Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentera dig!

Startat av tobias, 11 november 2004 kl. 02:43:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 13 Gäster tittar på detta ämne.

Anders Edqvist

Anders Edqvist, född -81, från Stockholm. Har pluggat till datanisse i Linköping men bor numera åter i huvudstaden.
Som yngre spelade jag rollspel & dungeoncrawlers, sen spelades det brädspel sporadiskt tills ifjol när min dator gick sönder.. så då blev det spel för hela slanten istället.
Det jag gillar med just krigsspel är historia, regelläsning och snyggheten.
Favoritspelet är 7 ages.

Ozon

Hallåj!

Daniel, -79:a, Dalmas, bor på Hisingen Gbg med fästmön Anna.
Spelat i super-mega-lajvet "livet" de senaste 26 åren med ganska
goda reslutat. Har precis hittat ett jobb och fått fast anställning
som ingenjör.

Främsta intresset (förutom de obligatoriska planerna på världsherravälde)
är spelkonstruktion. Hittar aldrig något som passar vad jag vill ha så
då återstår endast "kan själv"-mentaliteten. Någon gång kanske man kan
ge ut något, vem vet. Problemet är att man sällan hittar någon att spela
med så utvecklingen har blivit mitt substitut men tid och pengar
sätter även stopp för det eftersom jag sällan kommer längre än till
"borde göra prototyp och speltesta helheten". Kul är det iaf, ni vet.

Gjorde ett försök att bli stammis på Ylva för en tid sedan men jobbet
och tjejen tar en väldans massa tid. Tränar barn i ju-jutsu varannan
vecka o det hjälper ju inte schemat heller...

En gång i begynnelsen var det rollspel som gällde men det har blivit
mer åt krigsspelshållet med åldern (host host, bara barnet, host!).
Kanske inte riktigt blipp-spel utan mer skala.

Det är jag i två nötskal. Tack för mig, ses på forumet!
Mitt intresse för regler väcktes när jag skrek "pang pang! du är död" och fanskapet svarade "nej, du missade"... som om!

Tristan Tempest

På mellanstadiet i början av 80-talet inleddes min långvariga kärlek till krigsbrädspelen. Det var främst spel från Avalon Hill som jag uppskattade, men jag spelade alla möjliga krigsbrädspel med mina vänner. På högstadiet tog Squad Leader och självstudier i militärhistoria över allt mer, och jag började också konstruera mina egna krigsbrädspel.

Gymnasiet dominerades fullständigt av Advanced Squad Leader och mina egenkonstruerade spel, t.ex. Reversal of Alliances: The Board Game of a Typical European Alliance War in the Age of Cabinet Politics from 1714 Onwards, som under kadettskolan i Arvidsjaur för ovanlighetens skull ;) fick fullständiga regler skrivna. På universitetet läste jag bl.a. en doktorandkurs i militärhistoria, och på senare tid har jag förgäves försökt få en av rikets främsta militärhistoriker att dela min kärlek till krigsbrädspelen.

Nu håller jag på med ett brädspel om de två första åren av andra världskriget i Europa, och med barnanpassade regler, och utan tärning, går det att spela exakt som det historiska händelseförloppet! ;) Fast det blir nog inte klart förrän i sommar... Så här långt är det bara mina vänner och min åttaåring som spelat mina egna spel, men det ska det bli ändring på en vacker dag!
Väntevärdesmaximerare

P-O Jönsson

Vem är Olle P från Sundsvall? Eftersom jag är uppvuxen där så blir jag nyfiken.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Olle P

Nu har jag äntligen lite tid över att presentera mej...

Olle Petersson, snart 40 år gammal med fru och två små barn.
Född i Småland, pluggat på Linkebodas Högtekniska Lekskola och var då aktiv i Dragon's Den några år. Efter studierna fick jag jobb i Sundsvall och blev norrlänning. Här fick jag också senare kontakt med den kvinna som nu är min fru och mamma till mina barn.

Råkade hitta den här sidan när jag bläddrade runt på sidor om Sverok och Mittkon.

Jag är väl inte på något sätt världens mest aktive krigsspelare, men mitt favoritspel alla kategorier är Command Decision (CD), som jag lärde känna första gången för knappt tjugo år sedan. Det spelades, tillsammans med det besläktade Jonny Reb, några gånger av mej och mina kompisar när vi hade tid. :up:

Sedan dess har jag haft svårt att hitta intresserade medspelare, så nu har reglerna till de två näst senaste utgåvorna, tillsammans med en hög ej färdigmålade tennfigurer, stått och samlat damm sedan flera år.  :(
I väntan på nya medspelare har jag fått vända mej till datorspel, och då inte minst Combat Mission (CM), vars spelsystem mycket påminner om CD.

Dessutom fick jag 2002 av svärfar en mycket tveksam julklapp: Medlemskap i SMB.
Detta har inte varit bra för ekonomin eftersom jag köper uppemot fem böcker på samma tid som jag hinner läsa en. Tidigare köpte jag nästan aldrig böcker, nu går det sällan en månad utan köp, och oftast fler än en bok per månad...

Jag är även intresserad av andra spel, och då gärna gamla hederliga rollspel, med Shadowrun som favorit.

/Olle

f98alda

Alexander Dahl, född -79.

Jag är aningen oortodox här och spelar allt jag kan lägga händerna på. Och då menar jag allt.
Första spelen jag spelade var med min bror, när jag var mindre än jag kommer ihåg, och sen har jag bara fortsatt. Vad gäller krigsspel spelade jag en hel del schack under grundskolan, och gick raskt över till Third Reich/ Empire of the Rising Sun under gymnasiet.

