Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Önsketänkande

Startat av Andreas Lundin, 6 oktober 2008 kl. 17:36:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "magnus lindström"Finland började också rusta försvaret hösten 39 pga förändrat läge i Europa...

Efterklokhet är en exakt vetenskap.

Det är väl just orsaken att finnarna aldrig vill hamna i en sådan situation och ständigt är redo för bråk. Det verkar ju inte gälla i Sverige. Men du är förståss av en annan åsikt. om man är lite "förklok" så slipper man vara efterklok.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Den onde trådskaparen påminner: Keep on topic... :twisted:

Då drömmer jag vidare:

Nivå: Låg taktisk / stridsteknisk - spelserie
Operation: Diverse luftburna operationer.

Lixom en serie som fokuserar på lite mindre luftburna operationer. Vilken skala man ska ha är svårt att säga. Någonstans runt ASL, fast kanske lite högre upp.

Drömscenarion:
Eben Emael 1940
Korinthkanalen 1941
Primasolebron 1943

Tänder man på What if-grejer kan ju Operation Hercules (Malta) vara intressant.

Det finns en hel del operationer som är jätteintressanta men som nog är svåra att få in i ett och samma spelsystem: Corregidor 1945 (amerikaner jagar underjordiska japaner), Operation Colossus 1941 och Operation Biting 1942 (två brittiska kommandoräder). Det skulle vara kul, men de känns lite för okonventionella för min drömserie.

Kreta, Arnhem, Vyaz'ma, Rhenövergångarna m.fl. är lite för stora för mitt lilla drömsystem...
En mycket bitter liten man.

Scipio

Skulle bli mycket förvånad om någon lyckades göra ett intressant spel av Eben Emael.

78 fallskärmsjägare glidlandar ovanpå fästningen, springer fram till kanontornen som inte kan beskjuta dom (och är alldeles för överraskade att hitta på nåt kul ändå) med sina splirrans nya RSV-laddningar och drar av dom. Shack-matt och gonatt.

Inte ens i ASL kan jag se att man skulle kunna få det skoj.
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Primasole bridge finns redan till ASL för intresserade.

A F

Citat från: "magnus lindström"Det är väl just orsaken att finnarna aldrig vill hamna i en sådan situation och ständigt är redo för bråk. Det verkar ju inte gälla i Sverige.

Finnarna är otroligt imponerade av sig själva och vi vadar vad vi än gör till hakan i självförakt. Nationella särdrag.

Strv102r

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "magnus lindström"En riksdag som aldrig kan tänka sig att krig drabbar Sverige,

Vet inte riktigt vilken planet du är på men på min planet så la regeringen just om försvarsbudgeten p.g.a förändrat läge i omvärden. Precis som man sagt i tjugo år att man ska göra om läget i världen förändras. Och tillhör inte Carl Bild riksdagen?

Ibland låter folk som skivor som hakade upp sig 1983 när de snackar om försvaret.

Förändringen av budgeten består inte i en krona mer till försvaret, utan att pengar omfördelas från materielanslaget till verksamhetsanslaget för att undvika nedläggningar. Det resulterar istället i att en massa materielprojekt, varav en del kritiska för förmågan, stryks. Dock finns det fortfarande inte balans mellan uppgifter och medel vilket leder till att försvaret fortfarande stryps, om än långsammare än om man inte flyttat pengar från materiel till verksamhet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Skulle bli mycket förvånad om någon lyckades göra ett intressant spel av Eben Emael.

78 fallskärmsjägare glidlandar ovanpå fästningen, springer fram till kanontornen som inte kan beskjuta dom (och är alldeles för överraskade att hitta på nåt kul ändå) med sina splirrans nya RSV-laddningar och drar av dom. Shack-matt och gonatt.

Nu tror jag att du är helt ute och cyklar, Roger. Inga krigspel blir roliga om de utspelar sig exakt som historien. Då är de helt förutsägbara. Slumpfaktorn och spelarnas olika val garanterar ju att spelet inte utspelar sig exakt som verkligheten.

Vad är det för vits att spela Ardennerspel? Du vet ju hur det kommer att sluta? Det är meningslöst.  :wink:  Allt handlar om hur man lägger upp victory conditions.

Sedan hade man kunnat pricka tyskarna med eldkastare innan de slog ut de belgiska maskingevären. Med endast 78 gubbar är det lite kärvt att tampas med maskingevärseld och samtidigt utföra andra uppgifter ostört. Det var absolut ingen garanterad framgång.

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Primasole bridge finns redan till ASL för intresserade.

Men jag tänkte mig ett system som var spelbart.  :P

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"

:P

Scipio

Citat från: "Scipio"Skulle bli mycket förvånad om någon lyckades göra ett intressant spel av Eben Emael.

Nu tror jag att du är helt ute och cyklar, Roger. Inga krigspel blir roliga om de utspelar sig exakt som historien. Då är de helt förutsägbara. Slumpfaktorn och spelarnas olika val garanterar ju att spelet inte utspelar sig exakt som verkligheten.

Vad är det för vits att spela Ardennerspel? Du vet ju hur det kommer att sluta? Det är meningslöst.  :wink:  Allt handlar om hur man lägger upp victory conditions.

Sedan hade man kunnat pricka tyskarna med eldkastare innan de slog ut de belgiska maskingevären. Med endast 78 gubbar är det lite kärvt att tampas med maskingevärseld och samtidigt utföra andra uppgifter ostört. Det var absolut ingen garanterad framgång.
Mjae, vet inte om jag håller med.
Alltså på gruppninvå så ska tysken springa omkring med 7,5 brickor...och om du vill ha det på ännu högre nivå så...
Spelet består i att dom dimper ner och sen ska sneaka fram med sina laddningar mot en oförberedda halvsovande överraskade försvarare.
Dom bitarna kan du väl ändå inte ändra på? Isf. har det inget med historien alls att göra.

Eben Emael har jag svårt att se kunna utfalla på nåt annat sätt än det gjorde såvida inte en bunt av glidarna blir kaputt vid landning eller kommer på avig vägar vilket skulle få spelet att sluta efter landnings-tärningsslagen. Det blir knappast upphetsande isf.

Ardennerna tycker jag kan vara intressant för att det är en enormt ball historisk händelse och att man i efterhand kan se om man lyckades bättre än historiskt eller inte.

Eben Emael är förvisso en enormt ball historisk händelse men jag ser inte att det går att kämpa mot det historiska utfallet där på ett sätt som skulle vara intressant.

Björn jag utmanar dig till att konstruera ett spel på Eben Emael som inte är monotont att spela mer än en gång!   :ultra:

Strv102r

Finns det inte en Eben Emael del i det där gamla SPI spelet?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Snowfox

Hrm, säger grabben som planerade att köpa på sig systemet.  :D
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Scipio

Citat från: "Strv102r"Finns det inte en Eben Emael del i det där gamla SPI spelet?
Jo Paratroop från SPI. Innehåller förutom Eben Emael också Crete och Red Devils.
Om jag minns rätt så publicerades de tre spelen först i S&T innan dom släpptes tillsammans i boxutgåva.

Har det och har spelat det...finns inte så mycket bra att säga om det.

Scipio

Förresten, om du diggar Eben Emael så har jag lagt upp ett fotoalbum från ett av mina besök i fästningen.
Borde jobba vidare på kommentarerna men det har inte blivit så...  :)

Fotoalbum Eben Emael

Strv102r

Jag har varit där. Vi stannade där på vägen till DINANT för att studera /Pzdiv framryckning 1940 på en av FHS övningar. Vi hann med VERDUN också som sideshow. Tänk vad man måste stå ut med i det här jobbet....