Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

D-Day at Omaha Beach (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 22 augusti 2009 kl. 23:09:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jonas

Stort tack för hjälpen Elias! Sidan är utskriven och fullt läsbar. (Otroligt, 2 timmar efter upptäckten av den saknade sidan har jag den utskriven och klar. Hoppas kunna återgälda detta nån gång.)

Helgen är räddad. Ska bli kul att se om spelet är lika bra som du säger!

Jonas S

Elias Nordling

Jag tror inte du kommer att bli besviken! Några tips: Låt stridsvagnarna stå kvar i vattenbrynet tills du bara måste flytta dem pga högvatten, de är säkrare där de står. Använd self preservation move med infanteriet, och dina få fria aktiverigar till barrage med stridsvagnarna. En eller två suppressions kan göra enorm skillnad för dina förluster. Och undvik intensive fire om det bara går!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

Kan ni inte sluta posta i den här tråden? Min impulskontroll försämras varje gång jag ser spelet...

Elias Nordling

Blev det något spelande? Vad tyckte du?

B_J_S

Har satt upp det första scenariot.
Skall bli skoj och börja spela i kväll.

ELIAS: snälla kom inte med en massa hjälp och synpunkter på smarta drag i spelet är du snäll.
Vill gärna komma på dem själv.  :)
//Jonas

Elias Nordling

OK, förlåt då!  :)  En regel som jag missade, bara: Preservation move gäller bara infanteri, inte stridsvagnar och annat löskefolk.

B_J_S

Inget att be om ursäkt för.
Dina kommentarer är mycket uppskattade.
Dina inlägg är orsaken tilll att jag köpte DDOB.

Så respect!! :D
//Jonas

Jonas

Jodå, har hunnit fram till runt GT11. Detta är ett BRA spel. Snabbt, gripande, klara regler, osv. Kartan är som sagt bland de fulare jag sett men mycket funktionell. Inga LOS-regler att brottas med -  en snabb koll på bollarnas färger så ser man vilka som kan skjuta var. Smart!

Jag är på god väg mot catastrophic loss för båda divisionerna. TVÅ free moves? Man kommer ingenstans och den ena kompaniet mejas ner efter det andra. Och inte en hero än, bara tyska förstärkningar. (Missade först att rangers också har free move.) Först nu när HQs och en general har landat börjar det hända saker. Fast. Långsamt.

Tank barrage från vattenlinjen funkar någorlunda men sen måste ju stridsvagnarna upp från stranden också - står de kvar blir de ju dränkta. Preservation move gäller som sagt bara infanteri så många free moves gick ju åt till att bara få upp vagnarna ur spat. Däremot är tanksen ovärderliga nu när jag börjar kunna ge mig på de tyska nästena.

Missade en annan regel också: tanks på en intensive boll kan träffas även utan armor bonus... Hm.

Håller på att läsa in reglerna för extended game (EDIT: men det känns som att det dröjer ett tag innan jag kan använda dem).

Elias Nordling

Ett tips: Var inte kaxig och tänk att du kan köra med aktiva tyskar redan omgång 12 på första försöket. Been there, done that, evacuated.  :oops:

Fredrik H

Det här var ju ett riktigt kul spel. Jag har aldrig varit någon stor fan av solitärspel, men det här funkar verkligen. Jag kommer på mig själv med att sitta och svära för mig själv när tyskarna mejar ner ytterligare ett kompani men ler med hela ansiktet när jag får aktivera en hjälte som får något gjort. Precis som redan sagts tidigare är det ett sånt spel som man vill köra "bara en turn till". Dessutom fick jag stryk första omgången och måste nu köra igenom ett parti till för att rätta till några tabbar, både taktiska och regeltekniska.  Rekommenderas!

:up:  :up:

tinG

Det låter bra för jag väntar på mitt ex.  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Jon

Mycket trevligt spel. Har det uppställt just nu på köksbordet till sambons förtvivlan, så blir det när man bor trångt!

Jag har kört igenom introduktionsscenariot "Easy fox" tre varv nu, lyckades till sist att knåpa ihop 11 VP genom att kontrollera tillräckligt med tyska kulsprutenästen vilket räckte till en seger. Första gången jag provade på scenariot fick jag enbart 4 VP och den andra omgången strök så många av mina amrisar med att det blev en "catastrophic loss". Men efter den efterlängtad segern så känner jag mig kaxig nog att testa mina invasionskunskaper med båda stränderna fyllda av bly, död och vansinne!

Elias Nordling

28:e divisionens strand är på många sätt värre än 1a divisionens. Du har ett antal strandrutor där du MÅSTE gå igenom intensive fire för att komma upp  :cry:

jonjac

Jag kör mitt första varv med Easy Fox ikväll. Ska precis gå och fortsätta på det nu (går inte så fort)...