Numera spelar jag Magic, warhammer, diverse tyska brädspel, airsoft, rollspel samt en herrans massa datorspel av olika slag regelbundet. Men alldeles för lite krigsspel med hexagoner och pappbrickor.

Jag bor i Mölndal (strax söder om Göteborg). Jag ger mig gärna på mastodontspel och har inga problem med stora regelverk, förutsatt att de är välskrivna. Jag är också en av de (troligtvis) få svenskar som har ett exemplar av A World At War.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

P-O Jönsson

Olle P skrev
CiteraSedan dess har jag haft svårt att hitta intresserade medspelare

Känner en massa krigsspelare i Sundsvall, och allihopa klagar på att det inte finns några att spela med!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Mosse

Mosse Stenström, född för 29 år sedan i Åbo, Finland.
Efter tio år där, plus 14 i hufvudstaden Helsingfors finner man mig för tillfället med två katter i ett litet rött hus mitt i skogen i den lilla byn Sjundeå väster om Helsingfors.

Är en nykomling vad gäller krigsspel, och spelar tyvärr allt för sällan. Har aldrig gillat att spela solo, och här ute i skogen är det ont om mot/medspelare. Spelar mest med mina två bröder, lillebror är en "euro"-spelare av rang, men går med på att spela enklare krigsspel, så länge jag spelar hans eurospel. Storebror däremot har jag nu fått rejält på kroken med Advanced Squad Leader Starter Kit, som även var det spelet som slutligen fick mig att gå över från abstrakta eurospel till krigsspel.

Har lite samlarfel i mig, så köper antagligen mera spel än jag hinner spela. Skulle gärna ha och spela lite längre spel, men på grund av bristen på motståndare blir det mest kortare enkvälls-spel.

Övrig hobby är webdesign, och har då en egen blog där det mest blir skrivet om spel, samt en brädspelssida som jag från början skapade helt och hållet ur experimentsynvikel. Sedan kom det plötsligt folk och registrerade sig! Och på den vägen är det...

BigPapaBear

Citat från: "Mosse"Har lite samlarfel i mig, så köper antagligen mera spel än jag hinner spela.

Då är du i gott sällskap. Välkommen ombord!  :D
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Namn: Peter Lindahl (aka linken)
Årgång: 1974
Familj: Ja, fru och tre (3) barn
Bostad: Hus i Skurup, 15 km väster Ystad

Övrigt: Spelade mitt första krigsspel i slutet av -80 talet. Vill minnas att det hette "Soldiers". Höll på med både krigsspel och rollspel tills Hans Majestät ansåg att jag behövdes för att ta hand om rikets haubitsar. Då hamnade det i skymundan av laddning 8, 5.56mm och otaliga eldstötar. Faktum är att det låg i dvala (visst ett par parti Axis & Allies på Balkan hans det med) ända fram till Borås Spelkonvent -05 då jag sprang på krigsspelsrummet. Roger och Jonas gav mig stryk i ett par olika spel och sen var jag fast igen. På grund av detta så har min spelsamling utökats dramatiskt med allt från ASL till Memoir och en hel hög andra titlar under detta året. Jag har dessutom lyckats förhandla till mig en egen hylla i klädkammaren... 8) ...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Organ

Jag heter Anders och är en M69 från Stockholm. I grund och botten är jag sedan det tidiga 80-talet rollspelare men efter att ha prövat på Squad Leader ett antal år senare så började jag även titulera mig Krigsspelare. Columbia Games Eastfront var en annan tidig favorit. Nuförtiden blir det mest rollspel och "vanliga" sällskapsspel. Det senaste spelen jag blev riktigt exalterad över, oavsätt genre, var Memoir 44 och Wings of War.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Jon

1
Uppdaterar den här presentationen eftersom den av någon anledning var tom (?) och med tanke på kommande generationers IT-arkeologer och deras katalogisering.

Heter alltså Jon och är född på landsbygden i Västergötland 1981. Sedan dess har jag bott i Borås/Karlstad/Umeå/Hallsberg/Kiruna och numera i Göteborg där jag huserar med två söner och en sambo.

Jobbar som lokförare och lyssnar på skränig musik. Spelmässigt går det mesta ner, just nu ett parti France '40 (GMT) och innan dess så spelades Russo-Swedish War (S&T). Mycket solospel!

EvilSpook

Namn: EvilSpook
Ålder: 32
Bor: Södra Stockholm. Snäll fru, 2 barn, hund, radhus, volvo.
MBTI: INTP
Spel: http://www.boardgamegeek.com/viewcollection.php3?username=EvilSpook&own=1&startletter=ALL.
Är i stort sett det jag spelar - men nuförtiden samlar och läser jag mest.

Gjorde militärtjänst som GRK GB på I2. Läste Freds- och konflikt i Uppsala ett år efter gymnasiet.

Började spela rollspel på mellanstadiet och krigsspel på högstadiet. Utvecklade därifrån ett intresse för efterkrigstidens flygkrig och senare sjö- och nu på senare år även markkrig. Har svårt för WWII, men har spelat 3rd Reich, WiF och ASL. Gillar WWIII bättre och i synnerhet att spela Sovjet.
Är holist och vill att ett spel ska vara på bataljonsnivå som lägst och innehålla "allt" - särskilt kärnvapen.

//EvilSpook

BigPapaBear

Citat från: "EvilSpook"på bataljonsnivå som lägst och innehålla "allt" - särskilt kärnvapen. //EvilSpook

Kärnvapen på bataljonsnivå är stehårt!  :up:

Välkommen ombord!
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "EvilSpook"på bataljonsnivå som lägst och innehålla "allt" - särskilt kärnvapen. //EvilSpook

Kärnvapen på bataljonsnivå är stehårt!  :up:

Välkommen ombord!

Mer stehårda spel till folket!  :D
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on