Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 11 Gäster tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "jonjac"Men en fördel med att köpa direkt från GMT är såklart vår support till P500-systemet i sig självt.
I längden kan det tyvärr medföra att man drar sig för att lägga en P500-beställning just för att det kan bli så mycket dyrare och vad har man då vunnit?
Det är nog dags att fundera på ett annat upplägg om systemet ska överleva. Jag kan mycket väl tänka mig att istället för att GMT drar sin summa från kortet när det är dags att trycka spelet så får exempelvis en lokal handlare (med någon form av avtal med tillverkaren) göra det. Tillverkaren skeppar spelen i bulk till handlaren (vilken slipper undan den höga så kallade "avgiften" från posten då denne är ett företag) som sedan skickar dem som inrikes/EU post. För mig som kund blir enda skillnaden några veckors längre leveranstid (och att jag köper/beställer från en spelgrossist istället för tillverkaren - vem bryr sig om vad det står på bankutdraget?), men om man räknar med det från början så spelar det ingen praktisk roll.
Rent principiellt borde det kunna lösas så enkelt som att en webbserver med  nätbutik står någonstans i EU, med ett lokalt (av tillverkaren helägt) dotterbolag som ansvarig, för att transaktionen ska kunna anses äga rum inom EU och därmed undgå tull (men ej skillnad i momssatser, det kan vi fortfarande pungslås på).
I praktiken skulle det kunna råda full transparens. En lokal P500 dunkar rakt in i den centrala. Ingen skillnad för vare sig kunden eller tillverkaren. Enda skillnaden blir att spelen skickas från tillverkaren till mellannoder f.v.b. i stället för direkt till slutkund. Ungefär som före den amerikanska distributionskraschen alltså.
Jag tror att vi spelare faktiskt kan begära att tillverkarna börjar fundera på alternativa distributionssätt. Vi är deras marknad. Utan oss har de ingen avsättning för sina produkter.

En annan sak att fundera över är det här med momssatser. Någon nämnde för mig att om det inte vore för tärningarna så skulle spel kunna räknas som böcker/tryckt material. Om det skulle påverka kostnaderna när man fastnar i den förbenade tulluschlingsjävelns garn så avstår jag gärna från bipackade tärningar i mina spel. Tärningar kan man alltid köpa separat om det nu skulle vara så illa att någon inte tycker det räcker med de (förmodligen) hundratals tärningar som ligger i alla övriga spel hemma i hyllan...
Skulle det dessutom kunna påverka portot så är det grädde på moset!    :up:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Micke G

Men hur är det med spel som Napoleon´s Triumph, Fields of Fire och Sekigahara, dessa har ju inga tärningar :insecure:

jonjac

Citat från: "Mode"I längden kan det tyvärr medföra att man drar sig för att lägga en P500-beställning just för att det kan bli så mycket dyrare och vad har man då vunnit?
Håller med. Det är ju på någon sorts smärtgräns just nu. Jag är inte beredd att betala drygt 900 för alla spel.

pelle

Kom för några dagar sedan: Remagen Bridgehead och Longstreet's Disaster från Minden Games (zip-lock solospel båda två).

Kom i dag: CrossFire och SpearHead (vk2-figurspelsregler) och Hit the Dirt (scenariobok till CrossFire).

EDIT: Allt skickat från USA och utan tullmongo. Det är bra med småspel skickade i kuvert tror jag.

Elias Nordling

Ja jag tror aldrig jag haft tull på kuvert.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Army Group Narwa trillade in idag. Och ingen tull!   :wink:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

pelle

Citat från: "pelle"Kom i dag: CrossFire och SpearHead (vk2-figurspelsregler) och Hit the Dirt (scenariobok till CrossFire).

Fortsättning i går, från eBay: Great War Spearhead, plus något annat okänt vk1-figurspel från 80-talet och Scenarios for Wargames (bok).

Elias Nordling

Senaste numret av Battles Magazine, med spelet Wagram.

totte30

Ett litet återfall :oops: Barbarossa: AGN & AGS
Spelar:  Clash of Giants II

Andreas Lundin

Shit! AGN. Dyrt? Eller hade du tur? Jag har jagat ett AGN till hyfsat pris i åratal.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

totte30

AGN är alltid prisvärt! Fick ett bra pris på ett opunchat ex
Spelar:  Clash of Giants II

P-O Jönsson

Somme 1918 från Nuts!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Micke G

Red Winter (GMT). Mycket efterlängtat!

Elias Nordling

Kommer hem efter två veckor på resande fot. Har fått ett avi på ett paket från Nuts Publishing som inte gärna kan vara annat än Somme 1918, och så senaste World at War med Keren 1941.

tinG

Kom hem från Phoenix med Nightfighter (GMT), Hurtgen Forest (DG) och Beda Fomm (ConsimPress). Ingen tullmongo där inte!

@Elias m.a.o är jag nu redo för Nightfighter@Vassal
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte