Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vaddå krigsspel?

Startat av BigPapaBear, 4 november 2008 kl. 16:49:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Vet inte om vi redan pratat om det här, men vaf*n...

Vill dra mig till minnes en diskussion om figurspelens vara eller icke-vara på forumet. Resultatet vill jag minas var någonting i stil med "Warhammer-bling-bling får husera på andra forum, historiska slag med fräcka karoliner och liknande är varmt välkomna här". Jag tror att både Warhammer-folket och karolinerna kände sig nöjda - mestadels eftersom Warhammer-folket sällan eller aldrig diskuterar sina förehavanden här.

Men hur är det med krigsspelen då? Våra ädla administratörers vision lyder såhär:

Syftet med www.krigsspel.se är att erbjuda Sveriges konfliktspelare ett forum för diskussion och inspiration.
    Genom hemsidan www.krigsspel.se ges spelare ett utrymme att diskutera konfliktspel och därtill relaterade ämnen. Avsikten är inte att konkurrera med andra, redan etablerade, forum som behandlar enstaka spelsystem eller tidsperioder. Istället vill www.krigsspel.se komplettera dessa och erbjuda ett forum som sträcker sig över tiden. Detta kan förhoppningsvis inspirera spelaren att prova på andra system och tidsperioder.
    www.krigsspel.se skall vara ett forum för alla konfliktspelare – nybörjare såväl som veteraner. Genom att locka fler spelare att prova på konfliktspel stimuleras hobbyn och antalet spelare ökar förhoppningsvis. www.krigsspel.se vill vara en samlingsplats!
    I viss utsträckning kommer även www.krigsspel.se att arrangera konfliktspel på konvent och andra liknande tillställningar.
    Konfliktspel syftar till att simulera konflikter i spelform. Att spela konfliktspel är intressant, lärorikt och inte minst roligt. www.krigsspel.se vill på intet sätt glorifiera krig eller försköna konsekvenserna av användandet av våld.
    [/list]

Är schack ett krigsspel? Var drar vi gränsen? Behövs det en gräns? Skyddar den oss från Axis & Aliies-kids eller är det A&A-kidsen som skyddas från oss?
    Har jag bara tråkigt på jobbet igen? Tänk, tyck, roa mig! Hur definierar vi "krigsspel"? Ska vi verkligen tala om krigsspel? Är det "konfliktspel"?
    En mycket bitter liten man.

Strv102r

Nu får jag vibbar från B1:an på FHS... Vad är egentligen krig...  :?
    Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Har du inget liv att gå till?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Har du inget liv att gå till?

Jamenvafanskaviprataomdå?  :D
    En mycket bitter liten man.

tinG

Citat från: "BigPapaBear"
    Citat från: "Anders Fager"Har du inget liv att gå till?

Jamenvafanskaviprataomdå?  :D

Presidenvalet?

Nån som testat något av alla dom där Valracespelen som finns? Något av Kremlinlika (Kremlin, Avalon Hill) spelen?
    Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
    -- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Nån som testat något av alla dom där Valracespelen som finns?

tinG

Citat från: "Anders Fager"
    Citat från: "tinG"Nån som testat något av alla dom där Valracespelen som finns?

Jovisst, och även Junta förstås!  :D
    Men det är US av A jag snackar om... du vet Över Där!  :P
    Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
    -- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jag gillade ju Twilight Struggle, men jag har inte kunnat förmå mig att bry mig om 1960: The Making of a President, trots att de säger att det är ett utmärkt spel. Jag KAN bara inte bry mig om ett 50 år gammalt amerikanskt val.
    "Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"