Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

In Flanders Fields (MiH)

Startat av Sten Ekedahl, 12 juni 2008 kl. 21:20:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sten Ekedahl

Började spela IFF med en god vän för några dagar sedan. Köpte spelet förra året pga ett nyvaknat intresse för VK1 och ett semesterbesök i området för några år sedan (väl värt ett besök). Intressant litet spel om tyska "gasoffensiven" i april 1915. En hel del nya grepp i speltekniken som jag inte mött förut, kombinerat med inte alltför välskrivna och röriga regler, gjorde dock att vi hade svårt att komma igång. Efter första kvällens trevande start satte jag mig ner och försöka hitta svar i reglerna på de frågetecken vi hade. Lyckades till slut och insåg att vi hade gjort så stora fel att vi startade om nästa kväll. Ett antal klarlägganden i IFF-tråden på CSW (skrivna så sent som i slutet av maj i år) hjälpte också mycket. F.ö. finns där också en av designern, Kerry Anderson,  rekommenderad regeländring beträffande gasinsatserna som verkar vettig.

Nåväl, med förbättrad insikt i reglerna och inkluderande föreslagen regeländring betr gasen, kom spelandet igång riktigt bra. Hittills har vi inte hunnit så långt men det flyter riktigt bra och jag har än så länge en positiv uppfattning om spelet.

Någon mer som spelat IFF? Åsikter och erfarenheter?
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Jag spelade solitärt får 2 år sedan. Tyckte det var bra!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.