Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Field Commander: Alexander

Startat av Mosse, 24 april 2009 kl. 15:52:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mosse

DVG:s uppföljare till Field Commander: Rommel, Field Commander: Alexander hittade fram till Sjundeåskogarna efter att jag hade haft det på pre-order. Jag storgillade FC:R för vad det är, ett snabbt solospel för när man bara har två timmar att döda. Battle Plan-systemet gillade jag skarpt.

Spelade genom första scenariot i går och har lite tudelade känslor. Grundsystemet är samma eller liknande som i Rommel, men det finns två saker som gör att spelet mera känns som ett rollspel än krigsspel, och åtminstone efter en omgång är jag inte riktigt du med det... Hela Alexanders armé rör sig som en - så det blir inget ordentligt manövrerande. Man bara far dit man skall och slåss där. Ännu värre är det faktum att fienderna inte rör på sig, utan endast förstärker sina positioner med tiden.

Jag tycker också att solospel skall vara lite på den svårare sidan. Nu klarade jag (såvida jag inte fick några grundregler helt fel, men spelet är på den enklaste sidan, så så torde inte vara fallet...) scenariot på första gången på under halva tiden, vilket drog ner lite på jublet... Kan ju i och för sig hända att jag hade en sjutusans dundertur, men betvivlar det.

Det är lite snabbare än FC:Rommel (inte Football Club, då alltså...) så jag tänkte nog dra några sessioner till innan jag ger upp hoppet, men.

Elias Nordling

CiteraJag tycker också att solospel skall vara lite på den svårare sidan. Nu klarade jag (såvida jag inte fick några grundregler helt fel, men spelet är på den enklaste sidan, så så torde inte vara fallet...) scenariot på första gången på under halva tiden, vilket drog ner lite på jublet... Kan ju i och för sig hända att jag hade en sjutusans dundertur, men betvivlar det.

Ja där håller jag med, så det låter ju oroväckande. Har också fått det, och det kan tilläggas att den fysiska kvalitén är högre än föregångaren, med riktigt spelbräde istf vanliga tunna kartor (eller hur man nu säger mounted boards på svenska).
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"(eller hur man nu säger mounted boards på svenska).

Beriden bräda? Eller?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Mosse

Citat från: "Elias Nordling"Ja där håller jag med, så det låter ju oroväckande.
Dan Verssens respons på min AAR på BGG:
Citat från: "Dan Verssen"One of the big differences between Rommel and Alexander is that in Rommel it was hard to win, while in Alexander, it is about the level of victory.

The key in Alexander is maximizing VPs and Immortality points.

Elias Nordling

Spelade också igenom första kampanjen igårkväll. Med två städer och seger på omgång tre klockade jag in på 45 poäng, vilket borde vara snudd på omöjligt att överträffa. Och detta på första försöket alltså. Hade i och för sig en hel del tur i strid. Och när jag länkar kampanjerna straffar det sig då min arme är i uselt skick.

Jag är ändå hyfsat positiv så här långt. Jag saknar också fiender som rör sig på spelplanen, som det är nu känns det som om Alexander är ute på snitslad bana. Men det gäller i och för sig alla andra spel på Alexanders fälttåg jag spelat också, och det är bättre än GMT:s spel som kom ut härom året. Hyggligt intressant beslutsfattande och klurig och enkel spelmekanism med "scouting roll".

Mosse

Spelade andra scenariot i går (inte länkat, utan fristående...) och tycker fortfarande att det verkar på tok för lätt... Tror jag förlorade två eller tre enheter under hela spelets gång. Speciellt intimidation går på tok för enkelt och snabbt undan.

Vet inte heller hurpass stort återspelningsvärde (heter det så?) det har, för jag kommer inte på vad jag kunde ha gjort signifikant annorlunda i de två sessioner jag haft hittills... Klart man kunde "raze":a städerna i stället för att "govern":a (bra svenska, eh?) men varför skulle man? Det bestraffas man för för mycket i framtida intimidation rolls och vinsten är inte så farligt mycket större...

Spelet har dock en handfull mycket smarta idéer, som Scouting rollen för att hindra att man bygger upp en enorm armé. Dessutom gillar jag Battle Plans skarpt. Används sådana i andra ("riktiga") spel också?

Elias Nordling

Tycker att andra kampanjen varit litet svettigare. Inte så att man inte klarar det, men betydligt färre poäng. Större armeer innebär mindre pengar att röra sig med. Körde länkat också, och mitt poängmaximerande straffade sig en smula. Däremot har jag inte varit så framgångsrik på intimidation som du, men jag kanske är för snål med att ödsla Glory på det. Vad gäller Raz tycker jag att man ofta behöver mer pengar NU.

Elias Nordling

Tredje kampanjen var litet konstig. Rätt svettigt om man får slut på pengar, men noll manövrerande.

Tror ändå att spelet har en del omspelningsvärde tack vare What-if-varianterna som lär göra det hela mer svettigt.

Elias Nordling

Spelade fjärde kampanjen igår. Den var på många sätt den intressantaste. Men fortfarande vann jag lätt, delvis för att jag med länkade kampanjer kunde maxa upp min armésyrka inför Gagamela.

Jag är nog beredd att ge spelet en svag fyra. Det är ett klurigt spel med många intressanta mekanismer, men man bör vara medveten om att man spelar mot high score, inte mot att förlora innan man skaffar spelet.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Gagamela.

Du menar Gargamel.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Arbela, gubbjävel!   :wink: