Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay Third World War Campaign game

Startat av totte30, 13 mars 2009 kl. 11:04:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

totte30

Deltagare:
Nato Johan & Martti
WP  Thomas & Jocke

April 1989 Khomeini dör, yada, yada, yada....

(De diplomatiska utspelen sker simultant)

Pre War turn 1

Nato fjäskar för Kung Fahd i Saudi Arabien, Alla förutom Israel jublar!
WP  passar på att offentligt smutskasta Israel

Pre War turn 2
Nato erkänner Centrist regeringen i Iran
WP  discardar Support The Tudeh  (de glada gossarna kommer ändå ställa upp)

Effekter:
Saudi Arabien committar sig till Nato, Syrien committar sig till WP = Middle East crisis

Pre War turn 3

Nato: Krigshetsarna I väst kallar in RDF (Rapid Deployment Force)
WP : Känner sig tvunget att mobilisera Södra Militär distriktet (klart om 6 turns)

Effekter:
Iranska Armén (usla förädare), Israel & Jordanien  committar sig till Nato. Tudeh committar sig till WP

Pre War turn 4

Nato: Jordanien intervenerar
WP: Discardar Stöd till Mujahedeen

Pre War turn 5

Nato: Discardar stöd till Kurderna  (Turkarna jublar!)
WP: Discardar Stöd till Iranska kommunisterna

Pre War turn 6

Nato: Stödjer Iranska armégeneraler (usla förrädare)
WP: Skickar vapen leveranser till Irak.

Pre War turn 7

Nato: Skickar också vapen till Irak
WP: Syrien intervenerar

Effekter:

Iranska revolutionära partiet  committar sig till WP, Uppror i Iranska Armén!
Lyckligtvis hörsammar majoriteten inte lockropen från de dekantenta Armeledarna, majoriteten av förbanden förblir regeringstrogna. Regeringsförband försöker läxa upp rebeller utanför Esfahan, tyvärr har inte skarp ammunition delats ut än, så rebellerna retirerar utan förluster. Jordanska flygvapnet bevakar luftrummet i Iran.

Pre War turn 8

Nato: Krigshetsarna invaderar Iran!
WP: Känner sig tvunget att intervenera för att stödja den legitima regeringen i Iran.

Effekter:
Iranska kommunister comittar sig till WP. De stackars syrierna tittar upp och ser att himlen är full av B-52:or, luftförsvaret lyckas förhindra en samordnad attack, men skadorna blir ändå förödande. Ett nytt Guernica har inträffat...

En runda av kaos, ryska förband röker ut ohyran i Tabriz, starka U:S förband attackerar Iranska enheter vid kusten.  Inga direkta stridskontakter ännu mellan Nato & WP, men ryska förband har kontroll på de strategiska bergpassen i närheten av Esfahan, världen håller andan.....

[/img]

RDF landstiger i Iran

Samtidigt i ett mörkt rum i Moskva överväger Miltärledningen, om en konflikt uppstår, ska den strategiska reserven användas i Norr för att säkra hamnarna?  Kan vi lita på Finlands undfallenhet & Sveriges påstådda neutralitet?

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

EvilSpook

Wohoo!  Ser fram emot den här!  :ultra:

//EvilSpook

Fredrik H

Skitkul! Hoppas ni orkar hålla igång och rapportera, det här är ett spel som slår an en sträng.. :up:  :up:  :up:

Delirium

Coolt! Och Iran är ju alltid aktuellt.  :)
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

BigPapaBear

Kul!  :up:

Ser fram emot en spännande AAR. Bilder är alltid kollosalt kul.
En mycket bitter liten man.

Scipio

Najs! Det här ser jag fram emot att följa.  
Ett av de coolaste spelen genom tiderna.   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

totte30

War Turn 0

Warzawapakten & Nato Mobiliserar...

Fortsatt lugnt i Europa (WP har i detta parti ingen möjlighet till överraskningsanfall)  

Regelrätta luftstrider över Iran, Iranska F4 Phantoms interceptar F5:or från Saudi Arabien, utan resultat. En rysk pansardivision (5:e ur 40:e pansarkåren) blir kringränd i bergspassen av Amerikanska helikopterförband, men USA misslyckas med de påföljande attackerna.

War Turn 1

Israel intervenerar i Iran. Irak skickar en expeditionsstyrka för att hjälpa Nato på 10 brigader till Iran mot alla tidigare ryska underrättelser som föresatte ett passivt Irak.

Bundesnachrichtendienst får allt fler rapporter om ett förestående anfall, Natos Sambandscentral i Lammersdorf beordrar att förbanden ska inta sina gränspositioner. Tyvärr misslyckas Spetsnazförbanden att förhindra merparten av framflyttningarna. Nato lyckas utgångsgruppera airmobile förband vid gränsen. I Norska fjällen lyckas Spetsnaz bättre, dock lyckas Norska förband befästa bergspassen vid Tromsö.

