Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Önsketänkande

Startat av Andreas Lundin, 6 oktober 2008 kl. 17:36:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Scipio"Skulle bli mycket förvånad om någon lyckades göra ett intressant spel av Eben Emael.

78 fallskärmsjägare glidlandar ovanpå fästningen, springer fram till kanontornen som inte kan beskjuta dom (och är alldeles för överraskade att hitta på nåt kul ändå) med sina splirrans nya RSV-laddningar och drar av dom. Shack-matt och gonatt.

Inte ens i ASL kan jag se att man skulle kunna få det skoj.

Nu tror jag att du är helt ute och cyklar, Roger. Inga krigspel blir roliga om de utspelar sig exakt som historien. Då är de helt förutsägbara. Slumpfaktorn och spelarnas olika val garanterar ju att spelet inte utspelar sig exakt som verkligheten.

Vad är det för vits att spela Ardennerspel? Du vet ju hur det kommer att sluta? Det är meningslöst.  :wink:  Allt handlar om hur man lägger upp victory conditions.

Sedan hade man kunnat pricka tyskarna med eldkastare innan de slog ut de belgiska maskingevären. Med endast 78 gubbar är det lite kärvt att tampas med maskingevärseld och samtidigt utföra andra uppgifter ostört. Det var absolut ingen garanterad framgång.

Belgarna vinner om någon lyckas ta sig till lunchrummet:)

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Alltså på gruppninvå så ska tysken springa omkring med 7,5 brickor...och om du vill ha det på ännu högre nivå så...

Här har du givetvis helt rätt! Skalan i min drömserie skulle bli något skiftande.  :D  Eben Emael vill man ha på individnivå.

CiteraSpelet består i att dom dimper ner och sen ska sneaka fram med sina laddningar mot en oförberedda halvsovande överraskade försvarare.
Dom bitarna kan du väl ändå inte ändra på? Isf. har det inget med historien alls att göra.

Nej, men med en "vakna upp ur sömnruset"-tabell skulle överraskningen bli olika stor varje gång, vilket skulle skapa någon form av variation. En slumpfaktor, precis som i alla spel.

CiteraEben Emael har jag svårt att se kunna utfalla på nåt annat sätt än det gjorde såvida inte en bunt av glidarna blir kaputt vid landning eller kommer på avig vägar vilket skulle få spelet att sluta efter landnings-tärningsslagen. Det blir knappast upphetsande isf.

Ok, jag får ta och ge dig rätt. Det skulle vara över väldigt fort och svårt att få till en perfekt balans för att få det spännande.  :cry:

CiteraArdennerna tycker jag kan vara intressant för att det är en enormt ball historisk händelse och att man i efterhand kan se om man lyckades bättre än historiskt eller inte.

Samma logik kan appliceras på Eben Emael, även om "framgångsspektrat" är mer svart och vitt.

CiteraEben Emael är förvisso en enormt ball historisk händelse men jag ser inte att det går att kämpa mot det historiska utfallet där på ett sätt som skulle vara intressant.

Även om det går emot måste jag nog hålla med dig ju mer jag tänker på det.  :oops:  :D

Men det är en så ball operation liksom!!! Jag skulle även vilja ha med tuffa kommandoräder - framför allt operation Biting! Men det går lixom inte att göra krigsspel på. Om man inte gör det till en figur/rollspelsövning som Texas(?) och grabbarna gjorde på LinCon för några år sedan. Hysteriskt kul!

CiteraBjörn jag utmanar dig till att konstruera ett spel på Eben Emael som inte är monotont att spela mer än en gång!

Kanske någon halvabstrakt eurotolkning skulle lösa problemen? Man måste byta till sig resurser så man kan bygga sprängladdningar och blåsa hål i kupolerna...  :?  :P
En mycket bitter liten man.

jerry

Citat från: "Scipio"Skulle bli mycket förvånad om någon lyckades göra ett intressant spel av Eben Emael.

78 fallskärmsjägare glidlandar ovanpå fästningen, springer fram till kanontornen som inte kan beskjuta dom (och är alldeles för överraskade att hitta på nåt kul ändå) med sina splirrans nya RSV-laddningar och drar av dom. Shack-matt och gonatt.

Inte ens i ASL kan jag se att man skulle kunna få det skoj.

Har spelat det på 8 pers 7 tyskar 1 belgare o en dunk brännvin, som klubben beslutade att köpa på årsmötet, där även eben emael kördes (hick!)
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Vvornth

Försvaret av Eben Emael av tyskarna är dock intressant som scenario.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance