Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av speltest av The Finnish Trilogy (Miku-games)

Startat av Strv102r, 24 augusti 2008 kl. 20:29:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

IV dec 39  

168 div återhämtar med Replpoints så att man åter har två av tre skyttereg på full styrka. Inväntar förstärkningar innan man ger sig på IR37 igen. När fortet tagits ska anfallet längs kusten fortsätta.

56 genomför ett två echelonsganfall mot grupp A. Det slutar med att alla är fatigued med lite steploss.

56 div och 1 kåren anfaller IR35. Steploss på hälften av alla förband för båda. IR35 har nu steploss på alla infreg.

155 div gör ingenting.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Slutläget II Januari 40

168 div inväntar att 164 kommer in bakom, anfaller sedan i nordvästlig riktning och driver bort lite KA och cykelskytte men får två egna steploss! 164 rycker fram bakom och övertar positionen som flankskydd/hot mot halvön med fortet där IR37 finns. Detta medför ett starkt ökat hot mot PITKÄRANTA, i synnerhet då 56 kåren kastar grupp A bakåt i panik och med stora förluster (på båda sidor). Finnen kommer tvingas utrymma halvön med IR37 för att stoppa 168, och låta svaga förband framför 168 överta fortet.  Sovjetisk stridsplan är nu att med 164 ta halvön när den bara försvaras av krafs, för att därefter med 164 och 168 från två håll anfalla IR37 för att sedan med 164, 168 och 56 kåren ta PITKÄRANTA och då har vi VP så vi kan bada i dem!

56 div och 1 kåren fortsätter att nöta på finnen i centern. Precis som framför 56 kåren börjar finnens hårda försvar att nöta ned honom själv. Ett par veckor till så kollapsar allt.

155 gör ingenting, men binder förutom IR36 en hel del fristående förband.

Finnen gör som väntat, han drar ur IR37 och sätter in dem framför 168, och ersätter dem med KA och cykelskytte, som är i dålig form. Försvaret i PITKÄRANTA förstärks med skytte från öarna (svagt) och den svaga finlandssvenska bataljonen, samt en bataljon från norra avsnittet med bra stridsvärde. Samtidigt avslutas byggandet av ett fort -2 i PITKÄRANTA. Detta hjälper givetvis inte. Planen ovan beskriven ska verkställas med ett undantag. 56 kåren inväntar inte 168 och 164 utan ska försöka ta staden själv eftersom försvaret är ganska svagt.

Fienden har genom hårt försvar lyckats minimera VP till mig, men detta till kostnad av förluster. När han nog snart kollapsar kommer dessa att rasa in. Alternativet hade ju varit att fördröja bakåt och ge terräng men bevara stridsvärdet. Då hade jag haft mer VP nu, men hade inte haft en begynnande kollaps på gång.

Så inträffar det! Jag har ännu bara 5 VP, (men snart mycket, mycket mer). Problemet är att detta innebär att finnen ännu har hög moral vilket i Januari 40 ger mig medelprestige vilket ger 16,67% chans för vapenstillestånd på för finnarna gynnsamma villkor (i förhållande till verkligheten) = Finsk minor victory. Och nog f-n slår jag en 0 på den vita tärningen! En deprimerad, modstulen (och sannolikt vansinnig) Stalin föreslår stillestånd trots generalernas råd att hålla ut ett tag till. "Vi har segern inom räckhåll, de kommer att kollapsa! Planen fungerar!"  (Kanske desperationen i deras vädjanden har att göra med det räfst och rättarting som kommer att följa?)
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Vvornth

OH! Snopet avslut, det gäller tydligen att hålla pressen på hela tiden som
ryss, ligger man och fiser och buddar upp så åker man väl på ett sånt där Murphy's slag som sänker en totalt.

---

Vet inte om det är ok att kommentera på replay, mods får ta bort detta isåfall.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Vet inte om det är ok att kommentera på replay, mods får ta bort detta isåfall.

Varför skulle det inte vara OK?  :?  Det är väl kul att diskutera det som händer?
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Jag ser gärna kommentarer på alla replays. Jag tål också att ifrågasättas varför jag gjort på vissa sätt taktiskt. Den där idén att anfalla AACHEN från väster med 3 armored visade sig ju i efterhand vara mindre begåvad... Men min motspelare har ju alltid innan varit så försiktig och sällan nyttjat svaga flanker på det sättet.

Strv102r

Angående segersystemet i spelet.

Krig syftar ju till att uppnå ett politiskt syfte, att påtvinga motparten vår politiska vilja. Det är således mycket tillfredställande att segervillkoren tar hänsyn till den politiska nivån (prestige reglerna). Detta gör att finnen faktiskt kan prova att ta fighten långt fram och nå framgång som ju skedde i vårt parti. Man måste inte hålla sig till den historiska planen att fördröja. Att det finns flera taktiska vägval som kan fungera i spelet är mycket, mycket bra. För ryssen höll det på att funka (kanske borde ha funkat?) med den historiska planen att köra på bred front.  :up:

Holmgren

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Vvornth"Vet inte om det är ok att kommentera på replay, mods får ta bort detta isåfall.

Varför skulle det inte vara OK?  :?  Det är väl kul att diskutera det som händer?
Det är, som Björn anar, helt OK att kommentera replays. Frågan är om vi inte borde göra det oftare så att våra AAR-författare inte tröttnar på att dela med sig av sina upplevelser utan att få feedback på sina genomgångar.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!