Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

CWBS/RSS (The Gamers)

Startat av tinG, 21 juni 2005 kl. 01:25:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Tiden är mogen att starta upp denna tråd!

Tema: Amerikanska inbördeskriget
Nivå: Taktiskt & "Grand Tactical"
CWBS skala: 200 yards/hex; 30 min/turn; Brigad
RSS skala: 110 yards/hex; 15 min/turn; regimenten/bataljoner 50 man/SP; batterier 1 kanon/SP

CWBS:

1-01 In their Quiet Fields
1-02 Thunder at the Crossroads
1-03 August Fury
1-04 Barren Victory
1-05 Bloody Roads South
1-06 Perryville
1-07 Embrace an Angry Wind
1-08 No Better Place to Die
1-09 April's Harvest
1-10 Champion Hill
1-11 Gaines Mill
1-12 Seven Pines
1-13 Malvern Hill
1-14 3 Battles of Manassas

RSS:

7-01 This Hallowed Ground
7-02 This Terrible Sound
7-03 A Fearful Slaughter
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

butch

Jag har på senare tid börjat intressera mig för den här tidsperioden och funderar således på att inhandla ett spel som behandlar den.

Problemet är att jag inte är så hemskt insatt i något utav alla de slag som ägde rum i Amerika under den här tiden. Det enda jag känner igen är typ slaget vid Gettysburg.

Jag har hittat tre intressanta spel
Roads to Gettysburg från Avalon Hill
This Hallowed Ground från Gamers
Three days of Gettysburg från GMT

Finns det fler intressanta slag? Spel?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

P-O Jönsson

GBACW serien från GMT är bra.

Three days of Gettysburg (som du redan tagit upp)
River of Death (Chicamauga)
Red Badge of Courage (1a och 2a Bull Run)

Fast det är ju inte denna serie som tråden handlar om.....men det finns visst ett nytt Shiloh spel i RSS serien, A Fearful Slaughter.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

butch

Ingen annan som provat på något av spelen som omnämns ovan?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

A F

Synpunkter då:

Ett av de fem bästa krigsspel som gjorts. Så är det med det.

Dag ett är kul. Sen är inte Gettysburg såååå intressant.

1-03 August Fury
In their Quiet Fields lyckas göra ett drama & ett fantastiskt spel av en underlig situation. Här misslyckas man. Det sämsta CWB-spelet jag spelat.

1-04 Barren Victory
Rörigt, märkligt & skog överallt. Minnesvärt.

1-05 Bloody Roads South
Solitt, men inte så sexigt.

1-06 Perryville
Nåja. En slags stor "what if". Nåja.

Ett annat ortoligt bra spel.

A F

Citat från: "butch"Finns det fler intressanta slag? Spel?

In Their Quiet Fileds är som sagt bäst. Antietam.

tinG

Håller med herr Fager, ett mycket bra spel.

Första dagen är ooootroligt spännande! Jag gillar Gettysburg...

1-04 Barren Victory

Ett av de bästa, om inte DET bästa i serien! Grafiskt från den gamla skolan. RSS:This Terrible Sound behandlar samma slag fast på reg-nivå.

1-05 Bloody Roads South

Skumt slag, kartan ett riktigt missfoster.

Galet slag! Hood rider omkring och "straffar" sin armé. Han är hög som ett hus och fullständigt tokig... Gillar inte kaostabellen som "simulerar" hans sinnesstämmning.

1-08 No Better Place to Die

Nyårsafton 1862-63 en kall affär. Bra introspel... om det skulle behövas.

1-11 Gaines Mill
1-12 Seven Pines
1-13 Malvern Hill

mmmmm....onsterspel!
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"1-04 Barren Victory

Ett av de bästa, om inte DET bästa i serien! Grafiskt från den gamla skolan. RSS:This Terrible Sound behandlar samma slag fast på reg-nivå.

Har bara bläddrat i This Terrible Sound och tänkt "DJÄVLAR SÅ MÅNGA KARTOR MED SNÅRSKOG PÅ!!!" Är osäker på hur kul spelet är på lägre nivå än CWB.

Citat från: "tinG"1-05 Bloody Roads South

Visst känns det som om man kommer in mitt i handlingen och ingen bryr sig om att förklara något för en?

Citat från: "tinG"1-08 No Better Place to Die

Vad är det för slag?

tinG

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "tinG"1-04 Barren Victory

Har bara bläddrat i This Terrible Sound och tänkt "DJÄVLAR SÅ MÅNGA KARTOR MED SNÅRSKOG PÅ!!!" Är osäker på hur kul spelet är på lägre nivå än CWB.

