Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elimää

Flames of war

Startat av Elimää, 15 juni 2005 kl. 14:43:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tommy Röhs

#15
Citat från: "Anders Fager"Var inte tätortsbebyggelsen i Arnhem mern än 400 meter i fyrkant?

Det är korrekt. I skala 1:76 (20mm figurer) blir det ungefär 5 x 5 meter...

A F

#16
Citat från: "Tommy Röhs"
Citat från: "Anders Fager"Var inte tätortsbebyggelsen i Arnhem mern än 400 meter i fyrkant?

Det är korrekt. I skala 1:76 (20mm figurer) blir det ungefär 5 x 5 meter...

Inte för att det är något att tjafsa om. men är du säker på det där? För det är inte mycket. Tätortsbebyggelsen (sammanhängande stenstad utan större gränområden) i Lund är fyra-fem ggr större och om jag minns rätt så är Arnhem en hyggigt stor stad.

Tommy Röhs

#17
Citat från: "Anders Fager"Inte för att det är något att tjafsa om. men är du säker på det där? För det är inte mycket. Tätortsbebyggelsen (sammanhängande stenstad utan större gränområden) i Lund är fyra-fem ggr större och om jag minns rätt så är Arnhem en hyggigt stor stad.

Ahh jag var inte tillräckligt tydlig....
Modellen är bara runt brofästet, inte hela stan.

berna

#18
Flames of War använder 15mm-figgar dvs en skala runt 1:100. De hus jag har byggt med 2 våningar är ca 7 cm höga + tak. En dörröppning är 2 cm hög och 1 cm bred. En normal infanteribas (ett rifle-team tex) är 5x3cm stor så om man vill kunna ställa figgar i husen så är det ett bra mått att jobba med. Jag bygger mina hus i 1,5mm papp som jag täcker med finspackel och sen målar. Och ja, det finns regler för strid i bebyggelse, till och med regler om hur man slår ut en vägg för att kunna skjuta. Se också forumet på www.flamesofwar.com för mer idéer.
Ett helt oootroligt snyggt hus för Flames of War är det här: http://www.worldatarms.com/cgi-bin/i/Im ... chstag.jpg

Jag minns inte exakt varifrån vi fick namnet Delgivarna men vi tyckte det blev bra så... 8)

A F

#19
Citat från: "Tommy Röhs"Ahh jag var inte tillräckligt tydlig....
Modellen är bara runt brofästet, inte hela stan.

Så det blir bara slutstriden? Om jag minns rätt så är speciellt den norra (?) flanken, vägen mot bron från fällningsplatserna, en ganska öppen historia, både vad gäller terräng och vem som kontrollerar den.

berna

#20
Att spela Flames of War i Arnhem tycker jag låter som en trevlig idé. Det största problemet är väl att Flames of War ännu inte släppt några figgar för brittiska fallskärmsjägare...eller några brittiska figgar för senare delen av kriget över huvudtaget (FoW delar upp kriget enligt; 1939-41 early, 42-43 mid och 44-45 late). Men om man inte är så "materiel-trogen" så går det väl att köra med befintliga figgar...  :wink:

A F

#21
Citat från: "berna"Att spela Flames of War i Arnhem tycker jag låter som en trevlig idé. Det största problemet är väl att Flames of War ännu inte släppt några figgar för brittiska fallskärmsjägare...eller några brittiska figgar för senare delen av kriget över huvudtaget (FoW delar upp kriget enligt; 1939-41 early, 42-43 mid och 44-45 late). Men om man inte är så "materiel-trogen" så går det väl att köra med befintliga figgar...  :wink:

Vad ska du med gubbar till, de kommer ju ändå att vara inne i husen. :lol:

Tommy Röhs

#22
Citat från: "berna"Att spela Flames of War i Arnhem tycker jag låter som en trevlig idé. Det största problemet är väl att Flames of War ännu inte släppt några figgar för brittiska fallskärmsjägare...eller några brittiska figgar för senare delen av kriget över huvudtaget

Det finns fler tillverkare av 15mm Andra världskriget figurer,
både Peter Pig och Old Glory har britter.

Elimää

#23
Citat från: "berna"Att spela Flames of War i Arnhem tycker jag låter som en trevlig idé. Det största problemet är väl att Flames of War ännu inte släppt några figgar för brittiska fallskärmsjägare...eller några brittiska figgar för senare delen av kriget över huvudtaget (FoW delar upp kriget enligt; 1939-41 early, 42-43 mid och 44-45 late). Men om man inte är så "materiel-trogen" så går det väl att köra med befintliga figgar...  :wink:

Köp inte Oldglory utan de figurer från battlehonours/quality castings

Ja men vad spelar det för roll när battlehonours/Quality casting har gjort om sina 15mm English, om man inte orkar göra egna baser så är det ju bara att beställa baser från FOW, och så har ju peter pig characterpacket som man bara måste ha ,Frost with horn, Tatham-Walther  with umbrella, Runner, Padre with communion kit) Förvisso kostar peter pig £1,9 för 8 figurer men infanteriet är väl värda sina pengar dock inte tanksen.

http://www.caliverbooks.com säljer peter pig och skickar fraktfritt i världen om man beställer för £15

www.oldglory15s.com säljer Quality castings till schyssta mängdrabatter. Dock finns inga bilder på infanteriet, men tanksen är jäkligt snygga.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Simon Talla Talltorp

#24
Linka är ett smidigt system så länge man inte ska ge sig på att modifiera skalan (som jag har valt att göra) och att ta och bygga större städer skulle ta MÅNGA arbetstimmar. Resultatet kan bli precis hur bra som hellst men man ska vara medveten om vilket jobb det är bakom.

om man däremot inte tycker att det gör så mycket att spela med 15mm eller 1:100 figurer i en stad som är byggd med 20mm eller HO/OO byggnader så kan man nog nästan halvera byggtiden.

A F

#25
Citat från: "Simon Talla Talltorp"om man däremot inte tycker att det gör så mycket att spela med 15mm eller 1:100 figurer i en stad som är byggd med 20mm eller HO/OO byggnader så kan man nog nästan halvera byggtiden.

Men hur gör ni med trupp inne i husen? I 1:100 så är det inga problem att definera rum & våningar.

Simon Talla Talltorp

#26
det beror på hur man väljer att bygga husen. jag brukar nöja mig med att ha en våning i varje hus, oftast översta våningen. regelmässigt måste man komma överrens om innan varje spel eller ha en generell deffinition på vilken våning den öppna våningen representerar.

Det man KAN göra är ju att bygga alla hus som staplade våningar men det blir ett sånt j***a plockande med våningar hit och dit, speciellt om man har en stad som består till största delen av 3våningshus.