Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Lock´n´Loads Totensonntag

Startat av Strv102r, 9 november 2008 kl. 12:18:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Dag 3

impuls 1

4 armoured lyckas inte dra ur som tänkt, utom artilleriet, men får heller ingen utdelning i striden. 7 armoured slår ut den sista bataljonen från Afrika och ett step M13/40.

Axelmakterna är passiva.

Impuls 2

21 Pz nedkämpar allt som är kvar av 4 armoured pansar. Snipp snapp snut, så är sagan slut! I väst nedkämpar 15Pz spaning ett step skytte ur 7 armoured medan M13/40 tar bort en Crusaderbataljon helt.

Britterna är passiva.

Impuls 3

Britterna lyckas slå ut alla M13/40 till sist. En ny sydafrikansk brigad anländer och marscherar för att fördröja 21 och ev 15Pz intill dessa att styrkorna i väst kan komma och hjälpa till.

Axelmakterna är passiva.

Impuls 4

Britterna agerar bara med spaning och får inget utfall.

21Pz framrycker västerut medan 15Pz står still. Säkert för att slå ut min nya zeeländska brigad som snart anländer i detta område.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Natt 3

Britterna drar ur från Ariete, istället får spaningsbat ur 15Pz två steploss, och Crusaderbat ur 7 armoured återhämtar två steps. Ariete och 21Pz div är båda shattered.

Axelmakterna är passiva.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Dag 4

Impuls 1

Vi har nu en intressant situation där jag har två VP för shattered divs. Axelmakterna har inga. Jag kan alltså sitta still och ändå vinna. Pressen är på fienden. Samtidigt är geografiska VP vid SIDI REZEGH svagt skyddade. Och Afrikadiv behöver bara en förlust till för att bli shattered. Kan jag nå dit kan jag vinna stort. Fast jag vill skydda mina britter så inte de blir shattered...Och sydafrikanerna är långsamma. Så 21Pz kommer hinna emellan.

Jag slår ut 15Pz spaninsgbat innan den hinner dra ur.

Strv102r

Impuls 2

Båda manövrerar mot SIDI REZEGH. Nya Zeeländarna anländer och anfaller 15Pz och ger tyvärr bara en steploss på fienden.

Strv102r

Impuls 3

Tyskarna är snabbast och ger två steploss på nya zeeländarnas infanteri.

5 sydafrikanska når fram till en tysk bataljon ur 21Pz och får jättebra utdelning då denna slås direkt. Nya Zeeländarna ger bara 15 Pz en steploss.

Strv102r

Impuls 4

Tyskarna slår ut Nya Zeeländarnas Valentine skvadron, en skyttebataljon och lämnar bara rester av en skyttebataljon. De får tillbaka två steploss på sitt infanteri. Vid SIDI REZEGH anfaller en sydafrikansk brigad 21Pz III bat och den andra Afrika div. 7 armoured hålls i reserv. PzIII bat får inte ens kråma men man slår ut en bataljon ur Afrika (= shattered) och en nästan utslagen.

Strv102r

Natt 4

7 armoured återhämtar lite, både på inf och strv (nu har jag en intakt Crusaderbat igen) medan tysken återhämtar lite på en infbat ur 15Pz samt infbat ur Afrika framför 5 sydafrikanska.

15Pz ger två steploss till nya zeeländarna. Afrika och ingbat ur 21Pz ger tre steploss på 5 sydafrikanska med hjälp av sitt art. PzIII lyckas inte med något trots understöd av två tunga artförband.

Dag 5

Impuls 1

Tyskarna är snabbast igen. 15Pz totalslår Nya zeeländarna (= shattered)... PzIII ur 21 ger mig en steploss medan art ur 21 ger 5 sydafrikanska 1 steploss.

Den nya nya zeeländska brigaden anländer och får framgång. Kanske 15Pz blev överraskade. Man slår ut både de reducerade skyttebataljonerna helt. I väst gör 7 armoured en overrun och nedkämpar Afrikas reducerade bataljon. 5 sydafrikanska och 7 armoured Crusaders ger sig på ingbat ur 21Pz och nedkämpar nästan den. 1 sydafrikanska får stöd av infanteriet ur 7 armoured men det blir bara en steploss på PzIII bat.

Strv102r

Impuls 2

15Pz slår bara ut ett step för nya Zeeländarna men 21Pz och Afrikas till sist anländande infbat genomför ett motanfall med mycket art mot 7 armoureds infanteri. Det nedkämpas helt (= shattered).

Nya zeeländarna ger två steploss på en av 15Pz PzIII bat. 1 sydafrikanska lyckas till sist slå ut PzIII ur 21 Pz medan 5 sydafrikanska och 7 armoured slår ut en infbat ur Afrika.

Strv102r

Impuls 3

Nya zeeländarna slår ut det sista ur PzIII bat ur 15Pz (=shattered) medan 7 armoured slår ut en infbat ur Afrika. Nu är det bara artilleri mellan mig och SIDI REZEGH och TOBRUK! En infbat ur Afrika finns kvar lite vid sidan om.

15Pz slår ut en infbat och halva Matildabataljonen.

Strv102r

Impuls 4

Britterna agerar bara med spaning men slår nästan ut den kvarvarande bataljonen ur Afrika.

15Pz slår ut de sista Matildorna och reducerar en infbat.

Strv102r

Natt 5

15Pz reducerar en infbat.

Britterna slår Afrikas sista bataljon.

Tysken ger upp. Jag har 4 VP då alla axelmaktsdiv är shattered. Jag har förlorat 3 VP på egna shattered = +1 VP på förluster, och jag kommer att ta flera geografiska VP.

Rehnskiöld

Elias Nordling skriver att "det finns ingen risk med att anfalla". Håller inte riktigt med där. Spelade just ett helt parti och bevittnade två faror. Efter ett anfall kunde man bli riktigt utsatt för motanfall nästa rond. Flera gånger befann sig trupper för långt in bland fienden och blev nästan kringrända, ibland strax totalt mörbultade / förintade.

De allierade vann med 4-2, bland annat vanns en poäng av att 9 styrkepoäng sydafrikaner kom fram till att lyfta belägringen av Tobruk eller något åt det hållet. Men inte en enda tysk panzer III gick förlorad, samtidigt som samtliga brittiska enheter blev utplånade (förmodar att några vettskrämda engelsmän lyckades undkomma ut i öknen, men vad fanns där att finna, knappast vatten). De allierade tog ett enda flygfält men förlorade det den sista dagen till en tysk spaningspatrull som rejsat tillbaka och knyckt tillbaka den härligheten. Den sista dagen jagade tyskt pansar och artilleri nya zeeländarna, de som fortfarande var organiserade. Hade det fortsatt hade de gjort bäst i att lämna spelbrädet / den snygga och hårda kartan, helt och hållet.

Militärt tycker jag nog att axelmakterna vann.