Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Designer developer

Startat av Andreas Lundin, 27 januari 2009 kl. 14:45:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Vad gör en designer, respektive en developer?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

Som en författare och en redaktör, kan man säga. designern gör all research och sätter ihop ett speltestkit. Developern koordinerar speltestandet och polerar det till något njutbart. En del ninjadevelopers kan inte låta bli att konstruera om allt de får i sina händer medan andra bara byter adressetikett. En del konstruktörer lämnar ifrån sig osammanhängande röror som endast en ninjadeveloper kan rädda.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

ok. Det verkar som att developers får för lite cred. jämfört med designers. Developers verkar vara någon slag städgummor, medan designers bara glassar och sprutar idéer kring sig som gödsel.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

I värsta fall, ja.

Elias Nordling

Ibland hör man "ha är en bra designer, men han behöver en bra developer". Ibland är det också sant. Richard Berg är en mycket kompetent designer som ibland har svårt att knyta ihop trådarna, städa upp och rensa, men han har ju rutin och vet att det är developerns jobb.

Perry Moore, däremot, förestöäller jag mig som en skäggig tungt beväpnad karl som bor i ett ruckel i klippiga bergen fyllt med böcker om nazistisk och kommunistisk hårdvara. I rasande takt spottar han ur sig osammanhängande alster som för ett otränat öga kan verka vara fulla av bra idéer. Han behöver inte en bra developer, han behöver en designer.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"ok. Det verkar som att developers får för lite cred. jämfört med designers. Developers verkar vara någon slag städgummor, medan designers bara glassar och sprutar idéer kring sig som gödsel.

Kan väl jämföras med regissör/producent-förhållandet i filmbranschen.
En mycket bitter liten man.

Peter Stenberg

Citat från: "Andreas Lundin"Vad gör en designer, respektive en developer?

Tjena!

Jag har gjort några brädspel men bara ett krigsspel med en expansion till.
"Nuke Norway Now"  

Lite off topic kanske.

För min del började det som en skoj grej som sen tog fart och blev mer och mer seriöst ju fler som var sugna på att spela det. Så spelide`n var från början inte en ide till ett spel utan bara en rolig anfallsplan hur Sverige ska ta Norge med vapenmakt och atomvapen. Men under utvecklingsprocessen så tror jag att som designer så är det viktigt att lyssna och ta in bra konstruktiv feedback och va beredd att "Kill your darlings" även ifall vissa saker är något man verkligen gillar, så kanske  det inte ger spelet något vettigt igentligen.

Jag skulle vilja säga att alla de som varit med och betatestat NNN har på något vis varit med och byggt/utvecklat spelet på något vis genom sin feedback. Så att jag kunnat få nya infallsvinklar på hur jag ska kunna angripa problemen som gjort att det inte varit ett väloljat spel.

Det verkar som vissa designers är mest intresserade av att ha med sitt namn och att det är mer det som säljer än själva spelet.

Tänker då på "Tom clancy " som både gjort
brädspel & dataspel i väldigt skiftande kvalitet.

Inom datorspel: Så står det t.ex att det är företaget "Valve" som skapat Counterstrike & Portal, fast det i själva verkat är ett gäng hängivna fans som gjort spelen och sen blivit uppköpta.

Lee Brimmicombe-Wood

Citat från: "Andreas Lundin"ok. Det verkar som att developers får för lite cred. jämfört med designers. Developers verkar vara någon slag städgummor, medan designers bara glassar och sprutar idéer kring sig som gödsel.

I'm not sure this is true. There's a lot of variation so far as I can see.

There are some developers who do little more than editorial work and others who make a substantive contribution. On UKC Josh Buergel suggested the core cards. That was an idea thrown out by the developer that was seized upon by the designer.

As another example, Columbia are notorious for substantially redesigning games that they publish. The published Hammer of the Snots was a very different game from the one Jerry Taylor supplied to them. They hacked a lot of detail away. (I fear for Pox Baltica should Columbia get their hands on that.)

