Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av L2s Blood and Steel

Startat av Strv102r, 4 november 2008 kl. 08:07:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Slutläget. Man kan ju undra varför tysken stackade upp istället för att ha fler manövergrupper? Det har att göra med stridsystemet där man måste få in flera träffar en och samma spelomgång för att kunna slå ut ett förband. Det blir svårt att uppnå utan att vara stackad. Dessutom finns inga regler för underhåll vilket gör att man i sig inte förlorar något extra på att inringas. Hade DR backat till de två byarna för att försvara dem hade man kanske hållit en av dem, men man hade då inte kuna bekämpa den rundan och allt hänger ju på bekämpning.

Väljer ryssen att ta in alla kårer direkt är det kört för tysken. Det är ju inte ens säkert att han vinner om ryssen inte tar in en enda kår. Eftersom ryssen inte förlorar något på att ta in alla så kan han lika gärna ersätta uttalandet "jag väljer att ta in alla kårer" med uttalandet "Jag väljer att vinna" och därefter packar man ihop spelet.

Följande står på boardgame geek.

I've played the game 3x now and I have to say, there is no excuse for a game this Lite to be so unevenly balanced. The only way the Germans can win this game is if the Russians are played by a retarded monkey in a blindfold.

Designern bakom Lock´n´loads Corps command: Totensonntag, Peter Bogdasarian, skriver följande om Blood and steel:

Weak as history and gives the Russians virtually every advantage in terms of the order of battle, history and game system. Like the other Blood & Steel games (Patton's Finest, Revanche), the primary German strategy is to run for their exit points as quickly as possible - which makes no sense given that the mission of II SS Panzer Korps on July 12th was to clear its flanks.

As an example of the weakness of the order of battle, the Russian 2nd Tank Corps started July 12th with 56 functioning tanks - fewer than any of the German panzer regiments. In Blood & Steel, this formation is given three full strength brigades, making it three times as tough as a panzer regiment. Inexcusable.

The underlying problem with the Blood & Steel series game system is quite simple: it privileges quantity too much over quality, with the result that the more numerous force clears the other side right off the map.

Jag tycker han har rätt. Nästa vecka ska hans eget spel provas och då får vi se om det är så mycket bättre.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Justja, det var det där med att man måste få två träffar på en omgång också som kändes väldigt artificiellt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Jag ska be att få tacka för denna replay, det här är en typ av spel jag skulle kunna impulsköpa bara för att "det är ju kanske lite kul med Kursk", men efter din beskrivning finns det ju ingenting överhuvudtaget som lockar - utom en fräck låda då. Jag kan inte begripa hur någon kan lägga ner tid och pengar på att ge ut något som är så uppenbart undermåligt, men vad det verkar på forumet så är ju Paul Rorhbaugh inte någon favorit till titeln årets designer.  :down:

Strv102r

Jag har funderat om vi bara spelade fel med tyskarna. Kanske man skulle försökt kringå skyttediv resterna så mycket det bara gick med T och LAH och lämnat kartan. Får man av alla delar så vinner man även om DR mulas helt. Problemet är att om ryssen lyckas få stopp på en med disrupted resultat så står man där, och tar han in allt han har kommer han att stoppa en. Det finns liksom ingen chans att lyckas om nu inte alla kårer kommer in i söder mot DR för att ryssen har maximal otur med täningen. Då kanske man hinner av om man har optimal tur med tärningar i striderna på vägen. Men det hänger alltså helt på tärningars extermutslag åt båda hållen.

Jag avbeställde mina preorders på uppföljarna från L2.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Ett tyskt Pzregemente (med ca 100 strv i två bataljoner) har ett eldkraftsvärde mot hårda mål (pansar) på 4 och på 2 mot mjuka mål.  Ett tyskt pansargrenadjärregemente har ett eldkraftsvärde mot hårda mål på 3 och mot mjuka mål på 4.

Som pansartomte är det lite lustigt att du snöar in på "mjuka mål-värdet" för det går att i alla fall förklara hjälpligt med doktrin, amtilgång och allmän lämplighet för uppgiften.  Det asbisarra är att ett tyskt preg bara är 33% bättre på att jaga tanksar än ett pskyttereg. Detta i ett läge där tyskarna äntligen hade övervägande långpipiga 75mm kanoner i strvförbanden.

Strv102r

Allmän lämplighet?! Är det lämpligast att slåss mot mjuka mål med andra mjuka mål på lika villkor eller bättre med hårda rörliga mål som skakar av sig all de mjukas verkan som ärtor och som har lednings- och rörlighetsövertag som inte är av denna värld? Det är just mot mjuka mål i öppen terräng som pansarförband kommer i sin rätta roll, att sparka mot de liggande svaga. Att köra tornerspelsgejen mot andra riddare är roligare att öva och det är det som ska övas för det är det svåra. Men det rätta taktiska nyttjandet är att ge sig på fiendens mjuka mål i en för oss gynnsam terräng. Amtillgång? Hur många 7,92 har en Kspgruppp som ska bära allt med sig och hur mycket finns i en Strv? I en Strv finns upp till 10000 skott. Det är 40 bandlådor. Det bär ingen grupp med sig. För vi pratar inte om moderna pansarskytteförband som finns i anslutning till en Pbv där man snabbt kan hämta mer am. De tyska Pzgren var i huvudsak lastbilskytte och hade en FAP varefter de bar rubbet. Och 75mm pjäserna ger mycket bättre verkan mot mjuka mål än 50mm dessutom. Summa summarum: I öppen terräng borde Strvförband göra slarvsylta av skytte som ingenting. I betäckt terräng hjälper det med lite skytteunderstöd. Och jag vet att du vet detta.

A F

Citat från: "Strv102r"Och jag vet att du vet detta.

Det kanske finns en och annan buske i den öppna terrängen som skrämmer pansarmännen.  :lol:

Tycker likförbannat pv-värdena är ÄNNU konstigare.

Strv102r

Jag ger dig rätt i att Pv-värdena är minst lika snurriga. Tyvärr sänker ju dessa saker och den dåliga researchen det snygga spelet helt. Tja, valet att ha ett stridsystem som bygger på eldgivning istället för odds är ju helt fel för ett spel på reg/brigadnivå. Funkar bra på grupp och plutonsnivå men ska man ha det på bataljonsnivå så blir det komplext om det ska funka (som i Black sea - Black death serien) och i detta spel är det bara så FEL!

A F

Näs ak du spela OCS som vi andra vuxna? Kom förbi oss på torsdag och ta en titt.

Strv102r

Lustigt att du skulle nämna det just nu! Jag satt precis och läste OCS tråden och tänkte samma sak. Var och när så ska jag se om det funkar.

A F

Citat från: "Strv102r"Lustigt att du skulle nämna det just nu! Jag satt precis och läste OCS tråden och tänkte samma sak. Var och när så ska jag se om det funkar.

Ring mig torsdag EM. Vi håller till i Wasastan. 0706-505781

BigPapaBear

Då får du även träffa undertecknad och Jan (Bambaladam).  :up:
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Då får du även träffa undertecknad och Jan (Bambaladam).  :up:

Och TeleverksJocke... Tillsammans är vi liksom destilatet av den groteska blandning av bildning & banalitet som bor på Västeråsgatan.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Och TeleverksJocke...

Mer känd som Thermopylai här på forumet.

CiteraTillsammans är vi liksom destilatet av den groteska blandning av bildning & banalitet som bor på Västeråsgatan

Amen!  :D
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Wilco!