Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stormakten knackar på

Startat av Erik Axel, 9 juli 2008 kl. 14:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

EvilSpook

Citat från: "BigPapaBear"Har ingen fingertoppskänsla för hur resursstark ryssen egentligen var, men känns inte en sjöinvasion av Sverige i kombination med fullt europeiskt krig som lite väl krävande - även för en supermakt? Jag vet som sagt inte, det är bara en magkänsla/fråga.
Njae enligt de FOKK publikationer m.m. jag läst (och med reservation för mitt selektiva minne) hade Sovjet enligt svensk bedömning smått fantastiska möjligheter att sätta in och försörja förband. Man räknade med uppemot 15-20+ divisioner på 40-50-talet. Dessa skulle till största delen ta landvägen då tonnaget saknades. Vi räknade med att ÖN direkt skulle ta emot runt 6-7 sovjetiska divisioner och att vi själva skulle ha trupp för att avvärja dem. Våra trupper skulle dock ta mer än två veckor att mobilisera och koncentrera (mest på grund av försörjningen av det civila norrland!).

Runt -60 fanns tonnage men då var som Centurion kommenterat ovan snarare förbekämpningen det som begränsade dem. Skulle en sjöinvasion ske då räknade man med att landstigningar skulle ske på ca. 6-7 ställen längs hela kusten med uppemot en division vid varje i första och andra vågen.

Under -70 talet utvecklades marginaldoktrinen men ändå räknade man med 10-15+ divisioner skulle kunna friställas för uppgiften (Denna beräkning verkar ha varit helt av överslagskaraktär).  Vi minskade samtidigt vår kapacitet för att kunna möta ett (starkt) anfall från en riktning istället för som tidigare två men detta var av interna skäl. Vid överaskande anfall skulle man ha färre tillgängliga förband från start men ändå ett antal divisioner varav flera kunde vara luftburna, detta var dock mindre gynnsamt för fi.

Problemet har snarare varit vilka objektiv och vilken tidsram Stormakten skulle ha för ett anfall mot Sverige (och vilken trupp som behövs för det). Dessa trupper skulle i nästan alla lägen vara mer värdefulla i Norge eller på annat håll. Ett gemensamt (samtidigt) anfall mot Sverige och Norge betraktade vi som ren dumhet från Ivan. Gemensamt för alla scenarier var att man räknade med luftlandsättningar och anfall i alla riktningar för att binda våra förband oavsett var man kraftsamlade.

Vad gäller själva förbanden så fanns ju den Baltiska fronten och Leningrads MD som var öronmärkta för Skandinavien och Östersjön. Att göra parallella operationer mot TVD väst samtidigt som man invaderade Sverige skulle inte innebära något större bekymmer (om inte marininfanteriet behövde sättas in samtidigt mot Danmark - att ta båda sidor av Öresund var ett mycket troligt scenario!). Ryssen skulle inte heller behöva dra värdefulla trupper från annat håll, även om man kanske valde att omfördela delar av (andra eller) tredje echelonen.

//EvilSpook

EvilSpook

Jag ska nog dubbelkolla siffrorna.
De kan nog vara ganska off.
Ta det med en nypa salt.

//EvilSpook

BigPapaBear

Jo, men skulle man kunna sätta in och försörja dessa trupper samtidigt som man anfaller Västtyskland, Österrike, Italien m.fl?

Gäller det bara att anfalla Sverige tror jag att ryssen teoretiskt sett skulle vinna även om de valde att fotvandra och anfalla oss med träpåkar. Tids nog skulle ju våra kulor ta slut...  :D
En mycket bitter liten man.

EvilSpook

Citat från: "BigPapaBear"Jo, men skulle man kunna sätta in och försörja dessa trupper samtidigt som man anfaller Västtyskland, Österrike, Italien m.fl?
Som jag tolkar det - ja. Sovjets fronter, militärområden och högre förband var väldigt självständiga. De var inte alls  särskilt beroende av gemensamma strategiska resurser och liknande och var redan i fred dimensionerade och utrustade för de uppgifter de skulle lösa.

