Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Avalon Hills Arab-Israeli wars

Startat av Strv102r, 12 september 2008 kl. 22:12:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Mina kvarvarande Strv lyckas stoppa del av fiendens strv genom att tvinga dem i skydd. Huvuddelen av fi kommer dock fram till stridställningar från vilka de kommer att skjuta mig i bitar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Nu har jag lite tur för han skjuter bara bort hälften av mina kvarvarande Strv, resten tvingas "bara" i skydd. På den andra flygeln har han manövrerat sig i bra ställningar för att nedkämpa mig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Fredrik H

Verkar ju roligt det här... :( Ibland undrar man om en del scenarion kanske borde ratats innan spelet gick i tryck. Det gäller ju en hel del spel och scenarion för övrigt.

Strv102r

Slutet på det hela är så uppenbart att jag inte ids fullfölja rapporteringen.

Nackdelen med AIW är att det finns en massa scenarion som är intressanta men som bara använder en karta. Det innebär att det bara blir head on collisions där eldkraft i form av antingen numerär eller kvalitet ska vägas. Det handlar bara om tärningsslag och i de flesta fall kommer numerären inte att uppväga kvaliten.

Om det inte är minst två kartor spelar jag det inte. Lite yta för manöver vill man ändå ha.

Strv102r

Nytt tag!

I övermorgon kommer en kollega över för lite sprit och en diskussion över ett stridstekniskt problem. Problemet formulerade jag så här på mejlen.

Det är morgonen den 6. juni 1967. Du är chef över en brigadstridsgrupp ur division Peled. Din uppgift är att slå en jordansk skyttebataljon grupperad för försvar i närheten av staden JENIN, i syfte att öppna vägen för divisionens huvuddel.

Din stridsgrupp består av 2 skyttebataljoner (3 komp om 3 plutoner plus 81mm Grk), 1 reducerad Strvbataljon (M51 HV, modifierade Shemans med en fransk 105mm), 1 Ingkompani om 2 plutoner och 1 Pvkomp om 2 plut med Willys jeep/106mm Pvpjäs. En reducerad lätt Strvbataljon (AMX13) är under framryckning från norr mot platsen.

Fienden består av en bataljon om tre komp med tre plutoner, 1 batteri 25lbs (88mm) haubitsar, 1 Pvpluton med 17Lbs (76,2mm) Pvpjäser (högtryckskanoner, inte som dina 106mm rekyllösa) och ett Strvkomp om tre plutoner Centurion Mk V . Fienden är försvarsgrupperad och nedgrävd samt har haft tid till fältarbeten. I närheten finns fiendens reserv om en bataljonsstridsgrupp med ett motoriserat skyttekompani och ett kompani Centurion Mk V.

Förtydligat "flygfoto" bifogas. Norr är åt höger. Du grupperar väster om fienden (på kartdel C). Bilden visar stridställningarna (röda linjer) för fiendens kompanier, var hans minering ligger och de röda kryssen är vägblockeringar.

Gör en grov stridsplan så rockar vi loss ca 1800?

Hopas du gillar Jack Daniels ;-).

A F

Citat från: "Strv102r"Lite yta för manöver vill man ändå ha.

Håller med dig fullständigt i din analys.

Mode

Citat från: "Strv102r"Hopas du gillar Jack Daniels ;-).

Ja, klassikern att göra motståndaren på fyllan först har med framgång provats inför många bataljer runt mässens biljardbord - med tanke på hur usel jag är på biljard är det enda chansen att vinna.    :(
Jag skulle dock aldrig våga använda något som säljs som E85 på macken, det finns risk att motståndaren svarar med samma mynt ...    :wink:

Ska bli intressant att följa detta, AIW är ett favoritspel även om det tyvärr är LiTHe fyrkantigt i formen.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Strv102r

Bara han är en Mathias Gallas och inte en Johan Banér...

A F

Ett annat problem i spel i den här serien är relasitiska mängder artilleri. Titta på ovanstående. Bat+ understöds av ett batteri. Liiiiite klent.

Strv102r

Jordansk stridsplan:

Genom att erbjuda en öppen flank, den vänstra, eller södra, utan mineringar eller nedgrävt skytte kan jag förvänta mig att sionisten väljer att anfalla där. Jag hade kunnat gruppera med en kortare front och ett skyttekompani i söder men då hade jag inte haft en aning om vilken väg hans skulle välja vilket tvingat mig att ha Strvkomp i reserv centralt för att framrycka till förberedda stridställningar och möta honom där man kommer. Låter inte så dumt egentligen. Det är faktiskt vad jag skulle ha gjort i verkligheten. Men i detta spelsystem belönas man inte för att man framrycker till väl förberedda ställningar när man vet var fienden kommer för då får fienden skjuta först. Här gäller det att stå i stridställning från början. och då är det bra att veta vart han kommer. Därav stridsplanen och grupperingen. Så snart jag får in mina förstärkningar med lastbilar till skyttet ska jag använda dem för att dra ur så mycket jag kan, det ger mig mer VP än att ha kvar enheter på kartan. Min uppgift är att fördröja och bevara stridsvärdet. Strv kommer att vara huvudsystemet för denna strid.

Strv102r

Sionistisk utgångsgruppering. Kraftsamling i söder. Antyder att han tagit betet. Frågan är om jag klarar av att landa fisken?

Bilden visar verkan av hans inledande attackflyg. Två Strvplutoner nedhållna.

Strv102r

Därefter framrycker både skyttekompanierna bakom Strvkompanierna som tar täten. I norr står sionisterna stilla.

Strv102r

Jag har ju bara en eldberedd pluton, men den tvingar täten på fienden i skydd.

Strv102r

15 minuter senare har fiendens övriga Strv nedkämpat en av mina plutoner, nedhåller en andra och hans Pvterrängbilar har grupperat fram. Hans avsuttna skytte gör det enda det kan. Traskar på så sakteliga i sanden.

Strv102r

Här lyckas jag tvinga på fienden ett stando då våra stridsvagnar binds i dueller där de smyger upp och ner i eldställningar och försöker komma till skott och samtidigt undvika att bli träffade. Än nedhålls han, än nedhålls jag. Passar mig utmärkt. Klockan går...