Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Länge leve Hitlerindustrin? - Föreläsning ikväll i Göteborg

Startat av tinG, 5 november 2008 kl. 14:48:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Dagens kulturevenemang

ABF Göteborg arrangerar ikväll en föreläsning på temat:
Länge leve Hitlerindustrin?

Onsdag 5 november, kl 19.00
Restaurang Trappan, Folkets Hus Järntorget, Göteborg

Och jag måste gå för jag har fått tag på barnvakt!  :lol:
Någon som vill att jag skall framföra något? Någon speciell fråga?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Hur mycket omsätter alla dessa lätta dokumentärer (Hitlers Hantlangare/Hundar/Läkare/Svärmödrar) som fyran sänder?

Vvornth

ABF... hmmm.. jag kan gissa mig till vad tonen kommer att vara på denna föreläsning.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

Inget politiskt statement avses, med en sån bild var jag ju bara TVUNGEN att prova...

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Snyggt, Elias!

Multing: Inled med att säga att du är krigsspelare...
En mycket bitter liten man.

Snowfox

Citat från: "BigPapaBear"Snyggt, Elias!

Glöm inte att ta på dig kevlarkläderna först bara....  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

tinG

Citat från: "BigPapaBear"Snyggt, Elias!

:lol: Jo, jag var sannerligen lite sugen på att resa mig upp och säga det. Risken var väl dock att seminariet skulle utvecklas till någon form av AA-liknande tillställning...

En kommentar från Magnus Bergsten, chefredaktör för tidskriften Populär Historia lockade lite skratt från den "krigssälskande" delen av publiken...
"En sak som verkligen fascinerar mig är att böcker som "Pansarslaget vid Kursk" säljer 10  000 ex.".

I övrigt så halkade debatten av och till in på det historieideologiska spåret när Åsa Linderborg och Bengt Liljegren hamnade i luven på varandra över den sistnämndas Hitlerbiografi...

Det intressantaste var nog publikens frågor som gick från 80-åriga folkskolelärare som förutspråkade historieundervisning efter kungalinjer och individbeskrivninar ilskna antifascister i från den idéhistoriska institutionen vid Göteborgs Universitet.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Så du menar att alla historiska verk om VK2 - oavsett kvalitet - enligt dessa människor är en del av nån slags Hitlerindustri?

tinG

Citat från: "Anders Fager"Så du menar att alla historiska verk om VK2 - oavsett kvalitet - enligt dessa människor är en del av nån slags Hitlerindustri?

Moderatorn har nog valt att spetsa till det hela något. Det dök upp en intressant fråga ur publiken (killen som jag skämtsamt kallade för idéhistoriker). Den var riktad till Magnus Bergsten och Polulär Historia och handlade om okritisk publicering av nazistiska propaganda bilder, och den 'farliga estetik' som dom använde sig av i allt från design av kläder/uniformer, i Leni Riefenstahl's filmer och Speer's nya städer. Frågan är vilket ansvar författare, skribenter, och förläggare tar...

Kommer att tänka på två böcker som jag stött på: Ingemar Karlsson & Arne Ruth 'Samhället som teater. Estetik och politik i Tredje riket'; och Peter Englunds essä 'Det stora huset i världens mitt' från boken 'Brev från nollpunkten'

Well, well....
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Kul att ABF håller i föreläsning om diktaturorientering iaf, när får vi se en liknande om Ché- och Marxindustrin?

Den frågan skulel jag vilja ställt om jag hade vart på plats istälelt för att renovera hemma i nya lyan. Risken finns väl att jag skulle ha hittats flytande i kanalen bakom folkets hus då.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Den var riktad till Magnus Bergsten och Polulär Historia och handlade om okritisk publicering av nazistiska propaganda bilder, och den 'farliga estetik' som dom använde sig av i allt från design av kläder/uniformer, i Leni Riefenstahl's filmer och Speer's nya städer. Frågan är vilket ansvar författare, skribenter, och förläggare tar...

Farlig estetik??? Kläder och hus dödar inte människor.

Samma idiotlogik som vänsterpartiet (eller tja, framför allt Ung Vänster) använder mot Sverigedemokraterna. Summeras såhär:

Folk i allmänhet är för dumma för att fatta att nazismen (eller SD) var någonting dumt. Därför måste man tiga ihjäl delar av den och aktivt tysta andra delar med grundlagsvidriga och odemokratiska metoder. Historieskrivningen och åsiktsfriheten måste begränsas för att skydda medborgarna från fel sorts åsikter.

Elias Nordling

CiteraFarlig estetik??? Kläder och hus dödar inte människor.

Åjo!

;-)

A F

Var ser du huset?

Elias Nordling

CiteraVar ser du huset?

BigPapaBear

Ah, jag förstår... Det är alltså i kläderna som kraften sitter. Så om jag klär mig som en synthare så får jag automatiskt dålig musiksmak...  :D  It all makes sense now...