Citat från: "BigPapaBear"Gäller det bara att anfalla Sverige tror jag att ryssen teoretiskt sett skulle vinna även om de valde att fotvandra och anfalla oss med träpåkar. Tids nog skulle ju våra kulor ta slut...  :D
Tur för oss att de inte hade varken "bara Sverige" eller "Tids nog".  8)

//EvilSpook

Erik Axel

Citat från: "Strv102r"Nästan 700 000 man och över 600 stridsvagnar. Även med brister hade det varit ett jätteföretag att slå ut detta, i synnerhet om det ska gå snabbt.

Ja. Jag ser problemen i det här. Risken är att man, om man ska bibehålla någon slags what-iftrovärdighet (vilket ju är snudd på en kontradiktion), får ett spel om en landstigning där ryssen helt enkelt har för svårt att nå sina mål. Å andra sidan, om man räknar med flera landstigningar på flera platser i landet, som skrevs här, så kanske styrkeförhållandena runt brohuvudet blir mer spelbara.

Citat från: "Strv102r"Hur ser scenariot ut där ryssen är så desperat att anfalla Sverige att han gör det utan att ha slagit ut flotta och flyg för oss? Att han chansar på att det går bra?

Det ser enligt min lekmannamening åtminstone konstigt ut. Varför skulle ryssen ta en sådan chans? Om man ponerar att Sverige fortsatt höll sig neutralt under ett konventionellt krig i Europa finns ingen anledning för ryssen att chansa på det sättet. Man kan i och för sig tänka sig en situation där NATO vill börja basera och så där i Sverige, men det motiverar heller inte riktigt en fullskalig invasion, bara luftbekämpning i större skala. Eller?

Men jag tycker att det där med båda sidor av Öresund låter intressant. Jag kan, återigen lekmannamässigt, förstå varför stormakten vill ha båda sidor av Öresund. Med detta projekt i åtanke slår röda sidan svenska flottan och flygvapnet, samtidigt som det konventionella kriget pågår i Europa. Sedan landsätter man trupp på flera platser i Sverige (och tar landvägen norrifrån), för att binda förband. Här öppnas det för en intressant holmgång tvärs över Skåne. Det kan till och med bli fråga om en del intressanta överväganden. Urbana områden? Landsättningar med både flyg och båt? Luftherravälde för röda sidan i Skånes öppna terräng? De blågula pansarförbanden skulle få trevlig terräng också.  

Citat från: "Strv102r"Ett enkelt sätt att simulera flotta, flyg och kustartilleri är väl enkla tärningsslag på någon tabell där utfallet avgör vilka och hur stora delar som inte kom iland.

Jo, det eller scenarioinstruktioner. Det är nog inget problem.

Tack för det indirekta tipset om FOKK. Det hade helt undgått mig. :up:

Elias Nordling

CiteraLäs Sune Anderssons "Anfall mot Sverige" så får ni en annan aspekt på hur det kan gå till

En sjuk bok skriven av en sjuk människa, mycket underhållande. :D

De sovjetiska övermänniskorna som lever bland oss i hemlighet livnär sig genom att fuska på penninglotteriet, och alla som är så mycket som socialdemokrater är blekfeta med stickande blick och bara väntar på att få förråda fosterlandet.

Av det faktum att flygvapnet är briljant och alla andra försvarsgrenar usla och korrumperade kan man nog dra slutsatsen att den anonyma författaren var flygofficer.

För övrigt, som jag förstått det överskattade man grovt Sovjets förmåga till trupptransport till sjöss och i luften. Man hade bara kapacitet till en bråkdel av alla de förband man hade avsatt för ändamålet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraLäs Sune Anderssons "Anfall mot Sverige" så får ni en annan aspekt på hur det kan gå till

En sjuk bok skriven av en sjuk människa, mycket underhållande. :D

De sovjetiska övermänniskorna som lever bland oss i hemlighet livnär sig genom att fuska på penninglotteriet, och alla som är så mycket som socialdemokrater är blekfeta med stickande blick och bara väntar på att få förråda fosterlandet.

