Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OSG i graven - länge leve marknadsekonomin!

Startat av Andreas Lundin, 24 oktober 2008 kl. 20:00:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hej!

OSGgår i graven. Därför vill de bli av med sitt lager och säljer ut allt för 50% av priset. Vad är värt att köpa?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Du berättar bara halva historien: OSG går i graven för att Kevin Zucker ska bli healer på heltid!

Karln befäster sin position som krigsspelsvärldens mest udda figur...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Jag beställde fyra stycken i ziplock. Synd att 1797 och 1812 års fälttåg var slut.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Du berättar bara halva historien: OSG går i graven för att Kevin Zucker ska bli healer på heltid!

Karln befäster sin position som krigsspelsvärldens mest udda figur...

Att det ena måste utesluta det andra!?! Han är alltså:

Krigsspelsdesigner
Musiklärare
Helare

Vad blir det om man blandar dem?  :?
En mycket bitter liten man.

tinG

Va!?  :lol:
Och här har jag under alla dessa år suttit och försökt förstå mig på karlns regelparagrafer... Ahhhh killen ÄR alltså en mystiker. Det är "The Force" som skall komma till mig först... SEN kanske till och med JAG kan fatta vad GURUN menar!
Puh, GUD vad skönt att äntligen ha fått svar på detta!

Dags att beställa Specail Studies #2-4, sen tack och Good Bye till OSG! Eller kanske kan man hoppas att Mark Herman tar över!

Om han inte bllivit kidnappad....  :?

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Mark Herman är väl något slags juridisk konsult åt storföretag, vilket förklarar ett och annat om HANS regler. Enligt min mening en av de mest överskattade spelkonstruktörerna. Richard Berg får massa skit för röriga regler, men Mark Herman verkar alla bara dyrka.

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Mark Herman är väl något slags juridisk konsult åt storföretag, vilket förklarar ett och annat om HANS regler. Enligt min mening en av de mest överskattade spelkonstruktörerna. Richard Berg får massa skit för röriga regler, men Mark Herman verkar alla bara dyrka.

Han är hård den där Elias!  
Vem skriver dom bästa regelparagraferna? Bortsett från dig själv och Mr. Fager då förstås... :wink:
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Bra fråga!

Joe Balkoski skrev rätt bra regler på sin tid.

Gary Graber arbetar i och för sig i det mycket lilla formatet, men det kan ju vara en utmaning i sig. Jag brukar i alla fall aldrig ha en enda fråga till hans spel.

Ty Bomba kan vara litet hit or miss, han är faktiskt som sämst när han försöker vara övertydlig. Men när han är bra är han riktigt bra.

Joe Miranda brukar också skriva enkla och klara regler.

Mark Simonitch har jag spelat litet för litet av för att vara säker, men det jag har läst har varit glasklart.

Snowfox

Han hade även lyckats täcka upp merparten av alla kampanjer med sitt NAB system så det finns nog ytterligare skäl till att söka sig vidare.

Napoleon at Bay är urmodern till operativ krigföring för den här tidsepoken. Reglerna har en rejäl inlärningskurva, både på grund av komplexitet men även för att han inte tar genaste vägen när han ska beskriva en regel, men systemet ger tillbaka med råge när du tagit dig över krönet. Napoleonepokens OCS så att säga. 1814 kampanjen i Napoleon at Bay är dessutom ett skolexempel på hur man gör när man är underlägsen i antal men har fördel av "interior lines".

Både Habit of Victory och Napoleon at the Crossroads är uppsnyggade versioner av tidigare spel, men en högre skala så spelen får plats på mindre yta. Habit visar fransmannen när han var som starkast och Xroads när de är på nedgång efter de horribla förlusterna i Ryssland. Austerlitzkampanjen skulle jag nog inte ge mig på förrän de andra fanns i spelbiblioteket.

1806 Rossbach Avenged omfattar Jena Auerstadt kampanjen, som är väl värd att studera även med ett enklare regelssystem än NAB. Om du vill spela mot andra så har du nog lättare att hitta motspelare med detta.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

tinG

Citat från: "Snowfox"Han hade även lyckats täcka upp merparten av alla kampanjer med sitt NAB system så det finns nog ytterligare skäl till att söka sig vidare.

Men å andra sidan hade han storslagna planer på att föra x5 Serien vidare till både Tyskland 1806-07, Österrike 1805, Spanien 180?-1813 etc... Allt till ett GRAND CAMPAGINS. Nu schappade han när New Age Guru-kompisarna kallade på honom...  :shock:
-- Napoleon Bonaparte

Snowfox

Adam Starkweather kanske tar upp stafettpinnen, jag har för mig att det var hans ideer som födde 5x versionen av NAB för att han ville spela Leipzig kampanjen?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

Citat från: "Snowfox"1814 kampanjen i Napoleon at Bay är dessutom ett skolexempel på hur man gör när man är underlägsen i antal men har fördel av "interior lines".

Interior lines är bara en idiotomskrivning för att vara omringad och sprattla en massa.

Elias Nordling

CiteraInterior lines är bara en idiotomskrivning för att vara omringad och sprattla en massa.

Håller inte med. I förmekaniserad krigföring ger det en reell fördel om du vill koncentrera dig mot en del av fiendens arme. Och eftersom det i princip var den enda operationella plan som fanns att tillgå, så...

Däremot konceptet att dela upp sig för att koncentrera sin styrka tycker jag är konstigt. Om Napoleon, säg, koncentrerar tre kårer för att spöa en preussisk kår och lämnar en kår för att sysselsätta huvudstyrkan är väl det i princip detsamma som att den preussiska huvudstyrkan får möjlighet att spöa en fransk kår medan en av deras kårer uppehåller Napoleons huvudstyrka. Det var inte sådana finesser som Napoleon vann på.

Strv102r

Grejen vid Jena-Auerstädt var väl att medan Napoleon med huvudstyrkan piskade upp preussarnas mindre del så piskade Davout med sin kår upp preussarnas huvudstyrka?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Grejen vid Jena-Auerstädt var väl att medan Napoleon med huvudstyrkan piskade upp preussarnas mindre del så piskade Davout med sin kår upp preussarnas huvudstyrka?

Det var nog inte tänkt att det skulle bli sa, men jo.