Den ryska försvarsministern får det chockerade beskedet att den Tyska Demokratiska Republiken anser att användandet av kärnvapen är ett exklusivt nationellt beslut (Inga kärnvapen i detta parti) Den ryska ledningen beslutat sig för att använda den strategiska reserven för en fullskalig invasion av Finland & Sverige (valfritt i detta parti)

'The teams are on the pitch - the whistle blows - the game is afoot.'

Den förväntade, inledande bombningen av Natos flygfält uteblir och Nato kontrollerar luftrummet till Comaircent förvåning. I Norge misslyckas den ryska landstigningen & norskt luftvärn stoppar den ryska luftlandsättningen.  Starka ryska förband eliminerar 3 finska brigader (Finland shaken) & en norsk brigad vid den ryska gränsen.  Ryska Backfireplan strikar Narvik för att förhindra förstärkningar via hamnen. Finland utrymmer Helsingfors. Ett amerikansk marinregemente landstiger bakom de ryska linjerna i Hammerfest.

WP sätter ett hårt tryck i norra & södra Tyskland för att kringgå de starka amerikanska divisionerna i mellantyskland.  

8 Gardesarmén intar Lübeck trots kraftiga bombningar från Amerikanska A-10 Thunderbolts. Arméchefen dekoreras med Sovjetunionens Hjälte.

Överlag går attackerna enligt plan med få skador på de ryska förbanden trots den totala avsaknaden av ryska plan & verkningslöst luftvärn. Men skadas Natoförbanden i tillräcklig omfattning?

Genombrott vid Hannover

Efter en rad framgångsrika anfall misslyckas slutligen 3:e Shockarmén totalt och tar skada när säcken ska knytas i närheten av Hannover. I syd hotas München och 2st tyska pansardivisioner är kringrända öster om München.

Efter att Nato har totalt kontrollerat luftrummet under de inledande attackerna kommer ryska flygvapnets vedergällning, 1 300 ryska bombplan "strikar" framgångsrikt Natostyrkorna i norra & södra Tyskland.

Saceur inleder kraftiga motanfall norr om München och slår ut en tjeckisk division & skadar kraftigt en rysk pansardivision.

I norr lyckas Nato mot alla odds eliminera 12:e Gardespansardivisionen ur 3:e Shockarmén. Danska Armén tillsammans med tyska förband omringar & eliminerar en rysk helikopterbrigad, men med konsekvensen att Kiel utryms & Danmark ser öppet ut...  Även Hamburg & Nürnberg utryms.

Den ursprungliga planen att rikta krafterna mot norra & södra Tyskland lyckades, målen enligt krigsplanen uppnåddes för den första veckan.

Södra Europa & Balkan

Kraftiga stormar i Sydeuropa hindrar de ryska attackhelikopterbrigaderna att nå fronten. Tursamt håller stormarna i Balkan merparten att det överlägsna Natoflyget på startbanan.

De grekiska förbanden sätts under hård press. Attacken mot en omringad grekisk division misslyckas totalt & orsakar skador på de Bulgariska förbanden, dock slås ett flertal grekiska & turkiska förband ut.

De turkiska förbanden drar sig tillbaka till Istanbul & de grekiska förbanden besätter Thessaloniki.

Persiska viken

Ryssland har fortfarande kontroll på de strategiska bergspassen. Förtvivlade försök att undsätta den kringrända pansardivisionen misslyckas.

Thomas

totte30

Översiktsbild Europa

Delirium

Jättekul AAR, men bilderna är omöjliga att uttyda. Går det att förbättra?

Strv102r

Är det inte en gammal AH4 i bokhyllan?  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Är det inte en gammal AH4 i bokhyllan?  :up:

Det kan han satsa sin söta lilla rumpa på!!!!

totte30

Tyvärr svårt med bättre bilder... digitalkameran är kasserad & mobilkameran som vanligtvis funkar bra gillar inte källarlokaler med skarp lysrörsbelysning :( .

Thomas

tinG

Åååå... vad kul ser det ser ut!
Finns det ingen i Gbg som kan tänka sig att spela detta? Om inte tycker jag att det är dags att någon lämnar bort sina boxar till mig så jag kan göra det själv.

Vill ha!

Jobba på med er AAR, jag kommer att detaljläsa!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

CiteraÄr det inte en gammal AH4 i bokhyllan?

Nja, så gammal är den inte att jag hade en ännu äldre under min tid.  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Citat från: "tinG"Åååå... vad kul ser det ser ut!
Finns det ingen i Gbg som kan tänka sig att spela detta? Om inte tycker jag att det är dags att någon lämnar bort sina boxar till mig så jag kan göra det själv.

Jag hade gärna spelat, men jag håller mig till EU-projektet under våren. Men du har det inte själv?