Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

D-Day at Omaha Beach (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 22 augusti 2009 kl. 23:09:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Jag har suttit med detta fascinerande spel ett tag nu. Spelet är ett solitärspel (två spelare kan spela det som samarbetsspel, en amerikansk division vardera) där man spelar amerikanerna vid Omaha Beach. Konstruktör är hobbyveteranen John Butterfield.

Spelet är rätt olikt det mesta annat jag spelat, och att förklara allt som är ovanligt med systemet skulle vara som att dra igenom reglerna. Det finns ingen tärning, all slump avgörs av kort (men spelet är på intet sätt kortdrivet, korten är egentligen bara slump- och händelsegeneratorer).

Kartan ser ut som ett kalejdoskop och är förmodligen direkt avtändande vid första intrycket för en majoritet. Man behöver dock bara spela ett par varv för att inse att den är genialisk. De färgglada prickarna visar nämligen vilka tyska försvarsbunkrar som kan skjuta vart och hur mycket. Något som lätt skulle kunna generera vansinniga LOS-regler man blir tokig på, men här är det visuellt illustrerat på kartan och så fort man börjar spela försvinner kalejdoskopeffekten och man ser i stället skjutfält och döda vinklar.

Spelet är mer eller mindre deterministiskt såtillvida att vid givna förhållanden sker givet resultat. När tyskarna skjuter drar man ett kort och försvarsnästena av de tre angivna färgerna skjuter. Skadeeffekten beror på intensiteten av elden i rutan samt (slumpmomentet) om amrisen har den av de tre symboler som är på kortet. Alla amerikanska enheter är märkta med triangel, fyrkant eller ring.

Åt andra hållet beror osäkerhetsfaktorn på att tyskarna ställer upp med dold styrka. När man väl skjuter på dem får man se vilken styrka de har, samt vilka vapen som behövs för att slå ut nästet. Detta jämförs med vilka vapen man har (infanteri med full styrka har det mesta, men allteftersom man tar steg i skada reduceras utbudet slumpmässigt, vilket är tryckt på brickan). Sedan läser man av på tabellen om man har de nödvändiga vapnen och de relativa styrkeförhållandena för att se resultatet. Det innebär att om man väl skjutit in sig på en position har man en rätt klar bild av vad som krävs för att slå ut den. Det känns faktiskt ganska rimligt.

Tyskarna kan ha en eller två steg, vilket illustreras med en extra bricka under enheten vid två steg. I vissa fall kan denna bricka i stället trigga förstärkningar.

Amerikanska enheter kan när det är deras tur gå ett steg, skjuta, klättra uppför klippor eller återhämta sig från disruption. Problemet är att endast två enheter per division kan göra detta, med undantag för enheter under befäl av generaler och högkvarter (kommer in efter en tid), rangers, enheter ledda av hjältar och enheter som försöker ta sig till strandvallen.

Naturligtvis finns det regler för tyskt artilleri, undervattensminor, röjning av strandhinder, kustbombardemang med mera också, och allt fungerar mycket smidigt med regler som kanske inte är glasklara när man läser dem, men det är bara att ställa upp och köra så kommer man att märka hur det fungerar, och hittills har jag inte stött på något som kräver errata (detta alltså från Decision Games som någon förklarade för "världens sämsta spelföretag".

Efter halva spelet ändras tidsskalan och tyskarna börjar bli mer aktiva på djupet. Detta sker med en serie tilläggsregler för tyskt agerande och nya amerikanska möjligheter, och dessa regler behöver man inte lära sig förrän man kommit så långt. Trevligt!

Det finns fyra scenarior. Ett litet som täcker första halvan och en division. Sedan ett med första halvan av spelet, ett för andra halvan, och ett för det hela. Scenariot för andra halvan kan behövas, för det är svårt att klara sig så långt. Om en division förlorat 8 kompanier innan slut på första halvlek har man förlorat spelet. Det är ingen lek, vilket är ett stort plus för ett solitärspel. När man sedan misslyckats vill man omedelbart ställa upp och försöka igen. Beroendeframkallande!

Spelet har en väldigt pedagogisk spelsekvens i överändan av kartan där varje fas har en egen box och varje gång det är dags att dra ett kort har det en egen plats att lägga kortet på, så det är lätt att ta en paus mitt i en omgång. När dessutom varje fas går riktigt snabbt att spela igenom är det lätt hänt att man tänker "bara nästa fas också"" och innan man vet ordet av har man slarvat bort halva natten. Det är den sortens spel!