Favoriten är när det genomröstas ett förslag i riksdagen att avbefolka skärgården för att "bespara miljön" och sparka rikets alla fyrskötare för att minska chansen för upptäckt när invasionsflottan anländer.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

EvilSpook

Citat från: "Erik Axel"Tack för det indirekta tipset om FOKK. Det hade helt undgått mig. :up:
Kan rekommendera den här också:
http://www.biblioteket.stockholm.se/def ... 76242%2FID

//EvilSpook

Erik Axel

Citat från: "EvilSpook"Tack för det indirekta tipset om FOKK. Det hade helt undgått mig. :up:
Kan rekommendera den här också:
http://www.biblioteket.stockholm.se/def ... 76242%2FID

//EvilSpook

Jo, den där har jag sett.

Om det finns andra litteraturtips så tas de tacksamt emot, särskilt gällande stormaktens kapacitetsutveckling och siffror under KK (är det en vedertagen förkortning, som VK2?).

EvilSpook

Citat från: "Erik Axel"... särskilt gällande stormaktens kapacitetsutveckling och siffror under KK (är det en vedertagen förkortning, som VK2?).
Definitivt - om du menar något av de här...
http://sv.wikipedia.org/wiki/KK :lol:

//EvilSpook

Strv102r

Ryssen hade kapacitet till en landstigningsoperation i taget i Östersjön. Han hade ju också bara en MIB (marininfanteribrigad) i Östersjömarinen. Sedan kunde han med RORO-tonnage  fylla på med så många MD (Mororiserade skyttediv) att det faktiska antalet var mindre viktigt. Den takt med vilken hamnen medgav urlastning var det viktiga.

Luftlandsättningar. 7 divisioner har jag för mig, men bara kapacitet att lyfta en i taget. Eller var det kapacitet att lyfta en regementsstridsgrupp i taget? Hur som helst, han strävade efter att ta en flygplats för att landa in huvudelen av fallskärmsjägarna. Mindre risk och snabbare omloppstider pga högre lastkapacitet jämfört med lastning för fällning.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"Han hade ju också bara en MIB (marininfanteribrigad) i Östersjömarinen.
Har för mig att det fanns en Polsk Marininfanteri Division (7:e?) med två brigader, och en Spetznazbrigad (i Leningrad) också?

//EvilSpook

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Sedan kunde han med RORO-tonnage  fylla på med så många MD (Mororiserade skyttediv) att det faktiska antalet var mindre viktigt. Den takt med vilken hamnen medgav urlastning var det viktiga.

Roddbåtar?  :?  :D
En mycket bitter liten man.

Erik Axel

Citat från: "EvilSpook"
Citat från: "Erik Axel"... särskilt gällande stormaktens kapacitetsutveckling och siffror under KK (är det en vedertagen förkortning, som VK2?).
Definitivt - om du menar något av de här...
http://sv.wikipedia.org/wiki/KK :lol:

//EvilSpook

Nja  :D

Jag skulle nog ha klämt dit någon skämtindikator på det där...  :D

Erik Axel

Citat från: "Strv102r"Ryssen hade kapacitet till en landstigningsoperation i taget i Östersjön. Han hade ju också bara en MIB (marininfanteribrigad) i Östersjömarinen.
[...]
Luftlandsättningar. 7 divisioner har jag för mig, men bara kapacitet att lyfta en i taget. Eller var det kapacitet att lyfta en regementsstridsgrupp i taget?

Hmm. Som jag förstår det skulle detta göra scenariot jag skissar på, med flera landsättningar samt invasion per mark i norr och sedan spelets yta, anfallet mot andra änden av Öresund, osannolikt? Det skulle ta sådan tid att landsätta ordentligt med personal via sjö och luft att blågula styrkor skulle kunna isolera och slå vardera landsatta stridsgrupp efter hand? Eller skulle invasionen i norr binda upp tillräckligt med styrkor att invasionen på flera punkter skulle kunna genomföras?

Mycket what-iffrågor jag egentligen borde läsa in mig på själv nu, men det vore trevligt med synpunkter.

Spetsnazbrigad i Leningrad verkar vara riktigt. Jag antar utan att veta att den skulle transporteras via existerande tonnage/flyg. En kandidat till att försöka ta hamnar och flygplatser och sedan få mycket stryk, kanske.