på vad jag behöver, är det en router, hub eller switch? Vad behöver jag i min dator? Köper man allt i ett paket?

Jag har bara en dator som ska användas för att komma ut på nätet, inget krånligt med egna nätverk eller sånt.

sfclinken

Hej,

Om inte modemet redan hade trådlöst inbyggt så behöver du en trådlös router och en adapter till datorn. Säljs oftast i paket med båda i. Pris mellan 500 och 1000 spänn. Finns givetvis dyrare också.

Kolla på tex datorbutiken.com  D-Link har ett paket med DKT.400 och en DWA 140 (för USB). Sen finns det tex Netgear och en massa andra märken. Alla är enkla att koppla upp OM man läser och följer instruktionerna  :wink:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Har du en bärbar dator behöver du med största sannolikhet inget nätverkskort, utan bara en router. Förstår att det är förvirrande, för router, accesspunkt, hub, brandvägg mm används ofta slarvigt synonymt för samma typ av produkt.

Här är en som är bra, enkel och prisvärd:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=23578
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

Jag har en vanlig stationär dator utan någon adapter, så det behöver jag definitivt då. Huruvida modemet som följde med från Telia har trådlösa egenskaper återstår att se, men det ska man kanske inte räkna med.

Elias Nordling

CiteraJag har en vanlig stationär dator utan någon adapter, så det behöver jag definitivt då.

Om du har en  nyare dator kanske den ändå har trådlöst nät. Annars är dessa nätverkskort snorbilliga. Ingen anledning att köpa ett för mer än 200 kr. Vilket operativsystem och version har du?

CiteraHuruvida modemet som följde med från Telia har trådlösa egenskaper återstår att se, men det ska man kanske inte räkna med.

Om du skaffade det nyligen är chansen att den har det. Detta är gubevars mycket enklare att kolla än för datorn, för här finns en gyllene regel: Har det en liten antenn är det trådlöst, annars inte.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

Tyvärr ingen antenn på det. Jag kör WinXP, osäker på version, har inte datorn uppackad än.

Är det nätverkskort som gäller för datorn alltså? För jag hittade massa olika antenner verkat det som, vissa via USB tror jag.

sfclinken

Köp ett paket nu med router och USB adapter. USB in i datorn och inga konstigheter.

Det är ganska bra om USB har lite sladd för då kan du dra upp den på bordet eller iallafall på datorn. Tar du en utan sladd så kan det begränsa signalen om datorn står i en hörna eller i ett skåp.

//Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Jon

Det känns lite dumt att slösa ett USB-uttag på internet dock, jag har inte så himla många. Finns det nån nackdel med ett nätverkskort som jag skruvar i? Förutom att det måste skruvas i förstås...

EvilSpook

Citat från: "Jon"Det känns lite dumt att slösa ett USB-uttag på internet dock, jag har inte så himla många.
Köp en USB-hubb om du behöver (runt 120:-) såvida du inte gillar att skruva (sök hjälp i så fall  :wink: ).
Kom ihåg att sätta kryptering till åtminstone WEP och ändra lösenordet på routern (så ingen stjäl inställningarna för dig).

Lycka till!
//EvilSpook

sfclinken

Precis, USB portar är inga problem. Du har väl minst 2 bak på datorn, om inte 4. Sen säkert på framsidan med. Många har en hub inbyggd i skärmen också.

//Peter
GMY Peter

Jon

Det blev en med USB-anslutning.

Säljaren sa att jag skulle koppla in routern via sladd första gången och köra installationsprogrammet, men den säger hela tiden att något är fel och att jag ska dubbelkolla anslutningarna (vilket jag förstås gjort). Men om jag struntar i att det kom upp ett felmeddelande och sätter i den lilla mottagardosan i datorns USB-uttag så kommer det upp att den hittar mitt nyskapade nätverk (och flera därtill) och jag kan även ansluta till det och få full anslutning med 54 mbps-nåt. Däremot så fungerar inga websidor alls trots att det står att allt funkar OK.

Något tips?

sfclinken

A) Kolla på din router. Den ska ha åtminstone 3 lampor som lyser.

1: Power. Behöver nog ingen förklaring.
2: Line Sync. Ibland står det DSL eller Station. Denna lampan berättar att du har konnektivitet mot telestationen.
3: LAN. Denna lampan lyser (oftast ) bara när det skickas trafik mellan din dator (USB) till routern.

Sedan kan det finna fler lampor på vissa modeller som visar inkommande och utgående trafik men funkar Line Sync och LAN så e det tillräckligt.

B) Kolla om du når din router. Default brukar den heta tex 192.168.2.1 eller liknande. Står i instruktionsboken. Du kan också behöva ställa in i routern om du ska ha dynamisk IP eller inte. Vet inte vilken nätleverantör du har men det brukar vara inställt så men kolla iallafall.
GMY Peter

Jon

Har inte hunnit kika på problemet än men ska ta tag i det inom kort.

En annan fråga dock, som inte har något med det hela att göra, är vilken sorts kabel man ska köpa för att få bästa bild xbox360 -> TV. Är det HDMI, Component video, VGA, Fiber optic, Digital AV eller nåt annat?