Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 1 juli 2008 kl. 19:06:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

Skulle det finnas ett intresse för ett Dien Bien Phu-spel (med grafiken här ovan)?

tinG

Påminner lite om La vallée de la mort. Ett spel från Against the Odds.

Snyggt i mina ögon, det intressanta är väl egentligen spelsystemet, berätta mer...

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Kanger

Jo, jag har La Vallée och dess grafik är mycket snygg. Det är lite den jag försöker efterhärma. Jag var dock inte nöjd med systemet i La Vallée där fransmännen är på bataljonsnivå. Egentligen behöver man inte ha hela dalen med på kartan. det räcker gott med den centrala delen (Eliane till Huguette) och att börja spelet den 30 mars då slaget om allt det göttiga i mitten började. Då kör man 13 stycken intensiva gameturns som är 3 dagar styck fram till den 7 maj.

Jag har inte funderat så mycket ännu, men kanske något slags system med 9 st. kort vardera där den samlade mängden kort är din logistiska förmåga under 3 dagar. Korten är olika så det blir därmed intressant i vilken ordning du spelar dem. Ska man spara de bra korten eller börja hårt på en gång? Sen när båda snabbt har kört sina 9 kort så är det ny gameturn och ny körning av korten.

BigPapaBear

Dien bien-vaddå?  :? Vilket krig?
En mycket bitter liten man.

silversixx

Citat från: "BigPapaBear"Dien bien-vaddå?  :? Vilket krig?
Fransmän som blir jättemördade -54?
Eller vad är det du frågar?

Kanger

Åh, inget särskilt. Bara ett slag som räknas till topp-10 bland dem som påverkar världshistorien. 8)

BigPapaBear

Citat från: "Kanger"Åh, inget särskilt. Bara ett slag som räknas till topp-10 bland dem som påverkar världshistorien. 8)

Ok, på din egen topplista som endast inkluderar slag efter WW2?
 :wink:
Personligen skulle jag nog (efter att att googlat rätt på vilket krig det rörde sig) knappast placera det på topp 100 vad gäller inverkan på världshistorien.

Med det menar jag dock inte att det är ett ointressant slag eller saknar potential att bli ett bra spel.

silversixx

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Kanger"Åh, inget särskilt. Bara ett slag som räknas till topp-10 bland dem som påverkar världshistorien. 8)

Ok, på din egen topplista som endast inkluderar slag efter WW2?
 :wink:
Personligen skulle jag nog (efter att att googlat rätt på vilket krig det rörde sig) knappast placera det på topp 100 vad gäller inverkan på världshistorien.

Med det menar jag dock inte att det är ett ointressant slag eller saknar potential att bli ett bra spel.
Men det är lite fel. Dien Bien Phu står ju för början av kolonikaoset som skedde på femtiotalet. Inte för att jag tror att Algerierna sa "wow" eller ens brydde sig, men det är väl lite av ett startskott.

magnus lindström

Nu blev jag lite mörkrädd ;)

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Nu blev jag lite mörkrädd ;)

Får glatt erkänna min okunskap. Man lär sig nya saker varje dag (kriget kände jag givetvis till, men inte slaget).  :)

Kanger

För att hysta in lite Cred in den här församlingen så kan jag blygsamt meddela att jag har stått där på Eliane 2 (eller "Elaine" som ATO, i bilden ovan, behagade stava kullen till) och spanat ut över nejden 8)

BigPapaBear

Citat från: "silversixx"Men det är lite fel. Dien Bien Phu står ju för början av kolonikaoset som skedde på femtiotalet. Inte för att jag tror att Algerierna sa "wow" eller ens brydde sig, men det är väl lite av ett startskott.

Håller inte med. Personligen anser jag att startskottet gick tidigare och att kriget i franska indokina bara är ytterligare en pärla i halsbandet av kolonier som blir oberoende - oavsett om slaget är tufft eller inte.

Ur ett isolerat sydostasiatiskt militärperspektiv kan man säkerligen lägga det på topp fem av viktiga händelser (kanske rentav plats 1?), men inte ur ett världshistoriskt sådant.

Men som alltid med större strukturalistiska teorier är det svårt att säga att den ena personen har fel och den andra rätt. Jag förstår din vinkling också och debatten känns för tung för att dra igång i forumform.

silversixx

Den blev tung när du hoppade in i din akademikerdräkt ;)
Men absolut, jag håller med dina synpunkter.
Å andra sidan så kan man ju påstå att det som gör den här konflikten intressant är att en jävla massa stolta nationer fick smisk på fingrarna. Och att kommunisterna gick från att vara ett par missnöjda bönder med gevär till en stor stående armé på kort tid.
Kanske samma sak som med Korea?

BigPapaBear

Citat från: "silversixx"Å andra sidan så kan man ju påstå att det som gör den här konflikten intressant är att en jävla massa stolta nationer fick smisk på fingrarna. Och att kommunisterna gick från att vara ett par missnöjda bönder med gevär till en stor stående armé på kort tid.

Absolut. Den saken ska absolut inte förringas oavsett hur stor eller liten man anser att dess världshistoriska betydelse är.

Ska definitivt läsa på lite mer om själva slaget vid tillfälle.  :up:

Kanger

Ett kort i spelet kunde kanske se ut typ så här: