Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

CWBS/RSS (The Gamers)

Startat av tinG, 21 juni 2005 kl. 01:25:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraDefensive Orders

Nix. Reglerna förbjuder dessa.
Check, jag hade glömt bort det.

Citat från: "Andreas Lundin"Motattacken gällde inte mot tidigare förlorad tg, men däremot var motanfallet motiverat av att, typ, - om inte jag skyddar min flank med min reservbrigad, så kommer di blåe nästa runda ränna runt min flank. Vi snackar här om 3 eller 4 hexar - ingen operationell, eller kanske inte ens taktisk manöver, utan stridteknik på närmast mikronivå (man behöver ju ibland bara flytta en pjäs en eller två hexar för att få in den i flanken på en motståndarbrigad).

Låter som en taktisk manöver i allra högsta grad. Något som kräver en god ledare med sinne för självständiga och våghalsiga beslut. Slå för initiativ! Men, men... det är en fråga om spelstil. Bara ni är överens och alla är glada!  :) . Jag minns inte heller riktigt hur CSA's initiala order så ut... Man kan dock fråga sig vad som hindrar blårockarna från att göra samma sak fast offensivt.

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

CiteraMan kan dock fråga sig vad som hindrar blårockarna från att göra samma sak fast offensivt.

Movement points.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Håller på med ett pbem speltest av A Fearful Slaughter (Shiloh) med dom nya Line of Battle reglerna...

Jag har befälet över Bragg's 2 Corps (grå blippar) och som synes har det blivit rätt kaotiskt! Vi har nått fram till CSA runda 8.30 am och både Shermans och Prentiss divisioner har tagit ordentligt med stryk under morgonen. Cleburnes brigad har tagit Shiloh Church och Hardees kår pressar på i nordvästlig riktning.

Allting har gått som smort fram tills nu. Ruggles division får plötsligt för sig att avbryta attacken vilket lämnar ett 800 meter hål i sydstatarnas linje framför McClearnand's division längs Hamburg-Purdy Road. A.S. Johnston red plötsligt upp till Ruggles och mumlade något innan han snabbt försvann igen. Ruggles (Initiative: snake eyes = Loose Cannon) tolkar det som att arméns höger flank är i fara och börjar därför att retirera! Hindmans division (Hardee's ända för övrigt) blir alltså plötsligt av med sitt vänstra flankskydd.

Länge västerut attackerar Bragg's kår frenetiskt vidare med mycket blodiga strider kring Barnes Field där Peabody's federala brigade nära på tillintesgörs

Jonas
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Vårt LoB-speltestande fortsätter äntligen efter jul- och nyårsuppehållet. På slag fältet är allt underbart förvirrat! :D

Hardee och Ruggles backar ur striden längs Hamburg-Purdy vägen efter varsin Loose Cannon... Cleburne har tagit sitt mål, Shiloh Church och inväntar nya order. På vänsterflanken upptäcker nu general Pond att han brigad ensam avancerar upp mot Shermans linjer...

Det går bättre på högerflanken. Withers divison har nu brutit igenom Prentiss linjer och de federala trupperna är i vild reträtt ner mot Pittsburg Landing vid Tennesseflodens strand.

CiteraGenerals Hardee and Ruggles meet in the woods south of Lost Field. None of them seems to have the slightest clue of what is happening. Where's Polk's Corps? Have our attack failed? They hear sound of gunfire from Cleburne's batteries firing across Ben Howell Field to the northwest, and to the east there is a contious roar of musketry from the direction of Bragg's Corps.

So why this odd feeling that all is not right? We've driven the enemy into a disordered retreat. Shouldn't Polk's Corps be here by now? Where is Johnston?

In the meantime Pond's brigade are beginning to feel a bit alone. There is an obvious risk of being outflanked on their left... But still, the Louisianian's regiments begin to emerge into the Ben Howell Field from the cover of the woods... "Give'em Hell boys! Chaaarge!"
-- Napoleon Bonaparte

tinG

För de som är intresserade... här kommer en:

AFS AAR (LoB) update

CiteraAt 9.00 am the situation for the Army of Mississippi have started to deteriorate. Pond's brigade have been stalled by McDowell who have placed his federal brigade right in the middle of Ben Howell Field, supported by the 6.Indiana battery's 6-pounder guns. Colonel Pond have ordered up his own battery under the command of captain Ketchum to challenge the enemy, but he loses two guns as they are forced to deploy within range of the union troops.

General Johnston and Brigadier General Cleburne have spent some thirty minutes inspecting the regiments in the vincinty of Shiloh Church,and directing the bombardment across the Ben Howell Field. Johnston have just received news that Hardee and Ruggles are falling back. He's angry, he's furious. He immediately order Cleburne to charge the crossroads of Corinth and Hamburg-Purdy Roads.

Cleburne set off in the lead of 15.Arkansas, General Johnston grabs the regimental colors of 23.Tennesse and lead the regiment forward. Within minutes both are shot to the ground...

CiteraOn the Conferate left things look brighter as general Withers' division contiunes to pursue the remenants of Prentiss' division across Davis Wheat Field. General Bragg is happy with this mornings battle and will soon pull in on Withers' reins. It's time to consolidate the lines and get information on how the battle have developed on his right flank. The sound of battle have slackened conciderable during the last hour...
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Har avslutat mitt South Mountain-parti med Line of Battle-reglerna. Resultatet blev en massiv sydstatsseger då nordstatarna misslyckades med att ta endera passet. Jag var på tok för sen med att greppa fördelarna med att använda charge för att öppna upp situationen, att det hade gjort skillnad märktes när jag började använda det mer flitigt.

Jag är inte helt såld på vad man gjort med ordersystemet, stoppage och inga moralcheckar för phasing player, men på det hela taget har man lyckats snabba upp och städa systemet en hel del.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"men på det hela taget har man lyckats snabba upp och städa systemet en hel del.

Ändå är CWB Deans mest slimmade system (bortsett från SCS). Varför tog han sig inte ann TCS?

Andreas Lundin

Sitter precis med No Better PLace to Die uppställt framför mig. Mysigt litet spel. Skulle funka att köra på 7 spelare och en referee via Vassal. Vilka är med?  :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Sitter precis med No Better PLace to Die uppställt framför mig. Mysigt litet spel. Skulle funka att köra på 7 spelare och en referee via Vassal. Vilka är med?  :D

Ay!
-- Napoleon Bonaparte