Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 19 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Anthony blir nog glad för det!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Nisse

Jag har så gott som slutat köpa spel från utanför EU och köper helst från Sverige. Visst kan det bli lite dyrare men inte särskilt mycket mer. Ex från staterna så kan det bli spelkostnad, frakt, tull och moms. Blood n Bridges kostade ca 900 kr, had jag väntat och köpt i Sverige hade det kostat runt 600.

Oftast är det frakten som gör det så sinnessjukt dyrt. Frakt från usa är ju absurt.

Jag har tänkt att köpa Dawns early light, från svenska world of boardgames 349 kr plus frakt. Får det knappast billigare från staterna, inte ens om jag köper ziplock varianten för  USD 30.

Så hellre köpa för fast pris i sverige än att hoppas få det billigare från utlandet nån gång då och då.

andqui

Citat från: "Doomfarer"Med tull gick VQ på 903 kr.
Intressant diskrepans. Mitt landade in alles på 809,02 (517,02 + 292 i tull).
De kanske kastar tärning på tullverket eller Posten (som jag faktiskt tror är de ansvariga, de tar dessutom en hutlös administrativ kostnad när det väl blir tull).  :)
Anders

Doomfarer

Jag betalade 614 + 289. Skumt?

Edit: Säkert olika fraktalternativ, men verkar som jag betalat för snabbfrakt i onödan.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Southpaw

Nu har Virgin Queen hittat till mig också. Betalade 812 spänn totalt inkl tullavgift (betalar alltid för långsam frakt - men det verkar som GMT allt som oftast ändå väljer ett snabbare fraktalternativ).
Visst, det är nog en dryg hundring dyrare än om jag beställt via svensk butik men det kan jag leva med känns det som. Nu och då slinker ju något igenom tullfritt och med det inräknat så går det nog jämnt ut i slutändan.

jonjac

Citat från: "andqui"
Citat från: "Doomfarer"Med tull gick VQ på 903 kr.
Intressant diskrepans. Mitt landade in alles på 809,02 (517,02 + 292 i tull).
De kanske kastar tärning på tullverket eller Posten (som jag faktiskt tror är de ansvariga, de tar dessutom en hutlös administrativ kostnad när det väl blir tull).  :)
Ööh... för mig drog de 613,22 kr för spel + frakt, och sen fick jag pålagt tull+postens exp. 292 kr. Totalt 905,22 kr för spelet. Eftersom det är samma tull som för dig så är det väldigt märkligt.

I dyraste laget måste jag nog säga. :(

Men vilken vacker produktion det är! Tyvärr inte färdigstansat med rundade hörn som vissa spel får idag, men det kan man leva med. :)

Delirium

Verkar som det är importavgift över hela linjen, 292 här också.

Men skit i det, spelet är ju skitsnyggt! :up:
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

P-O Jönsson

Samma här VQ, med extraavgift.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Doomfarer

Citat från: "Doomfarer"Jag betalade 614 + 289. Skumt?

Edit: Säkert olika fraktalternativ, men verkar som jag betalat för snabbfrakt i onödan.

Kom ihåg fel, betalade 292 kr i tull som alla andra. Alltså totalsumma på 906 kr.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Kanger

CiteraMed tull gick VQ på 903 kr.
Handlar du här hade det bara kostat rund 640 kr (och ingen tull samt skickats fraktfritt ifall du handlar för minst 1.800 kr): http://www.agorajeux.com/renaissance-tercios-sengoku-jidai/3126-virgin-queen-wars-of-religion-1559-1598.html

Delirium

Att det är billigare att handla via europeiska mellanhänder har väl varit etablerat faktum ett tag nu när alla inköp utanför EU verkar bestraffas av inkvisionten - enda anledningen till att köpa direkt av tillverkaren är väl tidsaspekten, att man får ett P500-spel snabbare än annars. Frågan är dock om ens det stämmer?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Kanger

Mitt intryck är att de får spelen rätt snabbt och eftersom man slipper tullen samt posten som tar betalt för att ta betalt (tullavgiften) så tror jag att det är en ren hälsovinst att köpa inom EU.

Jag höll på få en hjärtinfarkt när man tog tull på en gåva från USA. Jag trodde (in min enfald uppenbarligen) att det bara var tull på sådant man köpte.

Elias Nordling

Jag hörde om någon som jobbade på ett företag med verksamhet i Sverige och Norge, som fick betala tull när de transporterade sin egen dyra utrustning över gränsen mellan Norge och Sverige 8-(
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

Citat från: "Delirium"Att det är billigare att handla via europeiska mellanhänder har väl varit etablerat faktum ett tag nu när alla inköp utanför EU verkar bestraffas av inkvisionten - enda anledningen till att köpa direkt av tillverkaren är väl tidsaspekten, att man får ett P500-spel snabbare än annars. Frågan är dock om ens det stämmer?
Man kan undra. Men en fördel med att köpa direkt från GMT är såklart vår support till P500-systemet i sig självt.

Rydfalk

Citat från: "Elias Nordling"Jag hörde om någon som jobbade på ett företag med verksamhet i Sverige och Norge, som fick betala tull när de transporterade sin egen dyra utrustning över gränsen mellan Norge och Sverige 8-(
Det var klumpigt. Normalt skaffar man en carnet som tillåter tillfällig import och återimport - körde en del på Norge och Finland när det begav sig.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"