Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OSG i graven - länge leve marknadsekonomin!

Startat av Andreas Lundin, 24 oktober 2008 kl. 20:00:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Japp, och det visar att Napoleon hade spöat upp Preussarna nästan hur han än fördelade sina styrkor. Om det var Napoleon som genialiskt koncentrerade sina styrkor mot en del av den preussiska armen eller vice versa är mer en efterhandskonstruktion av utgången.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Lite som att Rocky får spö i början av filmen, men sen så kommer Scharnhorst å grabbarna och styr upp det hela å så vinner man i slutet. Det är därför Blücher ropar "Gerhard!" i slutet på filmen i stället för "Adrian!".

:?

:D
En mycket bitter liten man.

A F

:?

Snowfox

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Snowfox"1814 kampanjen i Napoleon at Bay är dessutom ett skolexempel på hur man gör när man är underlägsen i antal men har fördel av "interior lines".

Interior lines är bara en idiotomskrivning för att vara omringad och sprattla en massa.

Den passar bättre som akademisk term.  :lol:

1814 slutade ju inte lyckligt för Nappe, så trots sitt sprattlande slutade han på sin lilla ö.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraInterior lines är bara en idiotomskrivning för att vara omringad och sprattla en massa.

Håller inte med. I förmekaniserad krigföring ger det en reell fördel om du vill koncentrera dig mot en del av fiendens arme. Och eftersom det i princip var den enda operationella plan som fanns att tillgå, så...

Däremot konceptet att dela upp sig för att koncentrera sin styrka tycker jag är konstigt. Om Napoleon, säg, koncentrerar tre kårer för att spöa en preussisk kår och lämnar en kår för att sysselsätta huvudstyrkan är väl det i princip detsamma som att den preussiska huvudstyrkan får möjlighet att spöa en fransk kår medan en av deras kårer uppehåller Napoleons huvudstyrka. Det var inte sådana finesser som Napoleon vann på.

Det fungerar nog bara i lägen där du har antingen mycket bättre kårchef än motståndaren eller där din kårchef undviken en regelrätt drabbning som kan orsak dig rejäla förluster. Davout var en hans bättre marschalkar vill jag minnas.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"Japp, och det visar att Napoleon hade spöat upp Preussarna nästan hur han än fördelade sina styrkor. Om det var Napoleon som genialiskt koncentrerade sina styrkor mot en del av den preussiska armen eller vice versa är mer en efterhandskonstruktion av utgången.

Du har nog rätt, den franska armén mötte en arme som tränad i Fredrik den Stores anda och saknade den flexibilitet som behövdes för att möta Fransmännen under deras storhetstid fram till 1809.

Elias Nordling

CiteraDet fungerar nog bara i lägen där du har antingen mycket bättre kårchef än motståndaren eller där din kårchef undviken en regelrätt drabbning som kan orsak dig rejäla förluster. Davout var en hans bättre marschalkar vill jag minnas.

Precis. Alltså handlar det mycket litet om briljansen i din uppdelning av styrkorna, och mycket mycket om kvaliteten på desamma. Fast säg det inte högt till Napoleon, han blir ju så lätt avundsjuk på sina kårchefer.

Strv102r

En del av Indelning, gruppering, uppgifter är ju att tilldela rätt uppgift till rätt förband. Chefenas egenskaper är en viktig variabel i det. Det kanske inte var en slump att det var Davouts kår som fick den uppgift som var mest frislängande och krävde mest av chefen. Rätt person på rätt plats.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

CiteraEn del av Indelning, gruppering, uppgifter är ju att tilldela rätt uppgift till rätt förband. Chefenas egenskaper är en viktig variabel i det. Det kanske inte var en slump att det var Davouts kår som fick den uppgift som var mest frislängande och krävde mest av chefen. Rätt person på rätt plats.

Absolut. Minpoäng var bara att "koncentrera större delen av din armé mot en del av hans" är den mest överskattade Napoleon-maximen.

A F

Citat från: "Strv102r"Rätt person på rätt plats.

Napoleons problem börjar när han börjar få ont om flygelchefer på operativ nivå. Alltså folk som kan operera utanför den store ledarens synfällt. Både Ney & Junot visade sig vara kass, Massena började bli gammal, Bernadotte hade bonkat fel tjej, Davout & Lannes fanns det bara vardera en av och sånna som Soult & Victor var kanske inte fullt så bra som man kunde önska.

P-O Jönsson

Hade inte OSG lagt ner? Nu ligger detta för pre-order på deras hemsida! http://www.napoleongames.com/TCS.html
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Elias Nordling

Man kan inte lita på healers.

P-O Jönsson

Verkligen inte! Napoleons Last Battles återuppstår....Igen!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Snowfox

Det låter ju bra, hoppas han fortsätter, vi har alldeles får för designers för tiden innan den mekaniserade stridsvagnens inträde i historien.

Andreas Lundin

Om man vill dyka in i OSG's värld av Napoleonspel, vilket skall man köpa?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East