Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av speltest av The Finnish Trilogy (Miku-games)

Startat av Strv102r, 24 augusti 2008 kl. 20:29:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Utgångsläget:

Ursäkta bildkvaliteten. Min digitalkamera hade malfunction då jag slog dubbelsexa sist jag använde den och har ännu inte slagit vare sig 1 eller 6 på repförsöken (jodå, jag spelade mycket Squadleader i början av 80-talet) så jag använde telefonens kamera.

Vi testade introscenariot som avhandlar ett mycket avgränsat och faktiskt behändigt område: Norr Ladoga där Tolvajärvi utkämpades historiskt.

I grunden den historiska setupen.

Ryssarna håller ihop sina divisioner i samma hex vilket gör att bricktätheten monskar avsvärt då bara Divstabsbrickan finns på kartan (alla i divisionen ingående enheter som är stackade med divstaben, inkl tillfälligt underställda, finns på ett play-aid.)

Vi avser inte göra några taktiska genidrag eller ens spela smart. Vi avser spela för att testa så många regler det går.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Ett påpekande: Speltestet genomfördes för några veckor sedan. Detta är urdrag ur rapporten som skickades efter hand till designern.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Förtydligande bild med de ryska förbanden

Vädret I dec 39: Molnigt och snö. Ingen is.

Rörelser Sovjetisk speltur

155 div:   Divmarkören frr (framrycker) längs vägen två hex (3 mp) till kontakt med den finska bataljonen. Reg i norr frr genom skogen 1hex (4Mp pga forest/rough), eftersom alternativet att frr mer västerut hade inneburet att gå över floden vilket kostat 3+3+2. Ingen betalar för att gå in i ZOC då den finska skyttebat inte har ZOC. Anfall med mer än två reg förbereds (stort anfall = svart markör).

1 Kåren:   Står i stridskontakt och placerar en anfallsmarkör.

56 div:   Framrycker två hex, varav en genom blockering/minering. Ingförbandet stannar vid blockeringen för att röja denna.

8 armén:    Framrycker in bakom 56 div. Järnvägsförbanden flyttar fram för att börja byggandet av järnvägen västerut. De placeras i serie för att bygga snabbare

56 kåren:   Står i stridskontakt och placerar en anfallsmarkör.

168 div:   Framrycker 1 hex och placerar en anfallsmarkör.

Utfall av anfall.

168 div anfall:

168 div är helt intakt och har 453 artreg (eget), 392 tunga artreg (eget) samt 34 Strvreg (ur 56 kåren) underställda. Det innebär att man har 29 i stridsvärde. Man har skytte, strv, art och en stab i samma hex = 4 CAL. Röd tärning (utom 34 Strv som har blå prick  på framsidan men röd på baksidan?) med +2 på tärningen för alla men med maxtillägg på styrkan av 3. De flesta får således +3 i styrka. Summan blev 46.

Finnen har 8. fristående skyttebat, 3 artkomp, Kev 13 cykelskyttebat samt Kur. Lo Ka batteri. Han har fieldworks. Summa 5 i defensivt stridsvärde. Skytte och art = 2 CAL = ingen mod på den blå tärningen. Finnen slår bra på både artkomp och KA-batteriet och får +4 i stridsvärde = 9

46 – 9 = 5 – 1. 168 är inte vinterfähig i Dec 39 = - 2 tabeller. Anfall över vattendrag = -1 tabell. Anfall in i skog = - 1 tabell. Summa – 4 tabeller = 2-1

Fi väljer att stå fast vilket fieldworks medger. Fieldworks ger dock inga modifieringar på odds, bara denna möjlighet att välja static defense.

Jag slår 1 på den vita tärningen = båda är Fatigued.

Då vi nu genomför flera anfall i rad blir detaljuppföljningen sämre då vi inte skriver rapport under tiden utan jag gör det efteråt.

56 kåren: (främst 18 div och Grp 2 Strv) Anfaller 9 fristående skyttebat. Denna utplånas (E resultat) vilket medför att inga replacementpoäng erhålles av finnen. Härmed är 56 kårens supply points slut eftersom man understött sitt eget anfall och även 168 div.

56 div : Får supply av 8 armén. Anfallet resulterar i en steploss på 56 div. Fi står kvar

1 kåren: (139 div & 1 chem tank). Anfallet kostar en supply point från kåren själv. Fienden, 10 fristående skyttebat) får en steploss, fatigued och retirerar till Naistenjärvi (Finns det en by Miestenjärvi också?) 139 får en steploss och framrycker in i hexan.

155 div: Kan bara göra en minor attack. Kostar dock ingen supply. Anfallet blir N/N som resultat = No effect för båda vilket kan tolkas som att anfallet inte blev av.

Andreas Lundin

Intressant att försvararen kan välja statiskt/rörligt försvar. Ganska sällsynt - men förekommer - i krigsspel. Fungerar det så?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Strv102r

Om försvararen har utfört den mest elementära formen av försvarsförberedelser, fieldworks, så kan han välja static defense som det heter i den senaste regelverionen, i stället för flexible defense (om jag minns termen rätt).

Mostvarar närmast skillnaden mellan fördröja (eget stridsvärde är viktigare än terrängen) och försvara (terrängen är viktigare än det egna stridvärdet) i svenska stridsuppgifter.

Strv102r

Finska rörelser

Finnen börjar med att normalindela alla sina IR (infreg, på finska JR för finska jalka = fot) med tre skyttebataljoner och ett haubitsförband. Bara IR34 saknar en bataljon som är bunden öster om IR35 under cykelskyttebat.

