Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs Turning The Tables

Startat av Strv102r, 10 augusti 2008 kl. 16:48:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Strv102r"Låter utan tvekan enkelt och snabbt, och lite färglöst.

Alla de där tabellerna, enventsen och tjitpullarna och ger ändå bara svar på frågan "gick det bra eller dåligt".

Strv102r

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Strv102r"Låter utan tvekan enkelt och snabbt, och lite färglöst.

Alla de där tabellerna, enventsen och tjitpullarna och ger ändå bara svar på frågan "gick det bra eller dåligt".

Quite so! Men man kan göra det på mer eller mindre roliga sätt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Njaee... Excellistan tar upp 232 rader, men då är det en rads lucka mellan varje företag som publicerar dem = 30 tomma rader = 202 spel. Räknas Just plain wargames och Strategy & tactics och andra tidningsspel?

Det tror jag nog att de gör. Är det inte fyrsiffrigt är du illa ute i toppstriden med Roger och Elias.
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Jag hade nog varit illa ute här hemma om jag kunnat tävla med dem.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Jag hade nog varit illa ute här hemma om jag kunnat tävla med dem.

:lol:

Strv102r

Utgångsläget.

Strv102r

Och med förtydling. På fiendesidan (tysk sida) är div markerade men spelpjäserna är regementen eller KG i pansarförbanden, utom de blå ungrarna och bruna rumänerna som är divisioner.

Ryska spelpjäser är divisioner, kårer eller brigader. Markeringarna är arméerna.

Att notera är att MIHs TTT inte alls är överens med SPIs Kharkov eller COA Prelude to Disaster vad gäller tysk order of battle. De senare två förefaller ha samma uppfattning men i TTT (som är ett mycket nyare spel) saknas flera av de tyska infdiv som finns i de andra spelen, och en Pzdiv i söder. Ska ta och kolla med Glantz bok Anatomy of a military disaster: Kharkov 1942.

Strv102r

Utgångsläget är givet. Segervillkoren också. Stridsplanen blir ungefär som den riktiga (vilket känns olustigt med tanke på hur det hela slutade)

Strv102r

Läget efter den första impulsen.

6 armén håller på att öppna vägen norrut genom att trycka 62 divs reg bakåt. Inget genombrott än, men 1 pansarkår och en kavkår har ryckt fram efter 62 vikande reg och kommer att slå detta nästa impuls samtidigt som vi slår 108 div och då öppnar vägen helt.

294 tyska div håller stånd! Förluster på båda sidor men han håller.

79 div regemente viker med förluster. Här kan nu 28 armén anfalla 294 div norra flank.

Strv102r

Läget efter min andra impuls.

62 div kastas åt sidan och 108 ungerska slås. 4 kav/pansarkårer rusar mot KHARKOV! Och når i princip fram!

Norra flanken på 294 viker medan resten håller!

79 viker än mer.

Fredrik H

Hur lång är en turn? Att nå Kharkov på två impulser verkar ruskigt snabbt. Men tysken kanske är mjuk som muffins? Jag har spelat Prelude to disaster (COA) på samma tema och att nå Kharkov i det spelet känns mest som en våt dröm och inget som händer i verkligheten. När sedan den onde nazisten trummar igång anfallet från söder känns det så väl att alla framsteg man gjort bara var till ens egen olycka.  :o
På tal om onda...
http://www.youtube.com/watch?v=SO5WoLnOOlU
 :lol:

BigPapaBear

Citat från: "Fredrik Hornegård"När sedan den onde nazisten trummar igång anfallet från söder känns det så väl att alla framsteg man gjort bara var till ens egen olycka.  :o

Låter ganska historiskt riktigt. Det är en rejäl ciruks i de ryska leden när motanfallet kommer.  :)

Strv102r

Varje spelrunda är två dagar, delat på tre impulser. Det har gått bra i söder med 6. armén, utan tvekan. At least so far... Jag har två delrapporter kvar att skriva in i kväll/morgon.

Strv102r

Tysken reagerar med att göra ett motanfall mot 6 arméns tät med 3Pz och 23 Pz samt två reg ur 71 inf. Jag håller om än med förluster (Hero of the soviet union! chit  :up: )

113 div marscherar in i området också. Ingen reserv kvar i tyskens center...

Jag anfaller inte med 6 armén mot KHARKOV utan för fram en av kårerna för att skydda tätens rygg. Att ge sig på tyskens pansardivisioner är inte att ta en kalkylerad risk. det är att chansa. På dåliga odds. För närvarande kommer jag inte närmare KHARKOV från detta håll. Två hex bort...

Jag anfaller istället 454 säkdiv som får 50% förluster och viker. I norr pressar 28 sig framåt.

Strv102r

Sista som sker spelrunda 1. Tyskens sista impuls.

Han slänger in 113 div i ett nytt anfall mot tätkåren på 6 armén. Denna reduceras till 50% och retirerar. 294 backar nära KHARKOV. Hmmm.... Jag ser.... möjligheter!

Han tjuvstartar operation FREDIRICUS med det han har i söder, 14Pz, 60 motoriserade etc. Lokala framgångar. Inget anmärkningsvärt.