Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av CoA Operation Spark

Startat av Strv102r, 13 juni 2008 kl. 13:54:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Y

Utfallet av mina anfall:

8 armén: 4 SS Spanbat avvisar 265 anfall med kraftiga spärrar. 80 rensar upp i bakre delarna.

2 shock: 327 och 16T har framgång men fi lyckas dra ur med stridsvärdet nästan i behåll. 376 har framgång men fi slinker bakåt in i skyttegravarna runt höjden.  314 inställer sitt anfall då fi är för stark för det enda reg vi har inne i skyttegravarna. Resten av div måsta fram. Situationen är exakt likadan för det reg ur 256 som också kommit in i försvarsystemen. 256 huvuddel driver fi framför sig västerut, in i ett nytt skyttegravsystem. 18 och 71 har framång de med och fi drivs bakåt.

67 armén: Framgång får också 86, 55 & 142 marinbrigaderna samt de understödjande Strvbrigaderna. Bara delar av det inringade StuG komp kommer undan och skyttebataljonen, tja det lilla som var kvar, nedkämpas. 136 gör ingenting. I söder drivs en bataljon ur 5 div bakåt.

LENINGRADSFRONTEN OCH VOLKHOVFRONTEN (2 shock) UPPRÄTTAR KONTAKT PÅ LAND VID LUNCHTID 15 JANUARI 1943!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

F

Läget morgonen 16 januari.

Under eftermiddagen den 15e drog sig Kampfgruppe 223/4SS (resterna av 223 samt delar ur 4SS, 215 div) samt Kampfgruppe 1 div (med delar av 4SS samt 227 inbat) bakåt in i en ny skyttegravslinje. 24 reg (underställt 96) länkar ihop med 96 på höjden. 96 genomför att motanfall med 2 bat samt med begränsat artunderstöd mot 314 inbrytning och nedkämpar det decimerade reg ur 314. 61 div anfaller med mycket kraftigt understöd mot 256 inbrytning men det hela blir totalfiasko. Stormelden skjuts på fel mål eller blir inte av för den ger ingen verkan alls på det hårda reg ur 256. Min spärreld bryter upp stora delar av motanfallet och de tappra skyttesoldaterna avvisar bestämt resten!

I norr ger hitleristerna upp om att hålla isär LENINGRAD fronten och VOLKHOV fronten och gör inga motanfall utan drar bakåt till bättre, på vissa platser förberedda,  ställningar. Detta går inte helt smärtfritt, exempelvis nedkämpas de sista tigrarna ur 502 under urdragningen.

5 div förbeder sig för att dra ur genom att delvis gå bakåt samtidigt som han ansätter ett lyckat motanfall. Detta följs upp med ett lyckat mörkeranfall och vips så står vi nära NEVA igen.

Fi gör också ett förnyat anfall mot 256 i mörkret. Denna gång har han knappt någon artilleriammunition kvar. Delar av 96 ansluter, bla Ingbat, vilket även ett svagt Pz III kompani och ett StuG kompani gör. Fi samordning är dålig i mörkret och han utvecklar dålig effekt. Åter får mina spärrar stor verkan. Men även fi eld ger verkan. I närstriden som utkämpas flera omgångar så ger hans stridsfordon och den numerära överlägsenheten och ingengörerna utslaget. Reg ur 256 bryts och nedkämpas under flyktförsök. Fi har återupprättat försvarslinjen vid SINYAVINO.

Nu är 226. StuG kompanier splittrade med ett på 227, ett på 170 och ett på 61 div och Pz III kompanierna är spridda på liknade sätt. 503 symbolen markerar var de kvarvarande två Tigerförbanden är.

Under mörkret framgrupperar jag artilleri och grupperar manöverförbanden i lämpliga utgångslägen för morgondagen. Anfallet ska fortsätta. Förstahandsmålet är taget. Nu ska vi ta höjden!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

R

Plan för fortsatt strid:

8. armén omfattar fi södra flank med 80, 265 div och framrycker därefter mot MGA och tar MGA. Detta understöds genom att fi binds genom frontala anfall 286 och 364 div. 73 brig reserv.

2 shockarmén bryter genom fi försvar söder om SINYAVINO höjden med 327 och 376 div och anfaller därefter i nordlig riktning och tar höjden från söder. Övriga delar av armén binder fi norr om och öster om höjden med anfall.

