Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nya regler för gamla spel - problem?

Startat av BigPapaBear, 13 oktober 2008 kl. 09:33:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Det jag specifikt tänkte på när jag skapade tråden var 4.0-reglerna till OCS, men jag insåg att det är en problematik som säkert återfinns i fler system än så. Feel free att diskutera valfria system/spel.

Disclaimer: Jag är överlag mycket nöjd med 4.0-reglerna, men ett par små fläckar finns där.

Jag inspirerades av OCS:Korea-tråden, där de nya landstigningsreglerna diskuteras. Det blir onekligen en rejäl förändring när landstigande trupper kan röra sig 2-4 gånger längre direkt efter landstigning än de kunnat i tidigare regelsystem. Är de gamla spelen verkligen redo för det?

Den nya artilleritabellen är min andra nöt. Artilleri har överlag blivit effektivare, men bombflyget har blivit otroligt mycket mer värdefullt - då man får mer pang för samma lilla peng. Spel där ena sidan har en överlägsenhet i flyg har således fått en balansrubbning. Är det ett problem? Jag vet inte, det behövs mer statistik. Fick ett mail från en glad OCS-kille på CSW som menar att det till exempel rubbar balansen i Burma, där de allierade har gaaalet mycket flyg jämfört med japanerna. Han föreslog att japsarna ska kompenseras genom att tillåtas ha level 3 hedgehogs (de är i nuläget begränsade till level 2). Då jag själv ska inleda Burmakampanjen på torsdag ska det bli intressant att se om han har rätt.
(Om inte annat har jag något att skylla på om jag förlorar...)  :D

Tänk, tyck och dela med er!
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Hmm, men nivån på hoggen påverkar ju inte bombningen på något sätt, "any level" av en hog ger ett vänster skift på badablam-tabellen.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Det finns ett vettigt argument för att landstigningstränder inte ska vara nått man improviserar hej villt.

Kreufeldt

Citat från: "Vvornth"Hmm, men nivån på hoggen påverkar ju inte bombningen på något sätt, "any level" av en hog ger ett vänster skift på badablam-tabellen.
Men lvl3 minskar väl risken för step losses från artilleri? Iofs kanske inte så mycket att ha om det var flyget som var problemet...

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Hmm, men nivån på hoggen påverkar ju inte bombningen på något sätt, "any level" av en hog ger ett vänster skift på badablam-tabellen.

Flyget gör att enheterna kommer att vara disorganiserade oftare. Hogen gör det svårare att slå bort en disorganiserad enhet.

A F

Känner du verkligen att du kommer att träffa gulingarna ofta med flyget? Du kommer nästan alltid ha två eller tre skift ner på dem. Statistiskt sett så får dom in en LV-träff var tredje fjärde gång u träffar, så vafan?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Känner du verkligen att du kommer att träffa gulingarna ofta med flyget? Du kommer nästan alltid ha två eller tre skift ner på dem. Statistiskt sett så får dom in en LV-träff var tredje fjärde gång u träffar, så vafan?

Jo, men oddsen för att träffa dem har ökat betydligt mellan version 3.1 och 4.0, samtidigt som det inte längre går att "aborta" flygplan.

A F

Och ska du få nån verkan så kommer du att anfalla med fler flygplan och ta mer LV (vad har du annars alla Hurricanes till?).

Vvornth

Vore det inte mer i sin rätt att återställa Burma specialregeln att visa extremely close rutor är very close till att inte gälla i 4.0 isåfall? Ju mindre specialregler desto bättre!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Vore det inte mer i sin rätt att återställa Burma specialregeln att visa extremely close rutor är very close till att inte gälla i 4.0 isåfall? Ju mindre specialregler desto bättre!

Eller så använder man artilleritabellen från 3.1, vilket är vad spelet är balanserat för?

Nu vet jag ju inte att det blir fel. Vinner jag (som japan) kommer jag givetvis att hävda att det är jättebalanserat, förlorar jag har jag något att skylla på.  :D

A F

Eller så struntar du det.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Eller så struntar du det.

Ja, det är ju ganska bra lösning.  :D