Verkligen en mäktig skog, och med Chickamagua och en bergskam som inramning.
Båda sidor har samlat på sig en MASSA trupp, även en hel del elitstyrkor. Rosencrans har Wilder's Mobile Bde och Thomas' 14 Corps. Bragg (långt från elit själv!!!) har snuvat R.E Lee på Longstreet's veteraner i 1 Corps.

Situationen är verkligen förvirrad. Spelet har liksom "A Fearful Slaughter" Random Events som gör att än mer oväntade saker händer. Jag har förståss aldrig spelat TSS med som sagt jag gillar ju BV!

Citat från: "tinG"1-05 Bloody Roads South

Visst känns det som om man kommer in mitt i handlingen och ingen bryr sig om att förklara något för en?

Ja, verkligen! "The Wilderness"... det låter så häftigt! Men det blir verkligen inget av det...

Citat från: "tinG"1-08 No Better Place to Die

Vad är det för slag?

Stones River alt. Murfreesboro... Äsch jag tar citerar MMP istället:
CiteraDec. 31, 1862: After turning back Braxton Bragg's invasion of Kentucky, the Union Army of Tennessee under its new commander, William Rosecrans, is beginning a tentative advance toward Chattanooga. Determined to oppose such a move, Bragg's hard-luck Army of Tennessee stands in the way outside the town of Murfreesboro. In bitter cold, both commanders issue identical attack orders: strike the enemy's right flank and drive it back.

...covers the Battle of Murfreesboro, the bloody but indecisive contest that began eight months of stalemate in Tennessee. A more decisive victory here for either side would have had profound effects on the war. The game's special features include the Rebel surprise attack on the Union right, and a special early start campaign scenario where both sides are free to begin maneuvering and fighting a day early.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Verkligen en mäktig skog, och med Chickamagua och en bergskam som inramning.
Båda sidor har samlat på sig en MASSA trupp, även en hel del elitstyrkor. Rosencrans har Wilder's Mobile Bde och Thomas' 14 Corps. Bragg (långt från elit själv!!!) har snuvat R.E Lee på Longstreet's veteraner i 1 Corps.

Som sagt. En sanslös plats att slåss på. Det är otroligt att Longstreet slår ut sitt anfall andra dagen utan att ha sett terrängen han ska anfalla i dagsljus. Han kommer inte fram förrän på första dagens kväll. Ännu otroligare är att Longstreets mönsteranfall träffar en lucka i Nordstatslinjen som skapats av ett lokalt missförstånd.

Citat från: "tinG"Stones River alt. Murfreesboro...

Så var det ja. Kollade i böckerna lite "mest förluster i procent av alla slag unde kriget." Fattar jag rätt så är det här kulmen på kampanjen innan Chickamuga.

magnus lindström

Slaget vid Stones river låste situationen i denna region för väldigt många månader. Slaget slutade 2 jan 1863 och Rosecrans började inte rycka fram mot Chattanooga förens på hösten 1863.

Jag har just Fått hem

No better place to die
Three battles of Manassas

Fager du gillar inte 2nd Manassas men det har väl mer att göra med att slaget inte är särskilt lämpligt för ett taktiskt spel.

Three Battles of Manassas täcker både första och andra slaget där. Men förutom det så finns det ett hypotetisk 3:e slag. Jag brukar inte gilla sånna what if händelser men ju mer jag började läsa om det ju mer intressant blev det. Jag hade ingen aning om att Lee satte igång en offensiv i denna skala efter Gettysburg kampanjen.

A F

Citat från: "magnus lindström"Fager du gillar inte 2nd Manassas men det har väl mer att göra med att slaget inte är särskilt lämpligt för ett taktiskt spel.

Exakt. Det är ett underligt spel. Det känns som om man inte hittat den rätta dramaturgin för situationen. :insecure:

magnus lindström

Det lämpligaste skulle väl vara ett operativt spel med FOW men då är det ju inte längre brädspel.

A F

Citat från: "magnus lindström"Det lämpligaste skulle väl vara ett operativt spel med FOW men då är det ju inte längre brädspel.

Det är alltid svår att göra intressanta spel på situationer som nästan helt bygger på missförstånd eller ena eller andra sidans feltolkningar.

magnus lindström

Vet inte vilken version du spelade men det finns ju två olika av August fury också.