Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Önsketänkande

Startat av Andreas Lundin, 6 oktober 2008 kl. 17:36:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Om ni fick önska ett tema på ett krigsspel som utspelar sig under 2vk, vilket skulle det vara då?

- Nivå (kompani, bataljon, kår, man mot man, etc)?
- Operation (Barbarossa, Frederikus, Overlord, Call of Cthulhu, whatever)?
- Land, flyg, fartyg, allt!?
- What ifs?
- Form på spelet (hård spelplan, träklossar eller kartongbitar eller figurer i plast)?

Etc.

Fabulera och fantisera fritt!

:)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Kul idé, Andreas! Det bara bubblar med förslag. Här kommer mitt självklara förstahandsval:

Nivå: Bataljon, kanske rentav kompaninivå.
Operation: Slaget om Ordzhonikidze, Kaukasus, oktober 1942.

Mycket tajt kamp mellan två trötta arméer för att erövra/skydda Ordzhonokidze och den georgiska militärvägen genom Kaukasusbergen. Manöverkrigföring i eländig, men storslagen, miljö.

Givetvis vill jag ha med allt: marktrupper, flyg (jaktbombarna hade stora framgångar i slaget), artilleri etc.

"What ifs" kan jag gärna vara utan. Har svårt för sånt.

Vidare vill jag ha färdigklippta counters och en toksnygg hexagonkarta.  :up:

edit: stavning
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Citat från: "BigPapaBear"Kul idé, Andreas! Det bara bubblar med förslag. Här kommer mitt självklara förstahandsval:

Nivå: Bataljon, kanske rentav kompaninivå.
Operation: Slaget om Ordzhonokidze, Kaukasus, oktober 1942.

Mycket tajt kamp mellan två trötta arméer för att erövra/skydda Ordzhonokidze och den georgiska militärvägen genom Kaukasusbergen. Manöverkrigföring i eländig, men storslagen, miljö.

Givetvis vill jag ha med allt: marktrupper, flyg (jaktbombarna hade stora framgångar i slaget), artilleri etc.

"What ifs" kan jag gärna vara utan. Har svårt för sånt.

Vidare vill jag ha färdigklippta counters och en toksnygg hexagonkarta.  :up:

Känner inte till händelserna alls. Vilka förband var med? Hur gick det? Hur många bataljoner skulle det bli?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Operationell nivå. Mestadels divisioner/brigader. Men även bataljonstora förband (typ SCS-nivå).

Teater: Hela jäkla medelhavet med "omnejd"!

Alla stridskrafter. Land, flyg och sjö!

Hela perioden från 1939 till 1945.

Liksom Björn, skulle jag vilja ha färdigpunchade counters med rundade hörn, men jag vill nog ha papperskarta. Gärna "Clash of Arms-kvalitet" på pappret.

Fartygen skall åtminstone gå ner på kryssarnivå (alltså varje fartyg är en counter ner till kryssare). Snygga fartygssiluetter på brickorna. Landenheterna skall vara natosymboler och 5/8". Flygen med siluetter.

Reglerna skall ha en kärna som är enkel, men det skall finnas sjukt många options och tillägg. Man kan också tänka sig ett kortsystem i stil med Storm of Steel.

:ultra:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Förresten, Björn, otroligt bra tema!  :up:  Ett OCS scenario som har inspirerat kanske?  :wink:

jerry

Citat från: "Andreas Lundin"Operationell nivå. Mestadels divisioner/brigader. Men även bataljonstora förband (typ SCS-nivå).

Teater: Hela jäkla medelhavet med "omnejd"!

Liksom Björn, skulle jag vilja ha färdigpunchade counters med rundade hörn, men jag vill nog ha papperskarta. Gärna "Clash of Arms-kvalitet" på pappret.

Fartygen skall åtminstone gå ner på kryssarnivå (alltså varje fartyg är en counter ner till kryssare). Snygga fartygssiluetter på brickorna. Landenheterna skall vara natosymboler och 5/8". Flygen med siluetter.

Reglerna skall ha en kärna som är enkel, men det skall finnas sjukt många options och tillägg. Man kan också tänka sig ett kortsystem i stil med Storm of Steel.

