Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Stalingrad Pocket (1st Edition)

Startat av Strv102r, 19 juli 2009 kl. 18:15:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Fredrik H

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraNär jag spelade SPII så tyckte jag att tyskarna kändes oövervinnliga, så det vore kul om ryssarna kunde prestera något i närheten av historien.

Jag har iofs som ryss i ett PBEM-parti försatt alla utom tre tyska enheter ur förråd omgång 2, och fått tysken att ge upp ett annat parti. SP2 är ett spel där det suger att vara båda sidor, men man ser bara hur det suger att vara den egna sidan.  8)

Eftersom jag inte är någon SCS-fantast spelade jag det bara solitärt två gånger, mest för att se om det var något att introducera folk med. Jag inser att solitärspel knappast ger en rättvis bild, men min uppfattning var att det tyska art. tillsammans med overruns gjorde att ryssarna närmast Stalingrad var chanslösa. Om BigPapaBear tittar bort ska jag erkänna en sak: Jag saknade en OCS-begränsning på hur mycket tyskarna kunde skjuta och snurra runt med pansaret.....
Du har säkert rätt Elias, men jag lär inte ställa upp det igen för att prova. Så kul var det inte. Det räcker gott med att se Olas trevliga rapporter. Som alltid undrar jag ju hur karln hinner? :?

:up:

Strv102r

Mitt speldrag. 51. armén grupperar för fördrjning på nytt. Den "operativa manövergruppen" omgrupperar till KALACH-NA-DON för att snabbare kunna ingripa. I STALINGRAD har GUMRAKS flygplats fallit. Slut på influget underhåll!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tysken lägger en runda, 48h, till på att slå 51. armén och en gång för alla säkra södra flanken.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

En hel omgång senare.

51. armén är slagen. LI kåren trängs ihop vid STALINGRAD och tappar lite mark hela tiden.

XXXXVIII Pzkåren splittras i två kårer och jag väljer att kalla den ena LVII av historiska skäl. Denna skyddar XXXXVIII flank medan XXXXVIII kör allt vad tygeln håller mot STALINGRAD!

Strv102r

En komplett runda senare. En tillförd mekaniserad kår hejdar XXXXVIII Pzkårens tät. Sex gardesskyttedivisioner är dessutom på mäg att avlösa denna så att den kan delta i offensiva operationer. Den operativa manövergruppen framgrupperar ytterligare för att nästa omgång anfalla i tre riktningar. Huvuddelen ska anfalla längs vägen åt sydost, mot XXXXVIII Pzkårs markören för att avskära och slå fiendens tät. En pansarkår ska anfalla rakt söderut mot 1 rumänska Pzdiv vid LVIII Pzkårens markör och en mekaniserad kår ska anfalla mot vägkorset XVII kårens markör. Båda dessa anfall sker i syfte att binda LVII kåren på stor bredd.

Strv102r

Mitt kommande speldrag är genomfört.

Planen ovan beskriven är under genomförande. Stor framgång mot XXXXVIII kåren och LVII östra delar. XXXXVIII är avskuren och undsättningen har blivit ett "Himmelfarhtskommando". Pansarkåren mosar 1 Rumänska Pzdiv och delar LVII kåren. Tvärnit mot XVII kåren! LI kåren tappar lite terräng.

Strv102r

Tysken reagerar genom att samla LVII Pzkåren för att slå min pansarkår. Han lyckas nästan helt. XXXXVIII Pzkåren försöker slå sig ut bakåt för att öppna sina underhållslinjer men stoppas överallt.

Strv102r

Jag är ganska nöjd även om det kostar en pansarkår att binda LVII en spelrunda. Det enda jag gör sista rundan är att nöta på LI kåren, gruppera 57. armen för försvar och ge en av XXXXVIII Pzkårens divisioner en jättesnyting.

Strv102r

Tysken utnyttjar givetvis sin sista runda.
LVII Pz slår ihjäl vad som är kvar av min pansarkår, tror det var 7., och anfaller sedan för att understödja XXXXVIII som anfaller sig ut. Och i motsats till förra omgången har han större tur och kommer ut.

Detta innebär att jag inte kommer upp i så många slagna/avskärda fientliga enheter att det bir ett annat resultat än det historiska. Det blir en minor soviet victory. Jag var ack så nära ett bättre resultat...

Erik Axel

Rolig rapport! Är det på något sätt ett SCS-fenomen att resultatet svänger så där i sista rundan (tänkte på kommentaren om CRT:n tidigare)? Det såg ut som om tysken fått sig en redig alldeles nyss...

Elias Nordling

Det skulle jag inte säga generellt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

I Stalingrad Pocket I så är CRTn ganska blodig för den som anfaller. Oftast får man en steploss själv. Detta resulterade i att 5. pansar nöttes ner ganska fort.

Elias Nordling

Det gäller för övrigt inte tvåan, så där måste tysken motanfalla ganska friskt om han ska orsaka förluster för ryssen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"