Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Iran-Irakkriget

Startat av wingnut, 18 oktober 2008 kl. 21:08:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

wingnut

Jag har bara hittat ett brädspel om denna konflikt: Ignorant Armies. Finns det några fler? Någon som provat på?
(Ska vi gissa att amerikanerna gjort fler spel om Saddam vunnit, lol?)
wingnut

Elias Nordling

Det finns ett DTP-spel av Perry Moore, vilket är ungefär som att säga att det finns en alternativ karta och brickor som du med fördel kan försöka hitta på egna regler själv till. Och så finns det ett scenario till Gulf Strike. Bägge täcker bara in den första, "mobila" fasen av kriget. Annars är det Ignorant Armies som gäller.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "wingnut"Jag har bara hittat ett brädspel om denna konflikt: Ignorant Armies.

Titeln avslöjar något om designerns syn på de stridande nationerna...  :)
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Det finns ett DTP-spel av Perry Moore, vilket är ungefär som att säga att det finns en alternativ karta och brickor som du med fördel kan försöka hitta på egna regler själv till.

Älskar dina beskrivningar.

pelle

Kanske inte riktigt rätt, men jag vill minnas att det finns några scenarion i Test of Arms.

Tryggve

Citat från: "pelle"Kanske inte riktigt rätt, men jag vill minnas att det finns några scenarion i Test of Arms.
Jo, det finns ett par Iran-Irak scenarier med där. Rätt ok, vill jag minnas, även om jag inte har spelat Test of Arms sedan forntiden.

wingnut

..
wingnut

Snowfox

Minnet är kort men var inte den här konflikten en statisk situation med missillobbande och minröjning medelst barn som främsta kännetecken?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

Citat från: "Snowfox"Minnet är kort men var inte den här konflikten en statisk situation med missillobbande och minröjning medelst barn som främsta kännetecken?

Typ...

EvilSpook

Citat från: "Snowfox"Minnet är kort men var inte den här konflikten en statisk situation med missillobbande och minröjning medelst barn som främsta kännetecken?
Det är ju också känt för den tidigare nämnda statiska markkriget, att båda sidor trots att de hade moderna flygplan och i viss mån ledningssystem ständigt cirklade runt utan att hitta varandra,  och att man med begränsad framgång besköt neutrala tankers.

Det låter ju som ett tight litet paket med generiska krigspelsregler. :lol:

//EvilSpook

Maglica

Jag skulle nog tro att det ligger mer än så bakom, även om mitt minne också är kort. Troligtvis är det relativt "okänt" pga bristande intresse från de som skriver historia i väst. Detta förhindrar inte på något sätt att det finns mycket intressant att hämta för dom som är intresserade av militärkrigshistoria. Vill minnas att striderna kring öarna/träskmarkerna i söder var särskilt intensiva.
Robert Maglica

Tryggve

Citat från: "Maglica"Jag skulle nog tro att det ligger mer än så bakom, även om mitt minne också är kort. Troligtvis är det relativt "okänt" pga bristande intresse från de som skriver historia i väst. Detta förhindrar inte på något sätt att det finns mycket intressant att hämta för dom som är intresserade av militärkrigshistoria. Vill minnas att striderna kring öarna/träskmarkerna i söder var särskilt intensiva.

Absolut. Jag kan rekommendera boken "Iran-Iraq war in the Air 1980-1988" om man är intresserad av detta ämne. Även om den till största delen rör flygkriget (vilket var betydligt mer intensivt än man får av den gängse bilden) så tar den också upp rätt mycket av markkriget och de (rätt begränsade sjöstrider, om man ser till mellan Iran och Irak) som fördes.
http://www.acig.org/pg1/content.php

Kriget diskuteras rätt mycket på forumet på www.acig.org , vars adminstratör också varit med och skrivit boken jag nämnde ovan.

(hoppas att detta inte blev för mycket reklam :-) )

BigPapaBear

Citat från: "Tryggve"(hoppas att detta inte blev för mycket reklam :-) )

Bra reklam i så fall.  :up:
En mycket bitter liten man.

Tryggve

Citat från: "BigPapaBear"Bra reklam i så fall.  :up:
Tackar, det var precis min avsikt  :D

Tryggve

En gammal tråd, men jag hittade lite info som jag hopps kan anses intressant.

ORBAT hos irakiska armén & flygvapnet vid invasionen av Iran 1980.

http://s188567700.online.de/CMS/index.p ... &Itemid=47

Om flygkriget

Fler intressanta artiklar finns här.

Och områdesindex över databasen finns här. Mycket info om "små" konflikter världen över. Mycket fokus på flygkrig, förstås.