:ultra:

Har du funderat på GRD "desert war" med tilläggen "wavells war" samt "balkan front" det lär ju finnas o lär ju gå att sätta ihop till något som är större än.... ja jag vet inte riktigt

Själv äger jag "desert war" o kartan mäter över fyra meter på längden (casablanca-bagdad med 4o km hexagoner)
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Andreas Lundin

Ja, det har jag. Ful karta - fula counters... reglerna känns... "daterade" (jag vet, anglicism!)? Annars verkar det vara ok och passar rätt så bra in på mina övriga kriterier. Men nu önskade jag ju ett nytt system!  :)

...Dessutom saknar jag den Italienska kamanjen och landstigningarna i södra Frankrike 1944...  :wink:

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Teater: Hela jäkla medelhavet med "omnejd"!

Håhå, nu vattnas det i munnen! Sign me up! Krigföring i bra väder.  :up:

magnus lindström

Bra väder utesluter alltså Albanska fronten? ;)

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Känner inte till händelserna alls. Vilka förband var med? Hur gick det? Hur många bataljoner skulle det bli?

Jag har inte så mycket detaljer i huvudet, får återkomma med mer info eller korrigeringar när jag kommit hem från jobbet och bläddrat i lite böcker. Ha överseende medf eventuella detaljmissar...

Kompaninivå skulle nog vara det fräckaste, även om kartan kanske blir lite stor...

Anfallet mot Ordzhonikidze är slutet på Operation Edelweiss. Den sista stöten i Kaukasus. Eller, tja. Den sker parallellt som anfallet mot Grozny.

Det är 13 och 23 pansardivisionerna (någonstans mellan 100-200 stridsvagnar) från 3 pansarkåren som möter 37 (tror jag) ryska armén mellan 25 oktober - 6 november (ca). Lera och vinande snöblåst blandas (man befinner sig på ganska hög höjd).

Tyskarna är mycket trötta och logistiskt utsträckta in absurdum, men lyckas inledningsvis bra. Man lyckas ringa in en hel del ryssar i en klassisk kessel. Sedan går det tyngre och tyngre ju närmare staden man kommer - hela tiden utsatta av anfall från flank och flyg. Jaktbombarna har tidig julafton pga av att man tvingas köra längs utsatta vägar för att kunna ta sig framåt. 23 pz div binds upp/agerar flankskydd, 13pz fortsätter själv och har Ordzhonikidze inom synhåll (man tar en förort) innan man stoppas. Ryssarna motanfaller och skär av 13pz. 23pz kan inte bistå då de också är under hårt tryck från flankerna. Det som räddar 13 pz undan total förintelse är att SS Wiking omgrupperas från Grozny och slår upp ett hål i den ryska inringningen.

Erövrandet av Ordzhonikidzes förorter (och anfallet mot Grozny) är den längsta sträckningen på den tyska invasionen av Sovjetunionen. Strax därefter inleds reträtten pga "oförutsedda händelser" norröver...  :D

Spelet skulle således ha en massa intressanta element:

Tyskarna anfaller med snygga manövrar, dessa begränsas av terrängen och övergår till utnötning ju närmare målet man kommer, ryssarna motanfaller och försöker förinta tysken. Tysk räddning anländer - hinner den i tid? How's that for a scenario?  :up:  :up:  :up:

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Bra väder utesluter alltså Albanska fronten? ;)

Haha! Ja, och även delar av Nordafrika och Italien under vissa perioder.

Omformulering: Krigföring i övervägande bra väder.

A F

Ett poliskt spel om norden under perioden 1939-1940. En spelar som ryss, en som NAZI, en som Britt och en som Fransman. Vem invaderar Narvik först? Vem hjälper den ädle finnen? Vem kan morra till sig svensk hjälp?

jerry

Citat från: "Anders Fager"Ett poliskt spel om norden under perioden 1939-1940. En spelar som ryss, en som NAZI, en som Britt och en som Fransman. Vem invaderar Narvik först? Vem hjälper den ädle finnen? Vem kan morra till sig svensk hjälp?

Där satt den !!
Detta är högintressant !!
"what if churchill invaded first ?"

detta blir min önskan oxå

(Och även medelhavskriget på låg skala)
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Strv102r

Jag skiver under nallens önskan. Låter jättebra. Skulle passa i vilket som helst av mina favvosystem på den skalan : Roads to Leningrad, APs två bataljonssystem eller Black sea - Black Death
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "jerry"Detta är högintressant !!

Tror det också. Frågan är hur man ska göra det utan att det antingen blir nått WiF-tjafs eller ett generiskt kortdrivet spel.