67 armén: Bryter genom fi försvar med 86 div samt strvbrigaderna och marininfbrigaderna. Anfaller därefter mot SINYAVINO-höjdens nordvästra del samt i sydvästlig riktning i syfte att åstadkomma kollaps av 5 div försvar vilket inringar fi i nordväst samt medger för 67 arméns sydvästra delar (som inledningsvis ska försvara tagen terräng) att anfalla mot MGA från norr.

Alla understödjande och bindande anfall är viktiga då detta döljer vår kraftsamlingsriktning och hindrar fi att kraftsamla sitt artilleri för att stoppa våra viktigaste anfall.

Eget flyg ska kraftsamlas till att bekämpa fi artilleri.

Strv102r

Förlustläget inför den nya dagens strider

Hitleristerna:

1 Div (6 skyttebat):
2 St skyttebataljoner nedkämpade
3 st skyttebat 80% förluster
Spanbat nedkämpad
Ingbat 60% förluster
1 st Pvkomp 50% förluster
2 st Pvkompanier nedkämpade

5 Div (6 skyttebat, 1 larmbataljon):
2 st skyttebat 60% förluster
1 st skyttebat 80% förluster
1 st skyttebat nedkämpad
1 st skyttebataljon 20% förluster

28J div (2 skyttebat underställda 5 div)
1 st skyttebataljon 25% förluster
1 st skyttebataljon 40% förluster

170 Div (6 skyttebat):
4 st skyttebat nedkämpade
1 st skyttebataljon 80% förluster
1 st skyttebataljon 40% förluster
Spanbat 75% förluster
Ingbat 20% förluster
1 Pvkomp nedkämpat
1 Pvkomp 50% förluster

322 Säkreg (2 skyttebat underställda 170 div)
1 st skyttebat 75% förluster
1 st skyttebat 65% förluster

223 Div (6 skyttebat):
3 st skyttebat nedkämpade
2 st skyttebat 66% förluster
1 st skyttebat 33% förluster
Larmbat 60% förluster
Ingbat 25% förluster

322 skyttereg ur 285 div (2 skyttebat underställda 223 div):
2 st skyttebat 50% förluster

227 Div (6 skyttebat):
2 st skyttebat nedkämpade
2 st skyttebat 40% förluster
1 st skyttebat 60% förluster
Spanbat 40% förluster
Larmbat: 84% förluster

207 Säkreg (underställt 227 Div i LIPKI):
2 Skyttebat nedkämpade
1 skyttebat 84% förluster.

636 säkbat (underställt 227 Div i LIPKI):
Nedkämpad

4 SS Polizei:
MC bat: 25% förluster
Alla Pvkomp: 50% förluster

Övriga bat:
III/159/69 div 66% förluster
III/390/215 div 60% förluster
III716 SS bat: 50% förluster
502: 60% av PzIII, 100% av Tiger I
503: 33% av PzIII, 15% av Tiger I
226 StuGbat: 25% förluster
676 Combat engineer: 80% förluster

Röda armén:

8 armén:
265 div: 50%
80 div: 70%
286 div: 25%
265 div: 45%
364 div: 25%
73 brig: 50%
502 Strvbat: 25% (T-34)

2 Shock:
18 div:33%
71 div 30%
128 div: 60%
147 div: 80%
256 div: 40%
314 div: 45%
327 div: 25%
372 div: 50%
376 div: 66%
122T: 60% (alla T-34 utslagna)
32HTr: 12% (ersatta av ersättningsvagnar)
500Tbat: 50% (T-34)
503Tbat: Nedkämpad
507Tbat: 25% (T-60)

67 armén:
13 div: 88%
45G div: 90%
46 div: 45%
86 div: 50%
123 div: 80%
136 div: 50%
268 div: 60%
52 Ingbrig: Nedkämpad
7 Gdsappörerna: Nedkämpad
61T (bara T-60): 66%
220T: 10% T-34, 50% T-60.

Fakta: Huvuddelen av fiendens förband är på fallrepet , men det är 67 armén också vad avser skytte.

Slutsats: FRAMÅT!

Strv102r

G

Läget efter första serien av anfall:

80 och 265 lyckas med att omfatta fi södra flank och jaga bort 4 SS sov spaningsbataljon. 364 bryter sig in i fi försvarslinje liksom 327 och 191 (som jag glömt lägga ut när det förbandet tillkom) samt 11. 256 avvisas liksom 372. 86 med understöd av Strv samt delar av 136 och 18 skyttebrig driver delar av fi bakåt och rycker långt fram med spjutspetsen.

