Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av COAs Jena!

Startat av Strv102r, 1 november 2008 kl. 20:02:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Då var det dags för lite operativ Nappe!

Jag är preussare och motspelaren fransos.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kartan. 3 stora delar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Med namn på vattendrag och städer. Varför jag inte valt Arial eller så? Varför ska ni ha det enklare än vi?  :D

Strv102r

Utgångsläget.

På kartan finns Höhenlohes armé med sina fördelningar Prittwitz, Zechwits, Lois-Ferdinand, Tauentzien och Grawert. Ett antal kavalleridetachment finns utmärkta. Höhenlohe finns peronligen med Grawert. Varje preussisk fördelning har en infanteridivision och sedan varierar det med fysiljärbataljoner, kavalleri och artilleri. Öster om kartan (på den strategiska point to point kartan) finns Brunswicks och Ruchels arméer. Dessa flyttar på denna för att komma in på någon av de entry areas som finns. Hur jag, som spelar preussare, flyttar dem avgör var de kommer in.

Fransmännen har täten på första kåren, under Bernadotte, med en kavalleribrigad på kartan. Alla andra anländer efter hand. Bernadotte har en låg initiative rating. att han var passiv under denna kampanj är väl känt. Men under 1700-talets slut var han ju en energisk och framgångsrik fältherre. Är det fel uppfattat eller tappade han sugen under Nappe?

Strv102r

Jag lyckades invertera färgerna på den preussiska flaggan. Ska rättas till till nästa bild.

Edit: Är tillrättat i föregående bild.

Strv102r

Min operationssplan skede 1.

Genom att fördröja i nordlig riktning med huvuddelen av Höhenlohes armé (Prittwitz, Zechwitz och Tauentziens divisioner) men försvara övergångarna i väster över SAALE med Lois-Ferdinands kår och Grawerts division skapar jag en lång utdragen flank för Nappe i väster.

A F

Citat från: "Strv102r"Bernadotte har en låg initiative rating. att han var passiv under denna kampanj är väl känt. Men under 1700-talets slut var han ju en energisk och framgångsrik fältherre. Är det fel uppfattat eller tappade han sugen under Nappe?

Det är tämligen väldokumenterat att Bernadottes berömda passivitet 1806 beror på klantiga order från högre chef. I samband med slagen så var både Davout & Bernadotte tämligen felinformerade. Vad skulle de annars vara med tanke på att deras chef hade missat den Preussiska huvudstyrkan och inte hade en aning om att den var på väg rakt mot dem. När det stort klart att huvudstyrkan vandrat rakt in i Davouts kår och krossats så gick det ju inte att göra annat än att geniförklara karln. Bernadotte missade alltihop och fick lida för det.    

Napoleon kunde inte med en underordnad som inte var oändligt imponerad av honom i alla lägen och hade man sen dessutom gängat the Imperial Ex så stå ligger man givetvis högt på the Imperial Shitlist. Devota herrar som Oudinot, Junot eller Ney kommer samtidigt undan med vilka vansinnigheter som helst bara för att de är servila.

Elias Nordling

Som jag förstått det var Bernadottes förföljande av den slagna preussiska armén efter slagen Jena-Auerstadt, en uppgift hans kår var väl lämpad för då den missade slagen, mästerlig, kanske hans "finest moment" som fältherre.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Bernadottes finaste stund är när han (och Lannes & Massena) efter 1809 erätts av ägg som Junot, Murat & Oudinot.

Strv102r

När fi så snällt placerat sig där han bör vara så anfaller jag med de tillkomna arméerna under Ruchel och Brunnswick. En in i flanken för att binda och en för att avskära vända norrut och utdela nådastöten!

Problemet kan bli samordningen av detta då ledningen inte är helt enkel för preussaren...

A F

Bra tips: när du minst anar det så kommer Soults (?) kår utpoppande mitt på öster kartkant.

Strv102r

Hmmm. Har inte lagt ut grodätarnas tillkommande på tidslinjalen än, men det låter... sådär... halvbra...

A F

Citat från: "Strv102r"Hmmm. Har inte lagt ut grodätarnas tillkommande på tidslinjalen än, men det låter... sådär... halvbra...

Det säger nog all den trupp du beordrat att tidigt binda fiendens framryckande huvudstyrka också. Sen kan man säga "idiotdesign" när man gör en de franska täterna ostoppbara.

Strv102r

Tja, huruvida fransoserna är ostoppbara får vi se. Någon typ av operationsplan måste jag ju annars blir det lätt så att man verkligen "spelar spel" snarare än tänker taktik och operationskonst. Om spelsystemet kommer att riva sönder planen så får jag anpassa mig till verkligheten som den ser ut, inte så olikt den riktiga verkligheten. Det stora problem jag ser är att det verkar osannolikt att mina kårer och divisioner från västra Tyskland anländer så sammanhållet i tid att jag har handlingsfrihet med hela arméer. Finns risk att de anländer pö om pö och får sättas in pö om pö. Då kan planen bli svårgenomförbar. Det är ett realistiskt problem. Huruvida spelet ger mig förutsättningar för planen genom sin design är något jag kommer att upptäcka efter hand.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Bra tips: när du minst anar det så kommer Soults (?) kår utpoppande mitt på öster kartkant.

Något som kom som en överaskning för samtliga deltagare på Friendly Fire 2007.  :lol:

Men det hjälpte inte våra fransmän tillräckligt...  :oops:
En mycket bitter liten man.