Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tipsa på blippspel ?

Startat av Per pirat, 11 mars 2009 kl. 22:49:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

:up:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

hejhenrik

Jo, Grand Illusion är ett lite märkligt spel. Och ett spel jag vill tycka om mer än jag i praktiken gör.
För mycket undantag som sagt, det blir aldrig nåt ordentligt flyt och jag har svårt att bli engagerad, och då är jag ändå väldigt intresserad av temat/ämnet. men samtidigt är det som sagts nåt lite mysigt över spelet. passar nog faktiskt bäst att sitta och solitair-pilla med (vilket jag iofs tycker om nästan alla spel, förutom Paths of Glory och andra kortdrivna spel).

Elias Nordling

När jag körde spelet fick jag en konstig känsla av att tyskarna hindrades mer av specialregler än av förflyttningsmöjligheterna, och de studsade runt i Belgien utan att komma ut som tigrar i en bur.

Paper Wars hade en lång bra recension som på pricken fångade varför spelet inte är så roligt som det verkar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Jag (tysk) och Ting (allierad) körde ett parti GI för inte allt för länge sedan och jag upplevde det som ett ruskigt kul och spännande spel. Hade det inte varit för att jag gjorde en dundertabbe som innebar att mina förband inneslöts utanför Paris hade vi fått ett hyfsat historiskt resultat där jag varit tvungen att falla tillbaka och gå i försvar.

Tyckte det var MYCKET bra faktiskt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Ett av de största problemen med GI är att det i princip är omöjligt att inte vinna med tyskarna om man inte har extrem otur. Jag har spelat fyra partier, samtliga har varit överlägsna segrar för tysken.
Jag ser två problem (hoppas att jag minns dem rätt).

1) Tyskarnas General Withdrawal. Historiskt var detta just ett tillbakadragande på bred front, men i spelet kan man använda det som ett avancemang på bred front, ett "General Assault", eftersom man får flytta alla enheter en ruta åt valfritt håll - inte nödvändigtvis bakåt.

2) Tyskarna behöver inte trycka på till Paris. Kommer de halvvägs så vinner de på VP (och vanligtvis kommer man längre än så utan några som helst problem). Fransmännen saknar möjlighet att tvåla till tyskarna så fort man börjar gräva ned sig.

Punkt 2 går nog att åtgärda genom att man ändrar mängden VP som behövs för seger.

De få partier som Fransmännen vinner verkar alltid bero på att de lyckas med någon galen Hail Mary-plan XVII-manöver och tar Metz.  :D
En mycket bitter liten man.

sfclinken

[quote="BigPapaBear"
De få partier som Fransmännen vinner verkar alltid bero på att de lyckas med någon galen Hail Mary-plan XVII-manöver och tar Metz.  :D[/quote]

Kul. Tack för denna uppmuntran, får mig att känna mig bättre efter mitt parti där jag förlorade som tysk. Fast å andra sidan berodde det snarare på ett "Hail Mary du lämnade hela vänsterflanken öppen" -manöver.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Kul. Tack för denna uppmuntran, får mig att känna mig bättre efter mitt parti där jag förlorade som tysk. Fast å andra sidan berodde det snarare på ett "Hail Mary du lämnade hela vänsterflanken öppen" -manöver.

Äh, jag är säker på att Multing fuskade med Cyberboard-prylen.  :wink:  :lol:

Per pirat

Fuskar gör Ting alltid! Grand Illusion verkar vara en favorit trots dåligt skrivna regler, förvirrande regelbok och många undantag. För egen del tar jag ett steg tillbaka men ska nog försöka lura någon att vara allierad så man i alla fall har testat det.
The essence of the Gemeinschaft of capital is organization.

Profit

Jag kan rekommendera Conflict of Heroes; snabbt, snyggt, gediget, enkelt. Taktiskt spel på östfronten.

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Äh, jag är säker på att Multing fuskade med Cyberboard-prylen.  :wink:  :lol:

Garanterat inte eftersom det var Live  :D .
GMY Peter

Per pirat

För den intresserade köpte jag Pursuit of Glory idag och sparkade igång ett parti Breakout Normandy i väntan.  :ultra:
Tack för all feedback, ska kolla upp en hel del av spelen ni tipsade om.  :up:
The essence of the Gemeinschaft of capital is organization.

BigPapaBear

Citat från: "Per pirat"För den intresserade köpte jag Pursuit of Glory idag

Kul! Dela gärna med dig om vad du tyckte om spelet när du provat det. Jag är lite nyfiken på det.  :up:

david

Hej, lånar tråden lite.

Vad är ett bra nästa steg upp i komplexitet från Combat Commander? Tacksam för tips.

silversixx

Det beror ju på vad man är ute efter :)
GMT listar alla sina spel efter komplexitet, så smidigast är ju att utgå från den i början. Då brukar man hitta ett par spel som är intressanta och fortsätter efter det.

Andreas Lundin

CiteraVad är ett bra nästa steg upp i komplexitet från Combat Commander? Tacksam för tips.

Jag skall försöka komma med något tips, men först måste du svara på följande:

Är du ute efter andra världskrigsspel, eller spelar perioden ingen roll?

Vilken nivå vill du ha? I Combat Commander arbetar man med grupper/squads. Är den nivån du vill ha på spelet, eller tycker du att det vore fräckt att flytta runt tiotusentals man istället?

Du skriver "nästa steg". Hur stort är ett "steg" för dig?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East