Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Soviet Dawn (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 20 juli 2009 kl. 11:50:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

AAAHHRRGHH!! Fejk-kyrilliska! Finns det något värre?!?

Ja, krig, och sånt då, och det här är ett i övrigt väldigt snyggt solitärspel på Ryska Inbördeskriget. Spelet använder samma spelmotor som Israeli Independence, vilket innebär att man motar bort olika koncentriskt avancerande armeer, drivna av kort.

Spelet är signifikant mer detaljerat än Israeli Independence, vilket betyder att det fortfarande är busenkelt, men inte fullt så skelettartat som spel betraktat. Förutom de framryckande arméerna måste man hålla reda på sin internationella status (vilket i praktiken fungerar ungefär som ännu en framryckande armé), man kan försöka skaffa sig olika militära bonusar, och kortleken är indelad i tre tidsepoker. Märkligt nog är delen efter krigsslutet, som är större delen av inbördeskriget, i spelet drygt en fjärdedel. Men det finns ju en expansion med fler kort.

Jag tycker att spelet är starkare än Israeli Independence, fast kanske inte så mycket för att man lagt till fler spelbeslut som för att spelets berättelse blir starkare när händelserna är av mer strategisk natur. Är fortfarande osäker på om spelet är för lätt, och möjligen litet för långt för att upprätthålla intresset med den enkla spelmotorn (det tar i och för sig bara en dryg timme att spela ett fullt parti). Jag ger det en svag fyra, men jag känner inget sug efter expansionen.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

#1
Citat från: "Elias Nordling"AAAHHRRGHH!! Fejk-kyrilliska! Finns det något värre?!?

Iron Maiden-font i krigsspelsammanhang?  :P
En mycket bitter liten man.

Yokiboy

#2
Det låter på dina omdömen som jag gjorde rätt att bara beställa Zulus on the Ramparts och inte de andra States of Siege spelen.

Elias Nordling

#3
Ja det tycker jag.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

#4
Citat från: "Elias Nordling"AAAHHRRGHH!! Fejk-kyrilliska! Finns det något värre?!?
Hmmm, fejkkyrilliska är ju irriterande huvudsakligen för att man omedvetet börjar försöka läsa det på ryska, därefter enbart patetiskt fånigt.
Jag höjer med tysk frakturstil!!!    :evil:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Andreas Johansson

#5
Citat från: "Mode"
Citat från: "Elias Nordling"AAAHHRRGHH!! Fejk-kyrilliska! Finns det något värre?!?
Hmmm, fejkkyrilliska är ju irriterande huvudsakligen för att man omedvetet börjar försöka läsa det på ryska, därefter enbart patetiskt fånigt.
Jag höjer med tysk frakturstil!!!    :evil:
Fraktur har ju den sympatiska egenskapen att bli lättare att läsa om man kan eländet, medan fejkkyrilliska blir svårare att läsa om man kan kyrilliska bokstäver, så jag tycker nog fejkkyrilliska är värre ändå.

Magnus2

#6
Citat från: "Andreas Johansson"medan fejkkyrilliska blir svårare att läsa om man kan kyrilliska bokstäver, så jag tycker nog fejkkyrilliska är värre ändå.
Då blir KHarkov Knarkov...

Elias Nordling

#7
Precis! Gotisk frakturstil är intellektuellt på ett irriterande vis. Fejk-kyrilliska är imbecillt på ett irriterande vis.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

#8
Citat från: "Andreas Johansson"Fraktur har ju den sympatiska egenskapen att bli lättare att läsa om man kan eländet ...
Lättare?!!    :shock:
Dom j-na tryckte ju hela böcker med den stilen! När man läser går ögonen i kors och man får huvudvärk av att se sídor med så mycket mer svart än vitt. Åtminstone för mig går läshastigheten ner betydligt när det är frakturstil.
Fyrkantiga stela bokstäver marscherar i räta linjer över boksidorna. Man skulle nästan kunna tro att det var tyskarna själva som uppfann den egna nidbilden.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Strv102r

#9
Citat från: "Mode"
Citat från: "Andreas Johansson"Fraktur har ju den sympatiska egenskapen att bli lättare att läsa om man kan eländet ...
Lättare?!!    :shock:
Dom j-na tryckte ju hela böcker med den stilen! När man läser går ögonen i kors och man får huvudvärk av att se sídor med så mycket mer svart än vitt. Åtminstone för mig går läshastigheten ner betydligt när det är frakturstil.
Fyrkantiga stela bokstäver marscherar i räta linjer över boksidorna. Man skulle nästan kunna tro att det var tyskarna själva som uppfann den egna nidbilden.

Fantastiskt roligt!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Mode

#10
Citat från: "Elias Nordling"Precis! Gotisk frakturstil är intellektuellt på ett irriterande vis.
Fisförnämt skulle jag möjligen kunna gå med på.

Citat från: "Elias Nordling"Fejk-kyrilliska är imbecillt på ett irriterande vis.
Här är vi dock helt eniga. Man kan undra varför det i första hand är amerikaner som använder sig av det ...
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

EvilSpook

#11
Citat från: "Mode"
Citat från: "Elias Nordling"Fejk-kyrilliska är imbecillt på ett irriterande vis.
Här är vi dock helt eniga. Man kan undra varför det i första hand är amerikaner som använder sig av det ...
:?   :o   :lol:

//EvilSpook