Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs Turning The Tables

Startat av Strv102r, 10 augusti 2008 kl. 16:48:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Stridsplan för fortsatt strid!

57 armén ska anfalla mot DNEPROPETROVSK genom rumänerna och resterna av 454 säkdiv. För detta anfall ska en pansarkår, den sista ännu inte insatta, föras fram (detta innebär visserligen en risk i söder men jag vet att vad jag än gör där så kommer jag att få stryk så småningom så jag hoppas uppnå sudden detah innan tysken kommer igång på allvar).

6 armén ska med mindre del anfalla i östlig riktning och etablera kontakt med 28 armén och därigenom avskära 44 och 297 div.  28 ska anfalla i samma syfte. Mindre del av 28 ska hålla trycket uppe på 79 div.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Resterna av 454 säkdiv slås i grunden! Genombrottet hägrar! Synd att jag kom på andra tankar och lämnade kåren kvar hos 9 armén...

2 rumänska stoppar dock anfallet mot dem med svåra föruster för mig.

28 och 6 arméerna etablerar kontakt. 44 och 297 infdiv är avskurna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tyska motdrag:

23 och 3 Pz samt 113 inf anfaller på nytt 6 arméns tät. Denna viker lite och 113 inf får förluster. terrängen här är inte så viktig. Det viktiga är att de två Pzdiv binds här där jag inte längre vill uträtta något. Framgångarna som 6 haft tjänar nu alldeles utmärkt då de skrämt upp tysken.

Fi framför 57 armén viker för att återupprätta linjen. Den nya anlända 168 infdiv sätt in här istället för vid Kharkov. Försämrar möjligheterna att nå framgång här, men det innebär att han inte har några gripbara förband vid KHARKOV för att bryta upp ringen runt 44 och 297. Slår jag dem har jag lyckast avsevärt bätttre än i verkligheten och kanske kan vinna spelet?

I övrigt fortsätter anfallen i söder. 298 hejdas med förluster. Likaså 384 och 295, medan 4Pz, 60 mot och 100 jägardiv (lätta) tar lite terräng.

Strv102r

Mitt drag!

28 armén påbörjar anfallet in i den skapade fickan norrifrån och slår det reducerade regementet som försvarar denna riktning. 6 armén grupperar om lite för ett effektivare försvar mot 23 och 3 Pz. Två av mina Strvkårer är nere på 50% men det är det värt. Två tyska Pzdiv slåss i för fi fel riktning, tycker jag i alla fall. Han har hittat där jag är starkast och anfaller där (inte manöverkrigföring). Han anfaller också på en (för mig) irrelevent plats. Jag vinner tid.

57 armén fortsätter trycka rumänerna bakåt.

9 armén sätter in den kvarlämnade kavallerikåren för att förstärka försvaret vid broarna mot 384 och 295 div. Det finns broar här jag inte vill att hans infdiv ska ta så att hans tillkommande förstärkningar bara kan framrycka över dem.

Strv102r

Tyskens motdrag.

3 & 23 Pz samt 113 inf fortsätter nöta utan egentliga vinster.

Framför 57 armén backar han till bättre ställningar.

298 tvingar mig bakåt lite grann. Inget radikalt.

60 mot, 100 jägar och 1 bergsjägardiv slår en division och har ett genombrott på gång.

384 och 295 hejdas på nytt.

Strv102r

Mitt sista drag speltur två!

6 armén flyttar i position för att nästa dag kunna påbörja anfallen mot de inringade tyska förbanden. Eventuellt blir det ett anfall motKHARKOV också.

Jag inser att 57 armén kommer inte att kunna nå några mål pga brist på resurser att fortsätta anfalla i två kraftsamlingsriktningar nu då fyra dagar snart gått. Vi har bundit resurser vilket kan vara nog. Något begränsat anfall i bindande syfte kanske genomförs senare, men inte just nu.

9 armén justerar sina ställningar så att fiendens uppslagna hål täpps till.

Strv102r

Läget när D+5 ska börja.

3, 23 Pz och 113 inf fortsättera anfalla och ta lite terräng i vad jag anser vara en oväsentlig riktning. De borde försöka rädda 44 och 297.

I söder fortsätter de tyska anfallen för att bädda för tillkommande förband. De har framgång men inget radikalt.

Strv102r

Mina inledande drag D+5!

Fronten i söder lappas ihop.

