Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Amerikanska inbördesbjuttar

Startat av ulve, 23 januari 2009 kl. 10:51:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Med hänv. till ruriken på tråden: vad är en/ett 'bjutt'?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

thermopylai

Har inte spelat G:BoC, men hade mycket roligt med Bobby Lee från CG för några år sen. Kändes helt rätt med block-fog of war och begränsad aktiveringsförmåga med HQ:s på den lite högre nivån. Bobby Lee och Sam Grant är de CG-spel som liknar Eastfront-serien mest, men mycket mindre skala och inga blitzar.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

ulve

Citat från: "Andreas Lundin"Med hänv. till ruriken på tråden: vad är en/ett 'bjutt'?
en blipp fast från umeå

Micke G

Citat från: "magnus lindström"Jag har bara hört skit om Gettysburg, bla att det inte påminner om ett slag från inbördeskriget i huvud taget. vad tycker du?
Vissa har reagerat på spelsekvensen:
A) Fire->Move->Melee
B) Fire->Move->Melee
Det är väl mest fanatiker av ACW som tycker att det inte speglar dessa strider. Men som lekman på området så ska det inte spela så stor roll. Kan nämnas att i den kommade Shiloh så har skaparna tydligen tillfredställt herrarna med en annan spelsekvens men hur den går vet jag inte. Det går dock en del olika rykten, bla att den innehåller följande:
Move->Move->Fire->Fire->Melee.
Hur dom i så fall löser bestämande av initiativ och aktivering blir kul att se.

Elias Nordling

Man behöver inte vara fanatiker för att tycka att det är absurt att man inte kan se skillnad på infanteri och artilleri på denna skala.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Micke G

Nja, nu var det ju inte blocken som de har klagat på. Om man inte gillar blockspel så finns det ju en uppsjö av traditionella spel av detta slag. Även om det finns vissa regler som en del tycker är tveksamma så är folk över lag mycket nöjda med spelet i övrigt. Förklaringarna till reglerna som skaparen har gett låter vettiga i mina öron. För egen del så är jag mest ute efter spelet i sig, gillar systemet och det jag läst har varit lockande.

Elias Nordling

CiteraNja, nu var det ju inte blocken som de har klagat på.

Det är ett av klagomålen jag hört, plus att det inte liknar någonting som har med inbördeskrigsslag att göra.

Micke G

Å andra sidan har jag hört mycket gott om spelet av en del hängivna ACW-killar. Att det skulle vara en dålig representant för kriget/slaget tror jag inte, tvärtom. Men så är det väl med alla spel, tycker man inte om det så blir det svårt att hitta positiva saker i det. Bryter man dessutom ned alla spel i molekyler så hittar man alltid något som inte överenstämmer med verkligheten, inte sant?

Elias Nordling

Jo, men med det relativistiska resonemanget är ju inga spel dåliga.

Micke G

Bör tillägga att vill man ha ett spel som är så realistiskt som möjligt eller ska det vara kul att spela. Det finns ju alltid Summer Stormför den som vill gotta sig i alla detaljer vad gäller Gettysburg där varenda buske är placerad i princip på metern när och general Lee har en extra matranson fasttorkad i skägget.

Elias Nordling

CiteraBör tillägga att vill man ha ett spel som är så realistiskt som möjligt eller ska det vara kul att spela.

Finns ingen motsättning. Du blandar ihop realism med detaljer. Ett spel kan vara realistiskt, kul och relativt abstrakt, realistiskt, kul och oerhört detaljerat, kul, detaljerat och uppåt väggarna galet ur historiskt perspektiv, mm.

Ett Gettysburg-spel får för mig gärna vara busenkelt och kul, men om, säg, korrekt speltaktik är att chock-anfalla med artilleri i närstrid (säger inte att så är fallet i detta spel, använder det bara som ett tydligt exempel) är det inte ett spel om amerikanska inbördeskriget, utan bara ett konstigt spel med illasittande historiskt tema. Battle Cry, är förresten ett utmärkt exempel på det. Ett inbördeskrigsspel där infanteri kan skjuta 2/3 så långt som artilleri och kavallerichock är ett viktigt taktiskt inslag. Det är inte på något sätt ett dåligt spel, men det har mycket litet att säga om amerikanska inbördeskriget.

Micke G

Helt rätt Elias. Jag ska spela först och sen ska jag dela med mig om det var bra spelmässigt sett. Rent historiskt sett så skiter jag i om det är korrekt in i minsta detalj, bara jag har kul.

magnus lindström

Jag har hört att även booby lee och sam grant ska vara dåliga ACW-spel. Ar´tt de mer liknar första världskriget med långa fronter. Annars tycker jag dessa verkade intressanta.

engelsmanen

Would it be swearing in church to say I think A House Divided is a fun game to play and gives an interesting strategic overview of the course of the ACW.
Yes, the cavalry raids can be a little unrealistic if an experienced player manages to break through someone a little newer to the game, but the overall swing of the war seems to 'feel' correct.
Initial small militia forces, better CSA organisation and slightly better troops allow a chance for them to end the war swiftly in the East with luck and skill.

Once a year or two has gone then the CSA is forced more and more onto the defensive and the trench systems begin to appear.

Of course there are no blips, no hexes and its not card driven..
so probably on the lighter side of what this forum likes/expects.

Cheers Paul.

Andreas Lundin

CiteraOf course there are no blips, no hexes and its not card driven..
so probably on the lighter side of what this forum likes/expects.

Yes, you're probably right about that. But your opinion count as much as anyone elses.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East