Varianter finns för bättre tyskt svar och tyskt pansar. Spelet känns väldigt realistiskt, och jag kan inte komma på någon faktor från slaget som jag tycker saknas i spelet.

Realistiskt, kul, innovativt, beroendeframkallande, utmanande. En solklar femma som förtjänar att bli en klassiker.

Jag kan ge mig fan på att nån nu ändå kommer att klaga på de färgglada prickarna när de ser bilderna. Läs då om stycke tre ett par gånger, och lita på en som faktiskt spelat spelet, inte bara tittat på det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

Jag är jättesugen, men 89 dollar med frakt :cry:

Citera"världens sämsta spelföretag"
Aha!

Elias Nordling

CiteraJag är jättesugen, men 89 dollar med frakt

Beställa enskilda spel från USA har blivit i praktiken omöjligt sedan man tog bort ytfrakten (pga gällande lagstiftning, som jag förstått det).

pelle

Jag hade förhandsbeställt om det inte hade varit för att jag vid den tiden satt och väntade på Fields of Fire och tyckte att det kanske fick räcka med stora dyra solitärspel jag ändå inte hinner spela för tillfället. De där färgade prickarna kanske bidrog lite till det beslutet, men jag tror på att de fungerar i praktiken (och vem hatar inte LOS-regler?).

Du glömde påminna om att John designade Ambush!, vilket såklart gör det extra kul att han är tillbaka med ett nytt spel.

A F

Tänkte inte gnälla om färghysterin, men är det inte svårt att se dem under alla brickor?

B_J_S

Vill ha...nu direkt...visst finns det kvar pengar från skatteåterbäringen... :D

Om vi är två som beställer så blir frakten bara $21 per skalle.
Nästan gratis... :?
//Jonas

A F

Citat från: "B_J_S"Vill ha...nu direkt...visst finns det kvar pengar från skatteåterbäringen... :D

Om vi är två som beställer så blir frakten bara $21 per skalle.
Nästan gratis... :?

Ska jag se om de finns hos UGG? Skriver ordern om en timme.

Elias Nordling

CiteraTänkte inte gnälla om färghysterin, men är det inte svårt att se dem under alla brickor?

Som du ser är dels hexerna en bit större än brickorna. Dels är brickdensiteten rätt låg. Men framför allt har du rätt bra koll på vilka enheter du ställt i farozonen. "Ånej, inte RÖD, jag chansade på att det inte skulle bli röd!"

Elias Nordling

Jag var lite orolig för att det skulle vara väldigt litet spelarskicklighet och mycket tur i spelet, men när jag nu är inne på tredje försöket att landstiga kan jag bara konstatera att det gått bättre och bättre för varje parti.

Elias Nordling

Nu har jag hunnit tre fjärdedelar av ett fullt parti. Fas 2 är också klart intressant, tyskarna fortsätter att utgöra en utmaning. Reglerna för när de börjar bli litet mer aktiva är litet pilligare än resten av spelet, men när man kommit dit sitter ju resten som en smäck. Att ta sig till sista omgången utan att förlora kommer att kännas som en seger i sig, oavsett de faktiska poängen. Satans Flanking Target Requirement...

Elias Nordling

53 poäng, operationell seger, bättre än historiskt! Woohoo!

För erfarna spelare som vunnit långa scenariot rekommenderas den mer historiska varianten att tyskarna blir aktiva omgång 12 istället för omgång 17. Det lär bli pestsvårt. Och överlever man det kan man alltid spela med tyska stridsvagnsförstärkningar...

Helt klart ett av årets bästa spel.

Elias Nordling

Efter att konstruktören rättat mig angående segervillkoren får jag se min seger nedgraderad till en taktisk seger på 49 poäng, en sketen poäng från operationell seger. Nästa gång...

Jonas

Inser nu när jag ska börja spela att jag inte hittar Landing Table någonstans. Var finns denna? På baksidan av US Weapons Chart? Hos mig är denna sida tom.

Finns någon vänlig själ som har spelet och kan skanna in denna tabell åt mig? Vill komma igång med spelet nu under helgen...

Elias Nordling

Ja den är mycket riktigt på baksidan av US Weapons chart. Jag har ingen skanner, men jag kan fota av den och lägga upp på min server...

Elias Nordling

Sagt och gjort, du kan ladda ner den från

http://www.nordling.nu/elias/img/landingchart.jpg

Den är 1 MB stor, och fullt läsbar, hoppas det funkar!