57 armén anfaller ett reducerat tyskt infreg ur 62 div och slår detta. Det öppnar ett hål i fiendens linjer, men jag kommer inte kunna nyttja det.

I övrigt börjar reduceringen av fickan i nordöst. 38 arméns anfall leder till att 44 inf tappar två intakta reg direkt. Stor framgång! Man kan säga att allt i fickan nu lyder under 297 div.

Strv102r

Tysken för in ytterligare en infdiv, den 305, framför 57 armén. Jag får ganska bra effekt här av mina egentligen ambitionslösa anfall.

14 Pz och 60 mot samt 100 jägardiv lyckas ganska bra i sitt anfall och snart brister det nog i söder.

16Pz, 101 jägar och en infdiv vars nummer jag glömt kommer in i sydost.

Strv102r

Mitt nästa drag:

38 och 28 arméerna slår ihjäl nästan allt i fickan. Anfallet mot KHARKOV har inte blivit av än. Kanske nästa gång? Men samtidigt har antalet VP för slagna tyska förband medfört att jag har en rejäl seger inom räckhåll.

57 armén börjar gruppera för att möta hotet från söder och 38 armén för över två divisioner till 9 armén. Dessa grupperar som andra echelong i 14Pz och 60 mot bedömda framryckningsväg.

Elias Nordling

Jag har aldrig hört något annat om detta spel än att det ska vara nästan omöjligt att vinna för ryssen. Anser du att du har haft osannolik tur, att din motspelare spelat oskickligt, eller att påståendet är falskt?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Tysken har helt felfokuserat. Han verkar inte ha insett konsekvenserna av att två divisioner innesluts och slås. 23 och 3 Pz borde ha använts till att förhindra denna inringning efter att 6 armén stoppats. Det är inte min briljans som ligger bakom den nu sannolika segern, utan misstag från motståndaren.

Men spelet är lättare att vinna för ryssen än SPIs Kharkov då man kan vinna TTT på sudden death innan Fridericus drar igång. Sedan är det väl kört...

Strv102r

Tyskt drag.

3, 23 Pz och 113 inf slår upp ett hål. Samtidigt gör 14Pz och 60 mot detsamma (16Pz finns strax bakom dem). 1 Bergsjägar och 298 inf hotar även de med genombrott.

Men jag tror att det är för sent.  :)

Strv102r

Min sista impuls!

Jag ser till att parkera bromsklossar framför 3 & 23 Pz, 14Pz & 60 mot samt 1 bergsjägardiv.

Tyvärr lyckas 297 sista regemente överleva mitt anfall med 50%... Jag får 1 VP mindre än jag trodde.

Detta får konsekvenser som det senare visar sig...

Strv102r

Tyskens sista drag.

16Pz och 14Pz slår min infdiv och kan framrycka fritt mot DONETS. 3Pz och 23 Pz tar ytterligare en aning terräng. 60 mot med vidhängande förband tar terräng och ringar in en infdiv. Han kommer att avskära 6 armén och 57 armén. Initiativet har glidit över till tysken känns det som. Men det känns som om det är för sent. Jag bör ha VP för att vinna på sudden death.

I slutet av varje gameturn räknar man VP. Om jag har mindre än en för varje GT given summa så förlorar jag och har jag mer än en viss summa vinner jag. Ligger antalet VP i spannet däremellan fortsätter spelet.

Just nu behöver jag 12 VP för att vinna. Vi kontrollerar och jag har 11!  :shock:

Två saker slår mg. Det där jävla misslyckade anfallet mot 297! Jag borde samlat mer förband (men då hade jag inte kunnat flytta in förband för att fördröja de tyska Pz-förbanden då antal förband jag får flytta nu är ganska begränsat). Det andra är de ganska stora förluster jag tog i början av spelet med 28 armén. Tysken drog många bra chits under mina anfall mot KHARKOV. Tydligen har jag inte helt kunnat kompensera för det än. Dessutom har 3 och 23 Pz nötande haft en viss positiv effekt även om jag inte skulle haft en chans att vinna alls om han använt dem för att förhindra inringningen av 44 och 297.

Spelet går vidare.  :oops:

Men nästa GT räcker det om jag har 8 VP för att vinna. Jag ska bara hålla ut och inte ta för stora förluster. Och tänk om jag kan ta KHARKOV :wink: