Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Modernt pansar

Startat av Micke G, 9 juni 2009 kl. 16:22:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "Micke G"Min önskan är att ha ett spel där man bryter ned enheterna till den grad att man kan kombinera ett anfall med olika förband tex pansar, mek, inf, pv osv. utan att man måste ta hänsyn till prestanda på olika system tex stridsvagnar, artilleripjäser mm, men deras (pansar) karakteristiska typ ska ha en roll.

Hur man än vänder sig... - Problemet är att antingen gör man sina TF själv från de "rena" fredsbataljonerna/-regementena och då är man nere på nivån i ex-vis Assaultserien, eller så är det redan gjort i de färdiga enheter man manövrerar och då är det på sin höjd truppslagen som skiljer. Sättet att utföra "combined arms"-operationer brukar oftast modelleras genom att man t.ex. får förbereda sittt anfall med flygattack mot uh och staber, sedan CAS mot målet, artunderstöd kombinerat med abek, EW under anfallet samt slutligen någon form av direkt anfall antingen ur marschgruppering eller förberett. Detta kan man göra i ett flertal av de nämnda spelen, men vad är viktigast? Vad måste finnas med? Vad är direkt diskvalificerande?

Om detta är vad du vill ha, då tror jag att det blir svårt att hitta spel med så små enheter. Möjligen kan AirLand Battle vara något, men jag har aldrig spelat det så viss reservation är nog på sin plats.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Fredrik H

Airland Battle är ett mycket intressant spel, skalan är emellertid lite högre; brigader och regementen. Spelet är gjort av en fd officer i de amerikanska pansartrupperna och känns som en mycket verklighetsinfluerad skildring av hur det skulle kunnat vara att sköta en sovjetisk armé eller amerikansk kår. Det är också det absolut fulaste spel jag äger, kartan ser ut som om katten kräkts ur sig något med vägar på. Hela spelsystemet är byggt på väl genomtänkta resonemang kring modern krigföring. Rekommenderas om man är beredd att överse med den hiskeliga kartan.

Air & Armor är också en riktig pärla som nog närmare träffar vad du är ute efter, varje step är ett kompani och man har ett antal olika brickor per bataljon/regemente. Systemet skildrar på ett väldigt roligt sätt skillnaderna mellan NATO och WP och det finns ett antal mycket intressanta scenarion. Det känns också, precis som ALB, väldigt genomtänkt. Rekommenderas, utan reservation för grafiken - som är okej.

Tac Air har bataljoner som grundenhet men jag vet inte vad jag ska säga. Bara att anfallaren inte kan ta skada eller att en T80-bataljon (ca 30 vagnar) har samma stridsvärde som en M1-bataljon (med 50+ vagnar) gör att man inte riktigt fattar vad det är som pågår. Men kartan är rysligt snygg. Jag fick det iofs för $5, men det spelas inte så  vad ska jag säga.

S&T:s serie (BAOR etc) är helt okej, men en del lösningar känns lite udda. Är man inne på NATO/WP så måste man nog prova, men ALB och A&A är bättre spel om man är intresserad av modern krigföring.

Flashpoint Golan är också en mycket intressant skildring av modern krigföring. På consimworld finns det också en fanatiker som överfört systemet till S&T:s central front-serie. Har man kartorna kan man alltså ta hem brickor och regler och köra BAOR etc. Kul idé som jag inte provat.

Gör nu som jag och var en riktig krigsspelare - köp allt!

:ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:

Micke G

Har fått tag på och läst reglerna till de spel som nämnts här, plus en del andra. Inget är tyvärr vara av intresse då de inte uppfyller de önskemål jag har. Verkar som att jag får krypa till korset och "kliva" ned ett steg på skalan. Gamla Assault från GDW har många fina saker som jag gillar eller så får jag dra ned byxorna helt och skaffa någon utav World at War (LnL) titlarna. När det gäller Assault så började jag dregla rejält när jag läste command reglerna, nackdelen är att man får ha en del olika tabeller och köra med bokföring, vilket jag vill slippa.

Elias Nordling

World At War är väldigt enkelt. Låter inte som om det är det du söker efter.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

Citat från: "Micke G"Gamla Assault från GDW har många fina saker som jag gillar ...

Tyvärr lider det av att man skulle behöva uppdatera brickorna eftersom det publicerades före fältförsöken 1991 - GDW uppdaterade värdena för CD i några nummer av CPQ men struntade tyvärr i Assault. Till deras försvar skall dock sägas att det inte är många spel som korrekt simulerar vad som händer när en M829A1 träffar en T-72. De har trots allt gjort ett försök och det går ju att utgå från CPQ och göra jobbet själv ...

Erik Axel

Citat från: "Mode"
Citat från: "Micke G"Gamla Assault från GDW har många fina saker som jag gillar ...

Tyvärr lider det av att man skulle behöva uppdatera brickorna eftersom det publicerades före fältförsöken 1991 - GDW uppdaterade värdena för CD i några nummer av CPQ men struntade tyvärr i Assault. Till deras försvar skall dock sägas att det inte är många spel som korrekt simulerar vad som händer när en M829A1 träffar en T-72. De har trots allt gjort ett försök och det går ju att utgå från CPQ och göra jobbet själv ...

Finns dessa fältförsök att läsa om någonstans? Jag antar att det handlar om att NATO testar paktens prylar?

Mode

Citat från: "Erik Axel"Finns dessa fältförsök att läsa om någonstans? Jag antar att det handlar om att NATO testar paktens prylar?

Ja, de brukar kallas Kuwaitkriget - skulle kanske varit lite tydligare med ironin ...    :oops:

Erik Axel

Citat från: "Mode"
Citat från: "Erik Axel"Finns dessa fältförsök att läsa om någonstans? Jag antar att det handlar om att NATO testar paktens prylar?

Ja, de brukar kallas Kuwaitkriget - skulle kanske varit lite tydligare med ironin ...    :oops:

Hahaha! Ironi är, som så mycket annat, bäst efteråt.

Vvornth

Single Player spelet Phase Line Smash kan vara värt en titt.

Premissen i spelet är intressant i det att de huvudsakliga VP-gainsen finns inte att ha ihjäl Iraks pappers armé utan att konservera resurser och hålla nere friendly fire.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Micke G

Såg just Corps Command: Dawn's Early Light från LnL. Bataljoner som manövrerar runt Eisenbach 1985, låter trevligt. Har inte spelat Totensonntag som ingår i serien så jag har ingen aning om systemet fungerar. Någon som vet?

Elias Nordling

Systemet fungerar, men det är busenkelt så vänta dig inga insikter i doktrin och taktik.

Jag är inte så förtjust i system där man skjuter utan att riskera skada tillbaka på denna skada, men jag har hört att detta är modifierat för Dawn's Early Light.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Erik Axel

Har någon spelat NATO Division Commander?

P-O Jönsson

CiteraHar någon spelat NATO Division Commander?

Ja, men senaste gången var 1983!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Erik Axel

Citat från: "Peojon"
CiteraHar någon spelat NATO Division Commander?

Ja, men senaste gången var 1983!

Berätta mer!

Micke G

Det närmaste och just nu kanske mest intressanta jag hittat angående modern krigföring är nog The Next Wars (Bayonetgames),
http://www.bayonetgames.com/nwbase.htm
Det har "rätt" skala och stridsreglerna verkar realistiska, och enkla. På CSW finns det beskrivningar om hur spelet funkar, så det är bara att hålla tummarna.