Then, of course, there are one-man bands like myself. Somehow I have resisted having developers foisted on me and, of course, do my own art. Much to my surprise GMT seem perfectly happy with this.
Up in the air Junior Birdman

Kanger

CiteraThen, of course, there are one-man bands like myself. Somehow I have resisted having developers foisted on me and, of course, do my own art. Much to my surprise GMT seem perfectly happy with this.

Typ som mig. Ett sätt att jobba som developer parallellt med att vara designer är att tänka på spelet som en stad full med komplexa parametrar. Tricket är att köra in i staden genom var och en av de "20" infartsvägarna för att se om det håller eller om det uppstår mystiska buggar. Varje gång en bugg åtgårdas får man köra in genom alla 20 igen. Jag har haft turen att jobba med en duktig administratör och grafiker - Randy Lein - (Legion Wargames, f.d Khyber Pass) som har fixat till den slutgiltiga grafiska touchen på allt (karta, markörer och regler). Han är snabb och skicklig.

Min poäng är att det viktigaste är att ha ett kompetent (och snabbt) bollplank. Jag har jobbat med inkompetenta jeppar som är inkapabla att förstå regler och sammanhang. Man lär sig då uppskatta de duktiga medarbetarna.

Elias Nordling

Some people CAN work as designer and developers in one, but they are a special breed. Then again, some developers do more bad than good.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Some people CAN work as designer and developers in one, but they are a special breed.

Part of the trick is being unable to tell the difference.

Lee Brimmicombe-Wood

Citat från: "Kanger"Min poäng är att det viktigaste är att ha ett kompetent (och snabbt) bollplank. Jag har jobbat med inkompetenta jeppar som är inkapabla att förstå regler och sammanhang. Man lär sig då uppskatta de duktiga medarbetarna.

I think it's important having people who are in sympathy with the designer and understand his aims.

Charles Vasey can be an incredibly difficult man to work with. On UKC at first I didn't completely understand the philosophy underlying the design and his goals for usability on the product. Charles being both stubborn and forceful pretty much beat it into me. The result was that I delivered not only what he wanted but something that exceeded his expectations.

However, Charles is like me and is driven to nursemaid the product through to completion and ensure a very high standard of quality. There are, believe it or not, a lot of designers who are not like that. They pretty much hand off a Beta version of the game to the publisher and from that point on don't give a shit. The developer is left to carry the thing through to final publication.

Then you have the extreme end of the scale. So far as I can make out Bergy barely does much work past the initial design and leaves it in the hands of his happy helper elves to do all the hard work while he trousers the money.

A F

Citat från: "Lee Brimmicombe-Wood"They pretty much hand off a Beta version of the game to the publisher and from that point on don't give a shit.

Sounds a lot like a magazine project I've been involved in. But those people take the whole thing even further and publish what is still more or less a beta kit that six months down the line some poor guy on Grognards will publish a developed (and translated) version of the game...

Lee Brimmicombe-Wood

Citat från: "Anders Fager"Sounds a lot like a magazine project I've been involved in. But those people take the whole thing even further and publish what is still more or less a beta kit that six months down the line some poor guy on Grognards will publish a developed (and translated) version of the game...

What magazine is that? ATO? I don't trust them at all. They are deeply disrespectful of creators and I'm not persuaded they have the skill in all departments.

I had dinner with Charles Vasey yesterday and he's still spitting feathers over his poor treatment over Deathride.

Lee Brimmicombe-Wood

Citat från: "Anders Fager"Sounds a lot like a magazine project I've been involved in. But those people take the whole thing even further and publish what is still more or less a beta kit that six months down the line some poor guy on Grognards will publish a developed (and translated) version of the game...

Stick to your guns with these people. Get involved and try not to let them push something out of the door that isn't ready. It takes an excess of care to do a good job and I'm not persuaded the mags have the time, resources or talent to do a job as well as, say, I can.