Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 1 juli 2008 kl. 19:06:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Kanger

En huvudidé med DBP-spelet skulle vara det jag kallar floating game turn. Varje gameturn innehåller faser såsom replacement, rally, strategic movement, operational movement, momentum, reaction och combat (3 stycken faktiskt). Men varför ska båda sidor göra sin replacement eller rally samtidigt. Varför kan inte ena sida göra en massiv attack samtidigt som den andra sidan håller på med sin replacement.

Här har vi poängen med att placera faserna på kort istället. Du spelar den fas du känner för.

BigPapaBear

Citat från: "Kanger"Här har vi poängen med att placera faserna på kort istället. Du spelar den fas du känner för.

Ok, alltså inte kortdrivet i CDG-bemärkelse utan i själva verket något val av verksamhet med hjälp av korten a la Puerto Rico m.fl. Kan fungera, men tänk om man vill göra reaction två gånger och combat noll gånger. Hur löser man det? Risken finns att det kommer att kännas mer som ett småabstrakt eurogame.
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "Kanger"Eftersom jag varken använder Illustrator eller MS Paint så behöver jag inte ta åt mig.

:up:

Citat från: "Kanger"du kanske kan precisera var någonstans du var konstruktiv

Hur säger man att något är fult på ett konstruktivt sätt?

Citat från: "Kanger"Förresten Anders, Du designar säkert också grafik och spel, ska du inte presentera något? Det kan vara intressant att se hur du gör.

Jag gör skitfula kartor och tar därför oftast hjälp av andra när det väl ska göras tryckfärdiga spel. Men jag försöker göra dem på olika sätt varje gång, mest för att det är roligt att pröva olika metoder.

Den här  gjorde jag helt själv. Den är sådär lite mys-retro, men funktionell.

Sen tycker jag om den här.

Kanger

CiteraHur säger man att något är fult på ett konstruktivt sätt?

Ordval och stil

Helt OK, tycker jag

Den känner jag igen från då jag stod och sålde på Hobbyhuset i Uppsala. har du gjort den? Skapade inte det spelet en del rabalder p.g.a. ämnet eller var det bara vad jag trodde?

Kanger

Citat från: "BigPapaBear"Ok, alltså inte kortdrivet i CDG-bemärkelse utan i själva verket något val av verksamhet med hjälp av korten a la Puerto Rico m.fl. Kan fungera, men tänk om man vill göra reaction två gånger och combat noll gånger. Hur löser man det? Risken finns att det kommer att kännas mer som ett småabstrakt eurogame.

Nja, att det blir ett Eurogame ska jag nog kunna undvika. Du har flera poänger i det du säger men allt går att lösa. Som sagt, det hela är mycket tidigt i tankekedjan, men grundidén är att lösa upp gameturnen och därmed sätta press på motståndaren som då aldrig vet vad du tänker göra.

A F

Citat från: "Kanger"Ordval och stil

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Citat från: "Kanger"Den känner jag igen från då jag stod och sålde på Hobbyhuset i Uppsala. har du gjort den?

Det mesta. Jag var AD eller vad man säger.

Citat från: "Kanger"Skapade inte det spelet en del rabalder p.g.a. ämnet eller var det bara vad jag trodde?

Blev hotad och frälst några gånger över internet. Värre än så var det inte även om det är lite läbbigt när vilt främmande människor tycker man ska dö. Några amerikanska distributörer blev lite skärrade och tyckte vi skulle slå in spelet i brunt omslagspapper. En av distributörerna åkte sedemera in på kåken för tafs på minderårig, så så helig var han.

Kanger

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Kanger"Ordval och stil

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

:roll:

Citat från: "Anders Fager"Blev hotad och frälst några gånger över internet. Värre än så var det inte även om det är lite läbbigt när vilt främmande människor tycker man ska dö. Några amerikanska distributörer blev lite skärrade och tyckte vi skulle slå in spelet i brunt omslagspapper. En av distributörerna åkte sedemera in på kåken för tafs på minderårig, så så helig var han.

Om du verkligen vill leva farligt så designa ett spel om Islamiska expansionen under 600-talet. Inkludera leader-counters med ansiktsbilder (gissa vem) och ha regler om leader casaulties. Ha gärna victory conditions där perser/bysanter ska ockupera Mecka.

BigPapaBear

Citat från: "Kanger"Om du verkligen vill leva farligt så designa ett spel om Islamiska expansionen under 600-talet. Inkludera leader-counters med ansiktsbilder (gissa vem) och ha regler om leader casaulties. Ha gärna victory conditions där perser/bysanter ska ockupera Mecka.

Och ge det en titel i stil med "Death from the east" eller "Rise of the false prophet"...

Borde generera en liten iransk fatwa och ett klyschigt negativt omnämnande i Edward Saids fanclub.

Andreas Lundin

...skulle köpa liret direkt. Inte för att det enligt vissa vanhelgar den ena eller andra profeten, utan för att temat är intressant och relativt outforskat i spelvärlden (också akademiskt för den delen  :roll: ).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Kanger"Om du verkligen vill leva farligt så designa ett spel om Islamiska expansionen under 600-talet.

Tveksamt om det går att förklara för the arab rage boy vad ett spel är.

För vad det är värt så har jag också gjort ett spel om Den Stora Terrorn och ett om R.A.F. Det senare är halvkänsligt. Ska kräla i stoftet framför mässledningen i Essen för att få sälja det.  

Sen kommer jag få massor av skit för det här.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Den Stora Terrorn

Har du gjort ett spel om att sträckläsa Vilhelm Mobergs böcker?  :?

:P

Håller för övrigt med Andreas om att ett spel om islams expansion under 600-700 talet vore kanon. Vill man vara otroligt über-PC kan man ju framställa Karl Martell som George Bush-kopia.  :D

A F

Citat från: "BigPapaBear"Har du gjort ett spel om att sträckläsa Vilhelm Mobergs böcker?

Vem som kan ta sig levande genom flest Mankell-deckare...

A F

Som art director-idé: hur ser en karta ut som användes av FNL? Måste finnas på bild.

Kanger

Fick låna Citadel, GDWs gamla DBP-spel. Ska spana lite på systemet. Det säljs för nästan $400 på eBay!