Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tipsa på blippspel ?

Startat av Per pirat, 11 mars 2009 kl. 22:49:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "david"Hej, lånar tråden lite.

Vad är ett bra nästa steg upp i komplexitet från Combat Commander? Tacksam för tips.

Spelserier är alltid porr. Då lär du dig flera spel med lite regelläsning och kan spela en mängd olika spel.

MMPs Standard Combat Series (SCS), Operational Combat Series (OCS) eller Tactical Combat Series (TCS) rekommenderas varmt. Gärna i den ordningen. SCS är enklast.
En mycket bitter liten man.

david

Sorry jag skulle specificerat mig lite.
Jag antar att det jag letar efter är ett taktiskt spel med lite mera 'kött'.
Tema är inte så viktigt, men det ska helst gå att spela klart ett parti på en kväll eller max en helg. Jag och dem jag spelar med spelar hellre än simulerar, så att säga...

CiteraMMPs Standard Combat Series (SCS), Operational Combat Series (OCS) eller Tactical Combat Series (TCS) rekommenderas varmt. Gärna i den ordningen. SCS är enklast.

Jag får ta och börja kolla in SCS helt enkelt! Tackar

Elias Nordling

Ska det vara  taktiskt, mer kött än Combat Commander, men ändå inte för hardcore, är nog TCS ett bra val.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

minke

ASL-SK1 är bra och billigt. Gillar man det finns det en enkel väg att följa sedan :)

Andreas Lundin

Ja gillar man mer spel än simulering så att säga, skulle jag också rekommendera Advanced Squad Leader Starter Kit. Spelen i Tactical Combat Series är fantastiska spel på alla sätt, men jag tycker det är ett rätt stort steg från Combat Commander. Dessutom kan ju vissa av de spelen närmast ta veckor att spela färdigt... :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Rydfalk

Tycker inte ASL-SK#X är bra nybörjarspel. Känns tyvärr som om de missar målet och snarast är skrivna för de redan frälsta.

Conflict of Heroes är lite "beer and pretzels" ASL, bra och kul nog, kör det med grabben med viss behållning - fanstyget vinner ju...

SCS-serien är annars som Björn redan varit inne på en bra fortsättning och ger en snabb inblick i hur många krigsspel fungerar. Bra allmäbildning typ.

TCS har väl ett ganska enkelt stridssystem men dess OP-sheets är väldigt speciellt måste man väl säga, även om jag gillar det skarpt.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

CiteraConflict of Heroes

...är en bra rekommendation också. Fast jag är kluven.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

minke

Citat från: "Rydfalk"Tycker inte ASL-SK#X är bra nybörjarspel. Känns tyvärr som om de missar målet och snarast är skrivna för de redan frälsta.

Tja det beror väl på hur man är lagd och vilken grad av regelmässig "köttighet" man är ute efter. Vissa fixar ASL-SK1 utan problem, andra har mindre tålamod med reglerna. Det är ju inget "beer and pretzels"-spel direkt. För mig var det i alla fall där intresset för krigsspel började, även om jag hade en del hjälp på vägen.

Conflict Of Heroes är ett bra och roligt spel, men jag vet personligen inte huruvida det är mer kött i det än Combat Commander (vilket jag inte har spelat).

Andreas Lundin

CiteraConflict Of Heroes är ett bra och roligt spel, men jag vet personligen inte huruvida det är mer kött i det än Combat Commander

Word

david

Jag har Conflict of Heroes och har spelat det många gånger. Tycker det är mycket bra (snabbspelat framförallt) och aningen enklare regelmässigt än CC.
Har kollat på ASL förut och även om det verkar intressant verkar det lite för tungrott, men vem vet man kanske hamnar i det träsket så småningom.

Som det ser ut nu verkar SCS eller TCS mest intressant, det är väl mest en fråga om att få tag i det då en del verkar vara out of print, ska kika i shopping forumet.
Tack för alla förslag.

Vvornth

Saken med TCS är den att det kan köras helt och hållet utan fog-of-war (op sheets) utan att det påverkar balansen särskilt mycket. Gör man det har man en långt snabbare och nybörjarvänligare spel.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance