Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Cyberboardkreationer

Startat av Delirium, 9 mars 2009 kl. 21:18:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Är det någon här som försökt bygga cyberboard-boxar själv på spel de har? Undrar hur svårt och tidsödande det är för ett spel som till exempel  Machiavelli som få har och är segt vid bordet men borde vara fint att spela pbem.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

sfclinken

Både Vassal och CB är hyfsat enkla att skapa moduler till, speciellt om du har scannade bilder på allt. Har du inte det tar det såklart tid att göra grafiken. PÅ Vassal kan det ta tid också beroende på hur mycket finlir du vill göra med fow, grids och annat "nice to have".
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

silversixx

Gjorde ett mindre försök med Vassal. Tyvärr så kräver det vissa Java-koder och sådana larviga saker sysslar jag inte med.

pelle

VASSAL kräver inte minsta lilla javakod. Allt är pek-och-klicka.

Det måste vara någon väldigt olycklig formulering på deras hemsida eftersom du är den andra jag hör som har fått för sig det där. Det GÅR att utöka sina moduler med Java-kod, men bara om du vill göra något superavancerat. Den enda modulen jag tror jag har sett använda sådant är den för ASL, för LOS-funktionen.

Delirium

Jättekul att höra vad ni tycker om Vassal grabbar, men jag undrar ju om Cyberboard.  :P
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: "Delirium"Jättekul att höra vad ni tycker om Vassal grabbar, men jag undrar ju om Cyberboard.  :P

Samma sak där... minus Java då i.o.f.s
Har du scannat material kan det bli snyggt och enkelt, annars fult och eländigt tidskrävande.

Jonas - Abe - Multing
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

pelle

Nja. För VASSAL i alla fall gäller att om man skippar scannade blippar kan man i stället göra blippar som är mer behagliga att använda på en skärm. Till exempel kan man göra trick som med ASL-modulen där bara bilden på stridsvagnen roterar i stället för att vrida hela brickan, eller enkelt ersätta högra med statusmarkörer med små ikoner eller bokstäver som dyker upp direkt på enhetens bricka. Man kan skala ned bilder och skala upp text också, för att få plats med mer information på mindre brickor (och alltså få in en större del av kartan på skärmen utan att det blir oläsligt).

Visst ser det lite ballt ut med inscannade brickor, och det är mycket enklare att göra en sådan modul som sagt, men om jag får välja tar jag hellre en genomarbetat modul anpassad för skärmen.

silversixx

CiteraDet måste vara någon väldigt olycklig formulering på deras hemsida eftersom du är den andra jag hör som har fått för sig det där. Det GÅR att utöka sina moduler med Java-kod, men bara om du vill göra något superavancerat. Den enda modulen jag tror jag har sett använda sådant är den för ASL, för LOS-funktionen.
Det var det lite mer avancerade som jag ville komma åt. Ju mer "helautomatik" som möjligt, desto smidigare för spelarna :)

Detta var för WaR 2. Men det projektet verkar rinna ur sanden eftersom mannen med de åtråvärda vektorfilerna inte svarar på mail...

Andreas Lundin

Det finns redan en WAR2-gamebox till cyberboard...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Det finns redan en WAR2-gamebox till cyberboard...

Har du den? Och i så fall, har du lust att dela med dig?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Har den hemma. Kan skicka över den via msn när jag kommer hem...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

silversixx

Citat från: "Andreas Lundin"Det finns redan en WAR2-gamebox till cyberboard...
:shock:

Och så tyckte jag att letat...

pelle

Citat från: "silversixx"Det var det lite mer avancerade som jag ville komma åt. Ju mer "helautomatik" som möjligt, desto smidigare för spelarna :)

Jo, för att köra lite till off-topic här, så det finns en förfärlig massa parametrar och triggers och saker man kan sätta upp i VASSAL utan att programmera en rad Java, så det är ganska sannolikt att det man vill göra går att göra om man bara hittar rätt färdiga moduler att kombinera. Det kommer ju mer sådant med varje version också (ingen missade väl den nya som släpptes härom veckan?).