Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Pax Baltica

Startat av A F, 25 maj 2009 kl. 12:13:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Någon som hunnit titta något på det?

Andreas Johansson

Ptja, jag har öppnat det, klistrat på papperslapparna på blocken och ögnat igenom reglerna, men inte faktiskt spelat. Mekanismerna känns mestadels igen från andra blockspel - själva stridssystemet är, om jag inte tar miste, identiskt med Hammer of the Scots'. Ngt som kändes obalanserat när man läste det var händelsetabellen, där man i stället för en normal runda får en händelse som kan vara väldigt bra eller väldigt dålig, men man får väl spela och se hur drastiskt det är i praktiken. Jag gillade händelsen för att den polska riksdagen samlas - slå en T6, på 1-5 gör de ingenting, på en 6 så byter Polen sida utan varje hänsyn till krigsläget.

Hoppas snart få tillfälle att prova ngt av de kortare scenariona.

Stefan Ekström

:up: GMT och Columbia Games är efter spelet. Sitter just nu i angenäm båt om vem som erbjuder bäst...
Pågående 3CG-projekt: A Most Bitter Blow (Op. Battleaxe), Stalin's Lost Chance ( Ladoga-Karelia), Fighting Hard ( Mersa Matruh), Allenby's Gamble ( 3rd Gaza and Beersheba)

Micke G

Berätta mer om detta spel! Sitter just och läser om den gamla goda tiden och undrade om det inte finns något spel kring denna epok.

Andreas Lundin

länk till BGG

länk till spelets "tillverkare"

Som jag förstår är spelet redan slutsålt. Grattis 3CG!  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Johansson

Jag har spelat det några gånger nu och tycker det är riktigt trevligt. Händelserna kan slå hårt och orättvist, men bidrar till den historiska känslan och jag tycker balansen är bra på den punkten.

En regelversion 1.1 lär vara på väg, vilken förhoppningsvis ska klara upp en del oklarheter som finns.

Micke G

Låter bra, får mitt ex i morgon. Ska bli ett nöje att få ge "Per-i-kärret" och de andra på nöten :D

Stefan Ekström

Citat från: "Andreas Johansson"En regelversion 1.1 lär vara på väg, vilken förhoppningsvis ska klara upp en del oklarheter som finns.

Japp! Jag sitter just nu med de sista ändringarna och korrigeringarna. Förhoppningsvis skall min kollega få upp 1.1:an på hemsidan inom 14 dagar.

Vill tacka dig för alla goda synpunkter också. Har du fler synpunkter är du välkommen att lägga fram dem nu innan 1.1:an är klar.

PS! Det lutar starkt åt GMT. De är riktigt PÅ!
Pågående 3CG-projekt: A Most Bitter Blow (Op. Battleaxe), Stalin's Lost Chance ( Ladoga-Karelia), Fighting Hard ( Mersa Matruh), Allenby's Gamble ( 3rd Gaza and Beersheba)

Micke G

Blir det någon skillnad på spelet beroende på vem som kommer att ge ut det?

Doomfarer

Citat från: "Micke G"Blir det någon skillnad på spelet beroende på vem som kommer att ge ut det?

8 sidor regler vs 40 sidor regler. ;)
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Micke G

:D
Och den med 40 sidor blir helt obegriplig.

Vvornth

Citat från: "Doomfarer"
Citat från: "Micke G"Blir det någon skillnad på spelet beroende på vem som kommer att ge ut det?

8 sidor regler vs 40 sidor regler. ;)

Columbia resp. GMT?

Har bara spelat mellanöstern-korsfararspelet av Columbia.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Johansson

Citat från: "Stefan Ekström"Vill tacka dig för alla goda synpunkter också. Har du fler synpunkter är du välkommen att lägga fram dem nu innan 1.1:an är klar.
Tack.

Inga egentliga regelfrågor kom upp senast jag spelade men jag undrar om en sak i instruktionerna för "Next Stop Moscow" - det står att Rehnskiöd börjar i Thüringen, vilket är märkligt då detta tillhör det neutrala Brandenburg. Ska det möjligen vara Sachsen?

Stefan Ekström

Citat från: "Andreas Johansson"Ska det möjligen vara Sachsen?

Ko-rektum! :up:

Justerar. Tack för detta!

Stefan Ekström

Citat från: "Micke G":D
Och den med 40 sidor blir helt obegriplig.

:lol:
Vi jobbar hårt för att de max får bli 12 sidor.
Vi anser att det viktigaste som finns i ett spel är korta men tydliga regler. Uppenbarligen lyckades vi med det första men var betydligt sämre på det andra.
1.1:an skall vara ett försök att både styra upp den första provflygningen och dels ligga som grund för Spanska tronföljdskriget som vi jobbar på nu.

Någon som ser ett problem i detta kring STK med Pax regler?