Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay Third World War Campaign game

Startat av totte30, 13 mars 2009 kl. 11:04:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

silversixx

Citat från: "tinG"Åååå... vad kul ser det ser ut!
Finns det ingen i Gbg som kan tänka sig att spela detta? Om inte tycker jag att det är dags att någon lämnar bort sina boxar till mig så jag kan göra det själv.

Vill ha!

Jobba på med er AAR, jag kommer att detaljläsa!  :up:
Jag känner en lång mörkhårig trebarnsfader som la detta spel lådorna som skulle säljas på gothcon för ett par år sedan.
Ni kanske har träffats? Jonas heter han...

Scipio

Citat från: "silversixx"Jag känner en lång mörkhårig trebarnsfader som la detta spel lådorna som skulle säljas på gothcon för ett par år sedan.
Platsar i boken med titeln: "Krigspelshistoriens största misstag"  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Citat från: "silversixx"
Citat från: "tinG"Åååå... vad kul ser det ser ut!
Finns det ingen i Gbg som kan tänka sig att spela detta? Om inte tycker jag att det är dags att någon lämnar bort sina boxar till mig så jag kan göra det själv.

Vill ha!

Jobba på med er AAR, jag kommer att detaljläsa!  :up:
Jag känner en lång mörkhårig trebarnsfader som la detta spel lådorna som skulle säljas på gothcon för ett par år sedan.

STOPP! Jag la INGA spel i några lådor för försäljning! Jag var hemma och uppfostrade mina döttrar till krigsspelare när föreningens tennleksaksmånglare sålde bort "allt vårt guld".
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Du kollade i guldlådorna och skiljde det mycket bra från mycket bra.
Tyvärr så tror jag att du missade Third World War :(
Och den tennfigursmånglare som var chef för projektet vet vi båda två vem det var...

totte30

På allmän begäran, ny digitalkamera införskaffad :up:

War Turn 2

I strålande solsken skickar Nato upp 300st bombplan med relativ svag eskort för att störa de ryska underhållslinjerna. WP ser en chans att äntligen reducera det starka jaktflyget och skickar upp M-29: or som lyckas skjuta ned holländska F-16 plan. Tyvärr lyckas Italienska F-5 förband, som enligt underrättelsetjänsten skulle vara ofarliga, skjuta ned de ryska flygplanen. Ett järtecken? Luftvärnet fortsätter visa sin totala ineffektivitet och underhållslinjerna för samtliga helikopterförband störts.

Persiska Viken

Kurderna ser sin chans till självständighet och mobiliserar tre brigader som underställs ryskt befäl. En kraftig storm håller det starka amerikanska flyget på marken. Amerikanen är oväntat passiv i Zagrosbergen och utför endast upprensningsaktioner mot iranska förband.

Översiktsbild Zagrosbergen

Södra Europa & Balkan

Stärkt av en uppfriskande skidsemester utför ÖB för Södra distriktet en djärv manöver och kringränder med luftlandsättningar & helikopterförband 3st Italienska brigader, 2st franska specialförband samt ett flertal grekiska divisioner i Thessaloniki.

Utgångsläge

Omringning!

WP inleder en serie attacker mot Thessaloniki vilket skadar förbanden i staden samt avslutar med att skicka bombflyg för att kontinuerligt straffa förband som försöker undsätta staden. Nato evakuerar grekiska förband från Thessaloniki och tvingar, motvilligt, de kringgränsande förbanden att ge sig in i eldstormen i Thessaloniki.

:ultra: Slutsituation

Turkiet som förvånat undrar vad ryssen blev av, samlar mod och attackerar bulgariska förband.

Central Europa

WP omprioriterar underhållet för helikopterförbanden efter stora ansträngningar. Polska marinförband landstiger i Ålborg.  WP igångsätter en serie attacker i nordtyskland för att bibehålla momentum. Återigen misslyckas det ryska luftvärnet totalt att störa Natos bombplan vilket medför att moralen hos de ryska förband viker, samtliga attacker misslyckas fullständigt trots fördelaktigt utgångsläge. Då även de nästföljande attackerna misslyckas. nödgas den ryska ledningen utföra kraftfulla utrensningar ibland generalerna för att återställa lite elán i den ryska armén.  Åtgärderna ger effekt, då de avslutande attackerna i sydtyskland ger ett sannolikt utfall.

Inledande attacker i Norra Tyskland  "De tre 1:ornas slag"

Ett våldsamt anfall i sydjylland eliminerar två ryska divisioner samt stora delar av den danska armén. Belgiska Förband luftlandsätts i Köpenhamn.

Stärkt av de patetiska ryska attackerna går Nato till motoffensiv och inleder en serie motattacker. Med återuppstånden stridslystenhet biter de ryska förbanden ifrån till Natos förvåning.

Utslitna förband Sydtyskland

Norra Europa

Åbo intas, Finland inleder fredsförhandlingar. Ryska förband utgångsgrupperar vid broövergångarna i Torneå, Övertorneå & Kolari.

Den svenska regeringen sitter i krismöte, men beslutar sig för att inte provocera ryssen och flytta fram förband till gränsen. Den svenska armén är i full mobilisering.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

sfclinken

:shock:

Jag får en sån hemsk "DETTA SPELET VILL JAG HA" känsla inom mig....