Han skickar IR36 norrut. Vissa Ingförband går västerut för att börja bygga befästningar.

Finnen genomför inga anfall.

Andreas Lundin

Intressant! Vad tycker du om spelsystemet? Går det att spåra någon slags "operationell förståelse" hos konstruktören? Och klarar spelsystemet att förmedla "känslan" av att vara finsk ÖB resp rysk frontchef?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Strv102r

Eftersom scenariot avhandlar bara en begränsad del av fronten är det kårchef på finsk sida och arméchef på sovjetiska snarare än den högre nivån som man spelar.

Designern har spänt bågen hårt. Mycket detaljerad OOB med många spelpjäser. Dock förenklas det hela avsevärt av att man har OOB tablåerna på playaids som jag ovan skrivit och ofta bara har stridsgruppsstaben på kartan. Detta medger flexibilitet att bygga om stridsgrupper och skicka ut mindre delar av regementen/divisioner i ödemarken. Funkar bra för mig som gillar det här med ledningsproblematik. Gillar man inte att pilla med att sätta ihop stridsgrupper kanske man föredragit att lägsta förband varit regemente för finnen och division för ryssen. Men då har vi ett helt annat spel med mycket mindre spelpjäser och delvis andra överväganden. Här finns ju finska cykelskyttekompanier med! Eftersom jag tycker att Arctic front är ett OK spel på den högre skalan hade nog mitt intressse för ett till på samma nivå varit begränsat. Jag upplever dock att detta är något helt annat.

Designern är mycket påläst. Han förefaller ha det operativa skeendet helt klart för sig. Stridsystemet är unikt till stora delar där kombinerade vapenkoncept, logistik och ledning spelar stor roll. Varje strid tar lite tid att lösa ut, men resultatet upplever jag är bra. Alla spel måste inte vara lika snabbspelade som Pzgruppe Guderian. Men så gillade jag ju GMTs Lost Victory också!

Bland det bästa med spelet är dock segersystemet. Inte ofta man träffar ett spel där operationerna faktiskt via den fastlagda strategin påverkar den politiska viljan som avgör seger eller nederlag. Clausewitz skulle jubla i sin grav. Finsk moral och rysk prestige vilka är beroende av varandra och de ryska framstegen, eller brist därav, påverkar sannolikheten för att någon sida ska ge efter i förhandlingar. Spelet kan ta slut förr man anar...

Reglerna behöver bli mer användarvänliga. Men så är det ju också speltester i just det syftet som pågår.

BigPapaBear

Låter helt klart intressant.  :up:
En mycket bitter liten man.

pelle

Citat från: "BigPapaBear"Låter helt klart intressant.  :up:

Medhåll. Hoppas ni kommer och lyssnar på Miku på FF på lördag och att vi får se en del speltest också (av just det där scenariot, om jag har förstått rätt).  :up:  :up:

Andreas Lundin

Skoj! wish I could be there...

Strv102r

Vädret II dec 39: Molnigt och snö.Is längs kusten.

Rörelser Sovjetisk speltur

155 div:   Ingenting

1 Kåren:   Står i stridskontakt och placerar en anfallsmarkör på IR34 tillsammans med 56 div.

56 div:   Står i stridskontakt och placerar en anfallsmarkör på IR34 tillsammans med 1 kåren

8 armén:    Ingenting

56 kåren:   Avvaktar att 75 div ska anlända för att nästa vecka kunna ge sig på fienden med ett två echelongsanfall (för att testa hur det fungerar). 75 Div anländer i andra förflyttningen. Kåren är nu stark.

168 div:   Placerar en anfallsmarkör för att ta halvön rakt västerut. Prövar med ett litet anfall (2 reg) för att spara underhåll .

Utfall av anfall.

1 kåren och 56 div anfall:  IR34 tar en steploss och retirerar. 1 kåren lämnar en Lvenhet och rycker fram med resten.

168 div anfall: Fienden (KA plus cykelskytte) blir fatigued medan 168 får en steploss till. Ingen terräng tagen. Borde nyttjat hela div. De där två tabellsänkningarna för brist på vintermateriel är jobbiga.

Holmgren

Mycket spännande läsning. Förutsätter att du kommer med en sammanfattande bedömning av systemet efter avklarade speltest.  :up:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Strv102r

Rörelser/anfall finsk speltur

IR37 avlöser försvararna på halvön.

Finnen kraftsamlar tre IR för ett motanfall mot 1 kåren. Motanfallet kommer upp i 1-1 med bonus för finnar som anfaller i skog samt anfall från flera håll men med en rysk defensiv bonus för 56 div som ju skyddar 1 kårens södra flank. 1 kåren blir fatigued medan finnen tar 2 steploss. Ingen terräng tas. Ryssen som hade underhållslinjer intakta och starkt flankskydd i en riktning var för stark för en numerärt icke överlägsen fiende.

Strv102r

III dec 39

168 div anfaller IR37 som försvarar fortet. Det blir ett blodigt fiasko. 2 steploss = alla skyttereg har nu vars en steploss. Anfallskraften definitivt bruten

56K 18 div anfaller IR39 som blir fatigued. Andra echelongen, 75 div, får dock ingen ytterligare framgång.

1 kåren och 56 div anfaller IR38 som blir fatigued.

155 gör ingenting.

Finnen vill avlösa IR38 och 39 för att låta dessa återhämta. Grupp TALVELA och grupp A  påbörjar framryckning och kommer delvis fram under andra förflyttningsfasen. TAL lyckas inte nå ända fram trots lastbilarna varför IR38 gamla ställning överges och en ny tas upp 15 km västerut av TALVELA.