Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 23 Gäster tittar på detta ämne.

Southpaw

Inhandlade en påse gott och blandat igår. Jobbet betalar som ersättning för att jag varit handledare för en student under några veckor. :)

Angola, Hammer of the Scots, Nothing gained but Glory & Conflict of Heroes: Price of Honour.

Elias Nordling

Heights of Courage. Ingen tull.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BuddyJC

Har just köpt D-Day at Omaha Beach begagnad i Danmark. Ser verkligen fram i mot att spela det!

spacemonkey

The Road to Cheren från Revolution Games.

P-O Jönsson

Napoleon at Leipzig från OSG. Ingen tull :)
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Elias Nordling

Uppdateringskitet till Storm of Steel.

Delirium

Strategy and Tactics med spelet Reconquista. Ämnet fascinerar mig.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Delirium

Och nu Strategy and Tactics med spelet When Lions Sailed. Ämnet fascinerar mig ännu mer.

Bägge från Worldofboardgames, de enda som säljer S&T i Sverige, vad jag vet.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Elias Nordling

World at War nummer 30 med spelet Hinge of Fate som täcker Polen 1939 samt eventuellt Franskt motdrag i väst. Spelet är på kårnivå så det är bara 108 brickor. Ty Bomba är konstruktören. Kan nog bli snabbt och kul, åtrrkommer med spelrapport.

P-O Jönsson

No Question of Surrender från MMP trillade in.

P-O Jönsson

"Top Cover" låg innanför dörren när jag kom hem igår.

Elias Nordling

Strategy & Tactics 281 med mini-monstret In Country: Vietnam 1965 - 1975. Scenarior för 1965, Tet och 1970, Samt en kampanj för hela kriget, tio år i enveckasomgångar. Spelet är i princip en utbyggnad av Winged Horse från ett tidigare S&T. Det var ett riktigt bra spel med en smula obalanserade segervillkor.

Elias Nordling

På tal om complexity creep i annan tråd: GMTs Eastern Front Series har alltid känts som ett spel med 16 sidor regler och en regelbok på 36 sidor. Man sluggar med att reda ut förflyttningsvärden, vädereffekter och hur och var man kan placera förstärkningar, saker som inte har någon effekt på beslutsprocessen utan bara orsakar merarbete.

Det kan vara intressant att spåra ett sådant system bakåt till källan, kanske blir det rentav bättre. Ursprungsspelet är Blitzkrieg in the South från 3W, som täcker samma område som Barbarossa: Army Group South. Om man räknar bort inledningssidor och liknande har det 12 sidor regler. I like it!

Andreas Lundin

Fast antalet sidor regler behöver inte betyda något för exempelvis speltid eller "clunkyness".

Ett bra exempel tycker jag är 1914: TitE. Där det är relativt många regler, men reglerna sätter sig i hjärnan på momangen och det mesta finns i tabellerna, så när du väl läst kan du i princip slänga regelboken. Då spelar ju antalet sidor ingen roll. Motsatsen skulle var a Axis Empires: Totaler Krieg och WiF.

Sedan finns ju också Red Winter som har pratiga regler (jag älskar pratiga regleböcker förresten) men det är egentligen oerhört enkelt spel.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Det behöver det inte göra, men när man jämför tidig Vance von Borries med sen Vance von Borries är min erfarenhet att sen har mer och sämre regler med massa onödigt grus i maskineriet.