Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Forumets framtid

Startat av tobias, 9 februari 2009 kl. 12:45:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tobias

Citat från: "Holmgren"Det mesta forumarbetet ligger sedan en tid nere, som ni säkert märkt, medan jag och Tobias diskuterar forumets fortsatta framtid.....
Citat från: "Elias Nordling"Oj, jag hoppas att det inte är Israel/palestina-diskussionen som föranlett diskussioner om forumets framtid! Den har ju blåst över nu och forumet återgått till sin vanliga lunk.

Tyvärr är det faktiskt bland annat Israel/Palestina-diskussionen som har lett oss in på denna diskussion om forumets framtid. Det som gjorde att vi verkligen tog tag i det var när vi började få mail från användare som berättade att de tänkte lämna forumet för att de inte trivs med klimatet som finns på www.krigsspel.se. Det är inte ok när medlemmar hör av sig och berättar att de känner sig påhoppade av andra medlemmar. Då är det inte roligt längre.

Jag och Holmgren gillar spel, och det här forumet är till för att diskutera spel. Vi upplever det som att diskussioner kring spel dock har avmattats, samtidigt som övriga, off-topic, diskussioner har tagit allt större plats.

Eftersom jag och Holmgren i grund och botten vill diskutera spel och driva ett forum för just detta har denna trend gjort att vi nu har börjat diskutera vad vi ska göra med forumet.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Andreas Lundin

Låter bra. Jag vill diskutera spel. Ta bort boxen. Tillättavisa de som inte håller sig till speldiskussioner. :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Jag kan gott avhålla mig från liknande diskussioner för forumets bästa. Men jag håller inte med om att det diskuteras spel mindre. Jag tycker att det diskuteras spel för fullt just nu.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Jag kan gott avhålla mig från liknande diskussioner för forumets bästa.

Frågan är bara när en diskussion blir "liknande"?  :?

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Låter bra. Jag vill diskutera spel. Ta bort boxen. Tillättavisa de som inte håller sig till speldiskussioner. :up:

Ja, ta bort Boxen är väl det enklaste. Men det är synd för det är oftast ett trevligt socialt vattenhål vid sidan av speldiskussionerna.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Elias Nordling"Jag kan gott avhålla mig från liknande diskussioner för forumets bästa.

Frågan är bara när en diskussion blir "liknande"?  :?

Poäng.
En mycket bitter liten man.

A F

Förbjuder du en tredjedel nonsenstrafik så mister du två tredjedelar av den totala trafiken. Hela den sociala dimmensionen försvinner.

Scipio

Vill man göra det enkelt så stänger man Boxen.

Alternativ skulle kunna vara att förbjuda diskussioner om politik och religion och göra en eller två personer ytterligare till moderatorer som kanske frekventar forumet oftare än tobias och holmgren som får följa upp att det efterlevs.

Sen så kan jag också säga att jag absolut inte tror att dessa diskussioner har tagit det minsta lilla utrymmet från speldiskussionerna i sig. Skulle vi titta närmare på det så är min gissning att vi de senaste tre månaderna har haft en betydande del mer diskussion om spelen än motsvarande tid året innan.

Själv har jag inget emot att det finns en offtopic-bräda där det också är möjligt att diskutera för diskuterandets skull som ibland kan vara roligt om än tramsigt men jag kan förstå att det också påverkar forumets image och även kan avskräcka känsligare tittare som inte kan undvika att läsa de ämnen som de uppfattar som stötande.

Personligen så tycker jag att det bästa vore att förbjuda diskussioner av ämnen som är "känsliga" och att tillsätta en eller två moderatorer till för att se till att samtalen inte glider iväg på icke godkända marker.
"Randomization is too important to be left to chance"

ulve

Nej behåll boxen. Vill man inte ha den sociala aspekten utan bara spelen så kan man låta bli att klicka där. Palestinadiskussionen var iofs rolig ett tag men den gick för långt. Något som lätt lösts med lite moderering.

Finns det något annat exempel på något som kan liknas vid påhopp? 1 av 1756 trådar som spårat ur till något som folk tagit illa vid sig av är väl vad man kan räkna som godtagbara förluster?

Scipio

Citat från: "ulve"Finns det något annat exempel på något som kan liknas vid påhopp?
Ja alla inlägg av Anders Fager...   ;)
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"
Citat från: "ulve"Finns det något annat exempel på något som kan liknas vid påhopp?
Ja alla inlägg av Anders Fager...   ;)

Du är så gott som död.... :evil:

ulve

:twisted:

A F

:x  :evil:  :twisted:

Elias Nordling

Citera1 av 1756 trådar som spårat ur till något som folk tagit illa vid sig av är väl vad man kan räkna som godtagbara förluster?

Ja att lägga ner forumet på grund av EN hetsig diskussion känns litet överkänsligt.  Det är väl bara att agera moderatorer.

Elias Nordling

Jag tror också att om man stänger boxen kommer större delen av speldiskussionerna också att försvinna. Plus att folk kommer att få svårare att hålla sig on-topic om det inte finns någon "social njure" på forumet.