Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Rekomendation på nybörjarspel

Startat av gost, 13 maj 2009 kl. 19:43:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gost

Hej allihopa!

Jag är en gammal brädspelsfantast som vill ta klivit in den mer strategiska spelvärlden och gärna då i form av krigsspel. Frågan är bara, var skall jag börja? Har ni några bra tips på spel som är bra inkörsportar för att sedan gå vidare med lite mer avancerade spel?

Jag har tittat och läst en hel del om följande spel:

Valor & Victory - Gratis print and play

Memoir 44 - Verkar vara en lättviktare i sammanhanget men kanske en bra inkörsport?

Tide of Iron - Lite mer djup

Silent War - Avancerad men bra solo

Det är ungefär så långt jag kommit. Ett kriterie är att det skall vara ett bra solospel (Därav intresset av Silent War som kanske är lite väl avancerat att börja med).

Jag har läst mesta av reglerna till Valor & Victory och dom känns inte övermäktiga men ändå på gränsen till vad jag vill börja med.

Så, bomba mig med idéer :)

En annan sak... var kan jag hitta begagnade krigsspel till en bra peng? Har kollat lite på Tradera men där finns knappt något och på Ebay blir frakten för dyr i förhållande till spelen. Känns som jag inte vill ruinera mig på någon jag inte vet om jag kommer att gilla.

Tack på förhand.

Andreas Johnson

Vet ej var du håller till i geografin men här i Stockholm finns Arcane på Hagagatan där det säljs en hel del beg krigsspel. Just för tillfället är sortimentet väldigt utplockat dock.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Elias Nordling

Om du kan tänka dig att klippa och klistra litet har Minden Games ett brett sortiment med små spel med korta regler som fungerar perfekt som inkörsport, då de ofta använder samma grundmekanismer som större spel:

http://minden_games.homestead.com/
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

gost

Citat från: "Andreas Johnson"Vet ej var du håller till i geografin men här i Stockholm finns Arcane på Hagagatan där det säljs en hel del beg krigsspel. Just för tillfället är sortimentet väldigt utplockat dock.

Jag befinner mig i norra delen av landet och här är utbudet = 0, så det är beställning som gäller. Men Arcane skall jag spana in vid nästa besök i huvudstan.

Har ni något att säga om dom spel jag redan tittat lite på? Klipp och klistra känns inte helt lockande för tillfället. Alltid lite mer inspirerande med färdig produkt.

Vvornth

Spel som Memoir 44 & Tide of Iron gör sitt jobb men är i slutändan Brädspel med krigsspelstema.

Vill du verkligen ta steget fult ut mot krigsspel så testa Paths of Glory eller Twilight Struggle.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "gost"Jag befinner mig i norra delen av landet och här är utbudet = 0, så det är beställning som gäller. Men Arcane skall jag spana in vid nästa besök i huvudstan.

Har ni något att säga om dom spel jag redan tittat lite på? Klipp och klistra känns inte helt lockande för tillfället. Alltid lite mer inspirerande med färdig produkt.

www.worldofboardgames.com ligger väl i norra Sverige?

Håller med Memoir '44 & Tide of Iron är som Vvornth säger brädspel med krigsspelstema. Paths of Glory är ett kul förslag om man gillar kortdrivna spel, men i egenskap av hexagonnisse vill jag nog hellre lyfta fram något SCS-spel, till exempel The Mighty Endeavor, eller varför inte EastFront 2?
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Såg precis att du villa att spelen skulle fungera solo. Memoir '44, Paths of glory, Twilight struggle och EastFront 2 känns inte helt optimala då.

Fredrik H

Citat från: "Vvornth"Spel som Memoir 44 & Tide of Iron gör sitt jobb men är i slutändan Brädspel med krigsspelstema.

Vill du verkligen ta steget fult ut mot krigsspel så testa Paths of Glory eller Twilight Struggle.

Jag tror inte det är en bra idé att köpa CDG (kortspel) om man har tänkt sig någon form av solospelande.
Har du några speciella intressen i form av historisk period eller skala på förbanden? Det kan ju upplevas lite olika att kriga taktiskt med romerska legioner vid Cannae jämfört med hela kårer på östfronten.
Idealet vore ju givietvis om du kunde dejta en gammal krigsspelare som hjälper dig att komma in i spelvärlden, men då det nyligen kristnade norrland är rätt glest befolkat kan det ju vara knivigt.
  :ultra:

gost

Just U-båtsspel har jag spelat en hel del på dator och det gillar jag, därav intresset för Silent War. Har någon här testat det? Hur pass avancerat är det, är det svårt att börja med det eller är det relativt enkelt?

Jag tycker största problemet att välja nybörjarspel är att veta på vilken svårighetsgrad spelen ligger. Med svårighetsgrad menar jag svårigheten att komma in i spelet.

En annan tilltalande sak med Silent War är att det verkar gå att köra väldigt långa solokampanjer.

Tordan

Du har läst manualen? 24 sidor och två bilder varav en är en ubåt i profil... Har inte läst genom manualen noggrant men får en känsla av inlärningskurva och låång speltid.
/Tord Hoppe

BigPapaBear

Personligen ämnar jag vänta på uppföljaren, Steel Wolves - The German Submarine Campaign Against Allied Shipping - Vol 1. Riktigt ubåtskrig! Måste ägas.

P-O Jönsson

Vad är, mer precist, "norra delen av landet"?
Det finns en affär i Sundsvall som fortfarande har en del begagnade krigsspel.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

BigPapaBear

Citat från: "Peojon"Vad är, mer precist, "norra delen av landet"?

Vad P-O försöker säga är att allting norr om Uppsala är samestyrda kalfjäll och tillhör kommunen "Norrland".  :D

A F

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Peojon"Vad är, mer precist, "norra delen av landet"?

Vad P-O försöker säga är att allting norr om Uppsala är samestyrda kalfjäll och tillhör kommunen "Norrland".  :D

Lärde mig just att det bara finns 20000 samer i Sverige. Färre än vad det finns certifierade judar. So much for ursprungsbefolkning.

Elias Nordling

CiteraJust U-båtsspel har jag spelat en hel del på dator och det gillar jag, därav intresset för Silent War. Har någon här testat det? Hur pass avancerat är det, är det svårt att börja med det eller är det relativt enkelt?

Det är inte svårt, men monotont. Och då menar jag MONOTONT. Tänk dig krigsspelsversionen av någon 22-minuters krautrocklåt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"