Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Devil's Cauldron närmar sig release-datum (januari)

Startat av BernadotteOnline, 9 december 2007 kl. 18:54:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ulve

Jag har en fråga angående city limits. KG Henke som får ställa upp i Nijmegen, får de ställa upp i alla hexar som har vit outline alltså ända bort till Hees eller är det bara de hexar med vit outline och en annan grönfärg i grunden?

ulve

En annan sak jag inte ritkigt kan förstå är när det är värt att välja charge i en assult. Det känns som i och med att man får spendera command points för att lyckas eller i alla fall välja den bästa uniten i hexen att slå sitt TQC så är det helt ofarligt och striden tar slut. Okej man kan kanske suga ut lite command points med ett gäng chargear men njaaa. Använder jag det fel på något sätt?

Fredrik H

Jag är ju verkligen ingen expert, på consimworld finns det ju såna - men;
vi höll oss till de gröna hexarna i Nijmegen utan att grubbla så djupt på det
och
jag ser inte heller poängen med en charge, utom möjligen om man inser att man inte kommer att hinna ta en hex på 3 omgångar och man måste rensa hexen för vidare framryckning. Vi har inte chargat någon gång i vårt parti, vilket ju är ganska talande.

Delirium

Hur mycket kostar det här spelet egentligen?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"Hur mycket kostar det här spelet egentligen?

Skrämmande mycket vill jag minnas. Jag hade fingret på avtryckarknappen tills jag insåg att jag det var en nolla mer än jag var bevkäm med på prislappen.  :D
En mycket bitter liten man.

Delirium

Jo, det är flera som pratar om priset men ingen vågar nämna det i den här tråden.  :insecure:

Såg filmen för nån vecka sen.

Gamaliel

Det finns ett i mint condition till salu på BGG för 199 $.

Delirium

Ooookej.

Fredrik H

Jag köpte det till prepub-pris när dollarn stod i drygt sex kronor, det blev mindre än en tusenlapp inkl frakt. Det är alltid svårt att veta om det är värt det eller inte. Det är väldigt snyggt och dessutom roligt att spela. Samtidigt är det stort och innehåller några slumpmoment som kan välta hela upplevelsen. Men jag har köpt många spel som kanske var billigare men som aldrig orkat sig upp på bordet för de inte kändes inspirerande. Tvåhundra dollar i dagens läge? Njä, det är väldans dyrt. Nästa spel i serien är säkert lika roligt. Vänta tills det lilla spelet kommer ut och prova systemet då istället. Men roligt är det...   :?

ulve

Ja jag höll på att ge upp där nrä vi spelade mindre scenarion. Fattade inte iden och slumpen var helt hejdlös där men de större scenariona fungerar och kampanjen också även om man mest får se det som simulering och inte som ett kompetativt spel. Det tog även ett tag att bli överens med systemet. Det är jobbigt att anfalla och jobbigt att flytta sig speciellt utan väg men när det hela med hur man koordinerade anfall och flyttade sig effektivt satt blev spelet mysigt. Man måste verkligen vara förutseende och se till att ha ledare på rätt plats vid rätt tillfälle och noga hushålla med sin command/dispatch.

Fredrik H

Det som var vårt parti har nu blivit mitt parti då min motspelare tyckte att det var viktigare att vara hemma och ta hand om sin nyfödda dotter.  :shock:
Jaja, kriget är alldeles för spännande för att avsluta, 30:e kåren har precis stött ihop med SS-förband i Nijmegens förorter och 1st AB har nu lyckats erövra järnvägsbron också! Landstigningszonerna är däremot nästan helt förlorade.
Min fundering gäller segervillkoren. I TDC så är det de historiska som gäller; 30:e kåren ska över Rhen, annars vinner tysken. Det gör att det blir tämligen obalanserat som spel, men å andra sidan så var det ju Rhen som operationen gällde. Spelet ska nog inte spelas av folk som tycker att vinna är det roligaste med hobbyn. Ibland kan segervillkor välta spel åt fel håll. I TDC så drivs man helt av VC:s, som återskapar den historiska situationen och stressen, men det blir ingen bra mätare på vem som spelat det bästa partiet. Är sånt viktigt? :insecure:

TDC är verkligen riktigt roligt. Jag är överraskad över att mitt intresse inte minskar trots att partiet pågått mycket längre än jag brukar orka engagera mig. Jag vill verkligen se hur det går och varje turn känns dramatisk.
 :ultra:  :ultra:  :ultra:

Fredrik H

Mitt soloparti är nu avslutat på natten till den 22 september. Tyskarna slog ut den brittiska brigaden i Arnhem och erövrade alla brittiska dropzones men hann inte slå ut den brigad som turligt lyckats ta järnvägsbron innan Guards Armoured lyckades ta sig över Rhen! Ställd inför 30:e kårens kanoner så var det svårt att tvinga britterna bakåt, så fort tyskarna närmade sig något som liknade ett farligt anfall så koncentrerades 10-15 batterier i den riktningen och tog död på all anfallskraft. Britterna saknade å sin sida kraft att bryta sig ur brohuvudet och det slutar med en Allied minor victory( 30:e kåren i supply på östra sidan av Rhen men inget genombrott efter det)!
Jag inser i efterhand att jag gjort många misstag med båda sidorna och kommer att spela nästa parti annorlunda oavsett sida. Jag kommer inte att spela igen i brådrasket men det här spelet kommer att spelas igen, trots sin storlek. Om nu MMP kunde bege sig till östfronten med systemet istället för ytterligare ett jättespel med fallskärmsjägare och blandade korvätare...
 :ultra:  :ultra:  :ultra:

Andreas Johnson

MMPs plan är väl först 101a och sen Kursk(!) ?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Johnson"MMPs plan är väl först 101a och sen Kursk(!) ?

Glöm inte Bir Hacheim! Kan bli ett intressant spel på en sällan skildrad konflikt.
En mycket bitter liten man.