Strv102r

Q

En ren kartbild efter rörelsefasen i min andra impuls. Pilarna markerar var anfall ska ske.

Strv102r

O

Och med förtydliganden pålagda.

Det verkar helt osannolikt att 80, 265, 286 och 327 skulle misslyckas med sina anfall. Om de lyckas, och främst då de i söder faller hans södra försvar som ett korthus och MGA tas om ett dygn. Det finns bara artilleri där. Allt i norr blir helt irrelevant och fienden måste sannolikt börja dra ur allt för att inte avskäras.

Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att det är kört för Fritz.

Radey skriver i reglerna att om det går illa för tysken så kan man ta in hans sena förstärkningar ett dygn tidigare vilket inte är ohistoriskt om en katastrof hotar. Det innefattar resten av 28 jägardiv samt resten av 4 SS Polizei samt en tung Lvbataljon och två Pvkvkompanier med Marder, och en bataljon ur 250 inf (den blå div)

Detta kommer att medge att han håller MGA. Men jag tror att SINYAVINO ändå faller.

Strv102r

Spelet är en ganska bra simulering av strid mellan infanteriförband med mycket artilleri i svår terräng där skyttegravar har en framträdande roll.

Det är ett sämre spel. Finns ju skäl att det inte flödar över av spel om Verdun, Somme eller Paschendaele heller...

Jag spelar nog gärna om det. Men min motspelare är mindre förtjust. Tror att jag spelar solitärt nästa gång med en annan tysk stridsidé som är mer passiv och går ut på att sprida ut mina Strv som pansarvärn snarare än att göra motanfall.

Nåväl, spelet är inte slut än...

Sten Ekedahl

Citat från: "Strv102r"Spelet är en ganska bra simulering av strid mellan infanteriförband med mycket artilleri i svår terräng där skyttegravar har en framträdande roll.

Det är ett sämre spel. Finns ju skäl att det inte flödar över av spel om Verdun, Somme eller Paschendaele heller...

Jag spelar nog gärna om det. Men min motspelare är mindre förtjust. Tror att jag spelar solitärt nästa gång med en annan tysk stridsidé som är mer passiv och går ut på att sprida ut mina Strv som pansarvärn snarare än att göra motanfall.

Nåväl, spelet är inte slut än...

Spelet verkar vara en veritabel köttkvarn om man ser till förlusterna...
 :(
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Ja, det tenderar ju att bli så när artilleristisk eldkraft möter oskyddat kött.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"artilleristisk

Dagens adjektiv.  :D
En mycket bitter liten man.

Fredrik H

Fungerar systemet med initiativ när man spelar solitärt tror du? Det verkar som om Op Spark mest är en övning i att skjuta med stora kanoner, men det känns så äkta att få kriga sig till ett hävande av Leningrads belägring. Jag vill spela men lär inte få någon i omgivningen att vika tid åt detta, så jag får väl leka med mig själv - igen.  :oops:

Strv102r

Initiativsystemet fungerar nog utmärkt. Hur många anfall vill röd sida göra som läget är nu, och hur många vill blå göra? Inga extra idiotanfall bara för att få mer plus på tärningen.

Strv102r

F

Brisadstjärnorna markerar misslyckade anfall. Gick bra där det var som viktigast, i söder med 8 armén.

Strv102r

Y
Tysken beslutar sig att dra sig tillbaka ytterligare till nästa förberedda linje. Klokt tycker jag, även om urdragniningen kostar lite förluster på såväl skytte som Pz III. 67 armén, men även 8, börjar få ont om skytte (67 har haft ont om skytte länge nu. Anfallskraften ligger i stridsvagnarna). Frågan är de de orkar att storma genom mineringar och artillerispärrar mot nedgrävda kulsprutor (och StuG och Tigrar) ännu en gång? Genom att korta linjen har tysken också skapat reserver uppe på höjden för att kunna genomföra motanfall. Han har klokt nog bemannat främre linjen ganska tunt vikket minskar förlusterna till mina rejäla stormeldar, men fortfarande medger att kunna utlösa egna spärrar när vi kommer.

Fi kommer att genomföra ett motanfall med en hopskrapad kampfgruppe (delar ur 96 och 61 samt Tigrar, lite StuG och Pz III) för att kasta ut det skyttereg jag har kvar i hans försvarsystem vid SINYAVINO. Se den vita pilmarkören på fotot.