Hoppas vi får se mer!!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Säg bara till så kan vi ta ett lir någon gång... :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"Säg bara till så kan vi ta ett lir någon gång... :)

till
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Citat från: "sfclinken"
Citat från: "Andreas Lundin"Säg bara till så kan vi ta ett lir någon gång... :)

till

Till på FF'09!?
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Ja det vore toppen.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "totte30"På allmän begäran, ny digitalkamera införskaffad :up:

:up:  :up:  :up:  :up:  :up:
En mycket bitter liten man.

totte30

War Turn 3 (WP: s complete turn + NATO 1st Impulse Central Front)

Vackert väder från Nordkapp till Persiska viken...

WP deklarerar fullskalig invasion av Sverige & Jugoslavien. I norr har ryska flygmekaniker stora svårigheter att göra flygplanen startklara.

Nato skickar 400st bombplan inklusive B 52 förband som har omstationerats från persiska viken för att ansätta de ryska underhållslinjerna. Luftvärnet lyckas förhindra B52:orna men samtliga helikopterförband & 3st pansardivisioner ur 3:e shockarmén sätts ur spel. Efter ett heroiskt jobb av underhållsförbanden, lyckas underhållet nå de utsatta förbanden.

Nato fortsätter med flygoffensiverna och förintar 2st pansargardes divisioner ur den 28:e armén som omgrupperade i närheten av Bielefeld.

Artic Front

Polska marinförband landstiger i Malmö, ryska marinförband landstiger i Sundsvall. Längst uppe i norr attackerar 4st ryska divisioner 2st Norrlandsbrigader stationerade omkring Luleå. Sorgsamt att ens hemstad blir ett slagfält, men man måste knäcka ägg...
Det svenska flyget skickas upp och efter hårda strider elimineras de svenska brigaderna och en rysk mekaniserad division.

Attacken mot Luleå

Ryska divisioner landsätts i Sundsvall & Malmö. 2st cykelskyttebrigader slås ut. 2st pansardivisioner stormar fram längs E14 och intar det obevakade bergspasset vid Trondheim.
De svenska förbanden drar sig tillbaka till Göteborg & Stockholm. De kvarvarande Norrlandsbrigaderna gömmer sig i träskmarkerna vid Lycksele.

Central Front

Överbefälhavaren blixtinkallar alla högre Arméchefer (förutom Chefen för luftvärnet) för överläggning. Krigslyckan måste vändas, 4st fräscha pansararméer är på ingång från Ryssland, det får bära eller brista...  Följande direktiv gäller:

1.Anfall över hela fronten i norra och mellantyskland så länge övertaget är minst 3 till 1 i numerär styrka, Natos flyg är inte oändligt.
2. Konstatera att luftvärnet suger
3. Attackera i terräng som missgynnar flyget
4. Inled en serie attacker i syd för att slutligen omringa förbanden i München & dess omnejd.

De inledande attackerna är relativt framgångsrika trots Natos flyg som likt bålgetingar flyger runt och förpestar tillvaron. 2st nyanlända pansararméer krossar den danska armén i Hamburg.

Stärkt av de inledande framgångarna ökas intensiteten i de ryska attackerna & Natos flygvapen börjar bli utmattat. En amerikansk mekaniserad division i närheten av München elimineras till en kostnad av 2st mekaniserade divisioner. Attackerna kring München överträffar alla förväntningar och tom luftvärnet lyckas äntligen skjuta ned amerikanska A-10 Thunderbolts!

Avslutande Attacker

Omringningen är ett faktum.

Avslutningsvis fylls luften med ryska bombplan med uppdraget att bomba NATO förbanden i München, Mannheim, Dortmund, Bremen & Köpenhamn. Vild Kosackdans utbryter i flygstaben efter rapporter om framgångsrika luftanfall.

NATO retirerar i norr och de sargade förbanden bildar återigen en frontlinje.
Franska regeringen kräver att de omringade franska förbanden ska undsättas till varje pris. En desperat motattack krossas av ryska bombplan.

Förluster NATO efter 3 turns

Southern Front
2st nyanlända pansararméer stormar genom Ungern mot Jugoslavien. Tillsammans med ungerska förband krossas den Jugoslaviska armén. I södra Jugoslavien korsar bulgariska förband gränsen och utför en rad kostsamma attacker. Den bulgariska armén är slutkörd.

Attackerna kring Thessaloniki fortsätter, 3st italienska brigader elimineras. Thessaloniki håller fortfarande stånd.

Ryska divisioner står i utkanten av Trieste & hela Italienska armén är i Tyskland. Enligt underrättelsetjänsten kommer turkiska förband undsätta Italien.

Iran

19:e mekaniserade armén anländer och grupperar sig nära den turkiska gränsen. I övrigt är det "Sitzkrieg" som gäller.

tinG

Mycket intressant, tack för denna imponerande AAR, uppskattas!
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Eftersom man räknar städer finns det löjligt mycket poäng att hämta i Italien för Warsawapakten. Dumt att lämna Italie vidöppet sådär!

Många döda Västtyska divisioner också, det ser ut att gå väldigt bra för WP.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

totte30

Johan räknar nog med att befästa Venedig & angränsande hex med Turkarna som sitter overksamma bakom Bosporen.

Med tanke på hur svårt det kan vara att eliminera enheter så är jag helnöjd med Central Front. Det gäller att utnyttja samtliga 4st anfallsfaser & sikta på att omringa förband.

Sen underlättar det med en aggressiv NATO spelare som hellre går till motattack med skadade förband än drar sig tillbaka.

Thomas